Det har kanskje virket utydelig når det er tillatt å bruke racere med skivebrems og ikke i de ulike rittene. Proffene bruker skivebremser på tv, og du finner skivebremssykler både i Trondheim-Oslo og Bergen-Voss.
Men regelverket er enkelt. Du kan bruke skivebremser i mosjons-og turritt. Du kan heller ikke bruke skivebremser i aktive ritt i Norge.
LES OGSÅ: Lars Petter Nordhaugs lag på skivebremssykler i 2018
Er du Edvald Boasson Hagen kan du bruke skivebremser, fordi UCI har åpnet for en testperiode. Denne testperioden startet i 2016, ble avviklet etter Paris-Roubaix, men startet igjen i 2017 og fortsetter altså i 2018.
Hva det endelige utfallet blir vet man ikke, men neste år vil eksempelvis Team Aqua Blue kjøre kun på skivebremssykler.
Det ble ingen regelendringer på dette under det seneste UCI-møtet i slutten av oktober.
Saken fortsetter

FORTSATT IKKE TILLATT I AKTIVE RITT I NORGE
Det er nettstedet road.cc som forteller om regelendringen som trer i kraft i England fra og med 2018. Der kan du altså, i likhet med USA, Canada og Australia, bruke skivebremser også i aktive ritt. De nasjonale forbundene har med det gjort lokale tilpasninger som altså ikke følger UCI-normen.
Direktør i British Cycling, Jonny Clay, viser til flere elementer på hvorfor de gjør en lokal tilpasning.
– En sykkel er en stor investering, og i dag kommer det flere og flere sykler med skivebremser. Vi mener det eneste riktige var å endre regelverket, slik at folk kan delta i alle former for konkurranser med samme sykkel, enten det er tur-eller aktive ritt, sier han.
I Norge, Sverige og Danmark vil det fortsatt være forbudt med skivebremser i aktive ritt og mastercupen.
Bjørn Birkeland, leder i Teknisk Utvalg i Norges Cykleforbund, forklarer.
– I Norge prøver vi å holde oss tettest mulig opp til UCI på en del ting, eksempelvis utstyr. Det gjør det lettere å holde regelverket oppdatert. En årsak til dette er eksempelvis at vi ikke krasjer med internasjonale satsinger. Tillater vi skivebremser i et aktivt ritt i Norge, får vi en utfordring så fort vi drar til Sverige. Vi samarbeider tett med Sverige og Danmark, og vi er enige om å holde oss til UCIs regelverk, selv om det foregår diskusjoner i alle tre landene, sier han.
Kjøper du ny sykkel med skivebremser, får du fortsatt kun brukt den i turritt, men altså ikke master-eller norgescup.
– Kunne det vært mulig å gjøre lokale tilpasninger også her?
– Det er mulig å gjøre lokale tilpasninger på det meste, men på junior og senior prøver vi å være 100 prosent UCI-definert. sier han.
Hva mener du? Delta i debatten på vårt diskusjonsforum, som du finner her.
