Om du er like glad i å sykle asfalt som du er i å sykle gravel, bør du se etter voluminøse dekk av høy kvalitet. Dette er våre favorittdekk når vi skal sykle like mye asfalt som grus.
ASSORTERT UTVALG: Her er våre favorittdekk til deg som sykler like mye asfalt som grus.
Lesetid: 7 minutter
Da landeveissyklene kom med skivebremser kunne vi plutselig sette på dekk med stort volum.
Plutselig hadde vi Tour de France-racere som kunne settes opp med 35 mm dekk, som dermed umiddelbart er klare for langturer på grus.
I denne teksten tar vi for oss seks dekk fra ulike leverandører. Dekkene har en bredde på mellom 32 og 38 mm, og har noe ulike bruksområder. Alle dekkene kan settes opp slangeløst, og alle dekkene med unntak av Panaracer kommer i en egen versjon til bruk med vanlig innerslange.
Dekkene spenner over hele skalaen av ulike dekktyper. Dekket fra Continental er det som er nærmest et rent asfaltdekk, mens dekkene fra Maxxis kan regnes som et rent grusdekk for deg som også sykler litt asfalt.
De øvrige dekkene befinner seg et sted midt på skalaen, og alle har ulike spesialegenskaper.
Det finnes selvsagt flere dekk som er gode enn de som vi har omtalt i denne teksten, men dette er dekk vi har førstehåndserfaring med.
Vi vet at dette er dekk som har gode allround-egenskaper i form av punkteringssikkerhet, grep på vått og tørt, vekt og rullemotstand, i tillegg til en ting en må ta med i tillegg: Dekkene er enkle å sette opp slangeløst, vi får dem på en Enve AR 4.5-felg uten overdreven bruk av spesialverktøy.
Dette er en eldre, bred slangeløs felg som det kan være krevende å sette opp slangeløse dekk på, og passerer dekkene denne felgen er de enkle å sette opp på det meste av felger.
Samtlige av dekkene er uten mønster. Det betyr at det ikke er noen knaster verken midt på eller på siden av dekket som kan presse seg ned i grusen.
På slike dekk er det derfor ekstra viktig at gummien er føyelig og myk, slik at gummien får formet seg godt til underlaget, slik at kontaktflaten er så stor som mulig.
Dette er en av de viktigste årsakene til at lavt dekktrykk gir bedre feste – under forutsetning av at gummien er myk nok til å folde seg mot underlaget. Alle dekkene i denne testen er det i større eller mindre grad.
Men hva skal du velge? Det må du finne ut av selv, men her er hvertfall våre favoritter:
Panaracer Gravel King 38 mm
Bredde: 38 mm Vekt: 340 gram Importør: Fara Cycling
Det japanske merket Panaracer var skikkelig hot på 90-tallet, og etter å ha vært borte fra hyllene noen tiår er det tilbake i Norge – respekten likeså.
Dekkene selges nå med lyse sidevegger, samt gummistamme i diverse farger. Den svarte er den mest solgte, men mange liker de pastellblå dekkene også.
Gravel King er et mønsterløst dekk, så ikke la deg skremme av navnet. Det kommer i bredder fra 32 til 38 mm, og vår favoritt er definitivt 38 mm. Dekket kan settes opp slangeløst.
Da har du et dekk som ruller godt på asfalt, samtidig som det har stort nok volum og avtrykk mot underlaget til å få skikkelig feste på grus.
Passer perfekt for: Deg som sykler like mye asfalt som grus.
…
Schwalbe G-One Speed 38 mm
Bredde: 38 mm Vekt: 465 gram Importør: Cyklon
Det tyske dekkmerket Schwalbe har en jungel av ulike dekk du kan gå deg vill i, og G-One Speed må ikke forveksles med G-One Allround. Sistnevnte er et rent grusdekk, Speed som omtalt her er et fantastisk dekk til både asfalt og grus.
Dette er dekket artikkelforfatteren brukte da han krysset USA på sykkel, valgt av flere årsaker. Dekket har lav rullemotstand, og tross stort volum oppleves det nesten som et landeveisdekk.
Det lettnuppede utseendet gir dekket en liten ekstra touch, og det er også punkteringssikkert. Selvfølgelig har vi erfart den magiske touchen, det oppleves nemlig også behagelig å sykle på i tillegg.
