SKIVEBREMSER I 2017

UCI åpner opp for skivebremsbruk i proffritt fra 1. januar 2017

Sist oppdatert: 15. oktober 2016 kl 10.19
PÅ'N IGJEN: Fra 1. januar fortsetter proffenes testing av skivebremser. Foto: Henrik Alpers.
PÅ'N IGJEN: Fra 1. januar fortsetter proffenes testing av skivebremser. Foto: Henrik Alpers.
Lesetid: 2 minutter

De høye herrer har hatt møte under VM, og på torsdag ble det blant annet bestemt at testingen av skivebremser i ritt starter igjen fra 1. januar 2017.

UCI åpnet for testing av skivebremser i 2015, og testingen forløp i stillhet, uten dramatikk. Testingen fortsatte i 2016, og flere lag utstyrte alle sine ryttere med skivebremser, fortsatt uten dramatikk.

LES OGSÅ: Sykkelforbundet sier ja til skivebremser

Dog ble det et hinsides rabalder under Paris-Roubaix i fjor, da Movistars Francisco Ventoso hevdet han fikk kuttet opp kneet av en roterende skive. UCI avbrøt testingen umiddelbart, uten å sjekke om skaden faktisk skyltes en skivebrems.

LES OGSÅ: Ditt livs eventyr? Sykle Pyreneene på tvers!

Ventosos forklaring har siden vist seg å være tvilsom, han var aldri involvert i en velt med ryttere med skivebremser.

Nå er det altså klart for skivebremser igjen fra nyåret. Men hold tungen rett i munnen om du har planer om å vinne masterritt med din nye skivebremssykkel: Skivebremser er ikke godkjent av UCI, de har kun åpnet opp for testing igjen.

LES OGSÅ: Cervélos nye S3 kommer med skivebremser

Dette betyr at du som har lyst å konkurrere i aktive ritt med en skivebremssykkel trolig må vente et godt stykke ut i neste år, sannsynligvis sannsynligvis helt til 2018.

Unntaket er om en dommerkomité for det aktuelle rittet åpner for testing av skiver.

Saken fortsetter under bildet.

TEST-RACERE-MED-SKIVEBREMSER_crop_660
TEST-RACERE-MED-SKIVEBREMSER_crop_660

NYE SKIVER

Forutsetningen for at testingen skal fortsette er at skivene nå blir avrundet, foreløpig er idéen om beskyttende skjermer avviklet.

Skivebremser er oftest stanset ut av en metallplate, noe som etterlater kantene unødvendig skarpe. Disse kantene må nå files ned før de kan brukes i proffritt, men det finnes ingen retningslinjer på hvordan og i hvilken grad.

Enkelte leverandører av kalipere og skiver har gjort dette i tiår, men SRAM og Shimano, de to hovedleverandørene av gir og bremser til proffene, har aldri masseprodusert skiver med avrundede kanter. Trolig blir dette gjort av lagets mekanikere.

Både bransjen og UCI har siktet seg inn på gjennomgående akslinger foran og bak, for å sikre at hjulene og skivene alltid blir sentrert. Akselstandarden foran vil være 100*12mm, bak vil det være 142*12.

Skivediameteren vil være 160mm.

Publisert 15. oktober 2016 kl 10.19
Sist oppdatert 15. oktober 2016 kl 10.19

Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen