Om du ikke synes det er tungvint nok som det er å være hipster, kan vi anbefale Campagnolos nyeste drikkeflaske. Flasken har korrekt størrelse på akkurat litt over en halvliter, er laget av aluminium og kommer med kork. Ja, kork som i at vannet ikke renner ut, og ja, kork som i sånn propp det er i vinflasker. Korken kan sprettes opp med tommelen, og siden den henger i en tråd like lekker som flasken forsvinner den ikke. Skal den på plass igjen kreves to hender. Hvilken herlig tid var det ikke, da slike var festet på styret og suffragetter fikk bank av politiet? Lekrere blir det uansett ikke.
Bontrager, Treks underbruk, hevder nå å ha laget en hjelm som er betydelig tryggere ved en kræsj enn alle andre moderne hjelmer. Innsiden av skallet er kledd med noe de kaller «Wavecell». I utseende kan det minne om bikubestrukturen eksempelvis Smith har i sine hjelmer. Den store forskjellen er at Wavecell er mykt og gummiaktig. Ved en kræsj skal dette materialet gjøre at hjernen får en så myk avdemping som mulig, i tillegg til at rotasjonsenergien som kan gjøre at hjernen spinner videre inne i kraniet, blir redusert. Vi har ikke nok hoder i redaksjonen til å bekrefte påstanden, men vi tar mer enn gjerne i mot produkter som gjør sykkellivet tryggere. Wavecell gjør hjelmene 50 gram tyngre, men forvent at det blir lettere og lettere.
Rapha har laget landeveis-og krossko tidligere, men de fikk aldri særlig dreisen produktene. Nå har de lansert to nye sko, en landeveismodell og en blandeveismodell. Førstnevne kommer med fullkarbonsåle, mens sistnevnte har trekvart lengde på karbonet, for at de skal bli bedre å gå med. Begge modellene har helstøpt overdel, lisser og borrelåsspenne for å stramme tåbokesen skikkelig. Begge skoenes karbonsåler er kledd med gummi, slik at det blir bedre å tasse rundt etter kaffe når du er av sykkelen. Begge modellene kommer i flere ulike farger, og selvsagt en egen RCC-modell. Prisen er faktisk bemerkelsesverdig lav til Rapha å være.
Skal du bare ha en sykkel til absolutt alt er vår klare anbefaling en grov blandeveissykkel. Selv om denne kommer med grove 650b-dekk med 47 mm bredde, fungerer denne også utmerket til Lillehammer-Oslo eller andre turritt om du setter på et vanlig hjulsett. Hard Rocx’ nye eventyrserie har også en helt spesiell egenskap, noe utenlandske merker ikke har: Du kan kjøre den med Schwalbe Ice Spiker Pro i bredde 2.1, og vips har du det best tenkelige oppsettet klart for vinteren også. Avbildet modell leveres med en klinge foran, Apex-gruppa fra SRAM er både gjennomprøvd og solid. Sykkelen er i tillegg morsom og leken, og ser ut som et American Airlines-fly. Sånn, ut på tur!
Ulempen med å kjøpe en krank med wattmåling er at du blir sittende med en krank ekstra, og før du vet ordet av det har du bygget enda en sykkel rundt den kranken. Men verden går stadig fremover, og Stages tilbyr nå wattmålermontering på din eksisterende krank. Det fungerer så enkelt som at du sender kranken din til Stages i Colorado, de monterer en wattmåler på en eller to krankarmer, og så får du det hele tilbake. Prisen er innafor, du betaler 399 dollar for en arm eller 749 dollar for begge.
5_Stages
Stages ettermontering
399/ 749 dollar
stagescycling.com/factory-installed-power
NY KLASSIKER
Profflagene som har vært sponset av Campagnolo, har de siste 15 årene brukt de klassiske Bora-hjulene med 50 mm profil til så godt som alt fra Paris-Roubaix og fjelletapper til lagtempo. Nå kommer klassikeren i flere nye utgaver. Den nye hjulserien leveres nå med mulighet for slangeløst oppsett, i tillegg til at du får dem både til felg-og skivebremser. Innvendig diameter på felgene er nå 19 mm, hvilket betyr at de er optimalisert for dekkbredder mellom 23 og 28 mm. Felgbunnene er uten hull til eiker, hvilket betyr at du slipper styre med tape om du ønsker sette dem opp slangeløst.
Vi har aldri vært tilhengere av styrer med stor utoverbøy, eller «flare», som det heter på engelsk. Styrene har simpelthen hatt så mye utoverbøy at det har tjent begrenset funksjon å ligge i bukken, i tillegg til at bukken har vært så grunn at det har vært vondt å ligge der. Ved en tilfeldighet oppdaget vi Eastons AX Flare-styre, som må sies å være racingutgaven av eventyrstyrer. Her er ikke styret bredere i bukken enn at funksjonen fortsatt er god, i tillegg har vi god plass til hendene. Her er det mye vi liker, og dette er definitivt et produkt vi ville satt på vår neste blandeveissykkel.
Om du sliter med for stor plass i huset eller leiligheten kan det være fint å kjøpe en romdeler med sykkeloppbevaring. Møbelprodusenten Vado Libero lager dette lekre stativet, med både hyller, knagger og skuffer til det mest nødvendige. Sykkelen din blir i tillegg belyst, fra et lekkert lysrør, som av uforklarlige årsaker har fått form etter et terrengstyre. Selve bordene er laget av harde treslag som valnøtt og eik.
8_domus
Vado Libero Domus sykkelmøbel
4600 euro
cirka seks ukers leveringstid
vadolibero.com
Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.