G-One Speed fås i dekkbredder helt ned til 30 mm, og den smaleste varianten er svært populær på treningssyklene til Schwalbe-sponsede syklister.
Passer perfekt for: Deg som sykler like mye asfalt som grus.
…
Continental GP 5000 TL 32mm
Bredde: 32 mm Vekt: 375 gram Importør: Ultimate Nordic
Dette dekket er folkedekket over noen andre, og har vært en vinner på asfalten så lenge som denne nettsiden har eksistert.
Da dekket ble lansert i ny versjon for to år siden kom det også i en slangeløs utgave med 32 mm bredde, og vipps fikk landeveissyklister som av og til tar en tur på grusen en ny favoritt.
Selv om det er langt bredere enn de fleste ville brukt til ritt og trening på landeveien, er det mange som har det voluminøse dekket som sitt standard-dekk.
En merker nemlig knapt at det er for bredt for rittsykling, i tillegg til at det fint kan brukes til ren grussykling, så lenge grusen holder normal kvalitet. At det er slangeløst gjør også at en kan senke dekktrykket noe for økt komfort, uten at det øker punkteringsfaren. Passer perfekt for: Deg som sykler 75 prosent asfalt og 25 prosent grus.
…
Maxxis Re-Fuse
Bredde: 32 mm Vekt: 390 gram Importør: Deler as
Maxxis Re-Fuse er et dekk som har sklidd under radaren til de aller fleste, da Maxxis i Norge først og fremst forbindes med Birken og terrengdekk. Landeveisproduktene er tilnærmet lik ukjent – men de har flere gode produkter.
Da Espen Utne Landgraff og Emanuell Verde vant lagkonkurransen i Transcontinental Europe 2018, hadde de satt opp syklene med Re-Fuse. I Transcontinental sykler du både dag og natt, på all slags tenkelig underlag.
Det verste som kan skje i en slik konkurranse er punktering, da ryker tiden fort. Gutta slapp unna punkteringer underveis og rullet også godt på sine 32 mm brede dekk, selv om underlaget tidvis var svært dårlig grus.
Dekket er på den tyngre siden for 32 mm brede dekk, dette er prisen å betale for økt punkteringssikkerhet. Verdt det? Your call.
Passer perfekt for: Deg som sykler 70 prosent asfalt og 30 prosent grus.
Langt navn? Dekkene het tidligere «Compass», men er nå navngitt etter sin rettmessige eier, René Herse. Dekkene er de samme som de alltid har vært kjent for. Lyse sidevegger, en tynn og lett stamme i bomull, samt et tynt lag med gummi på toppen som folder seg perfekt mot underlaget.
Resultatet er at René Herse sine dekk trolig er de absolutt mest komfortable vi har på markedet, i tillegg til at de er lette. Det er absolutt ingen floskel at du har veldig god kontakt med underlaget samtidig som de oppleves behagelige å kjøre på, selv om det kanskje høres slik ut for uinvidde.
Ulempen med René Herse er at de kan være noe skjøre i sideveggene, og vi anbefaler derfor at du går for «Endurace»-modellen med forsterkede sidevegger. Dette koster deg 45 gram ekstra, men du beholder de andre gode egenskapene nærmest fullt ut.
Du verden så lekker sykkelen din kommer til å bli også!
Passer perfekt for: Deg som sykler like mye asfalt og grus, gitt at det ikke er store steiner i gruspartiene.
…
Pirelli Cinturato Velo TLR 35 mm
Bredde: 35 mm Vekt: 390 gram Importør: Topbikes
Pirelli er kjent for både sine verkstedskalendere samt sin deltagelse i motorsport, men for noen år siden begynte de også å lage sykkeldekk.
Pirelli har to produktlinjer, P Zero og Cinturato. Førstnevnte er et rent prestasjonsdekk, der kjørefølelse og lav vekt betyr at de ikke er særlig punkteringssikre. Cinturato-serien kommer fra 25-35 mm brede, og her er det annerledes. Disse dekkene er langt mer solide, uten at forskjellen i kjørefølelse er spesielt stor. Dekkene er forsterket for å unngå punkteringer, og selve gummiblandingen i dekket er laget for å vare så lenge som mulig.
Passer perfekt for: Deg som sykler 75 prosent asfalt og 25 prosent grus
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.