2,8 millioner - det er altså antallet Dura Ace og Ultegra-kranker Shimano nå har startet det de kaller en frivillig inspeksjon av.
I følge United States Consumer Product Safety Comission skal det ha vært 4 519 tilfeller hvor krankarmene bokstavelig talt har gått opp i liminga, og separert.
I seks av tilfellene skal det også ha ført til personskade.
I USA og Canada er det omtalt som en «recall», men digital markedssjef i Shimano Nordic, Esben Bøe, presiserer til Landevei det ikke er snakk om en fullstendig tilbakekalling.
– Det er en frivillig inspeksjon og et erstatningsprogram (voluntary inspection and replacement program), sier Bøe.
Kortversjonen
Shimano har startet en frivillig tilbakekalling av 2,8 millioner kranker av typene Dura-Ace og Ultegra etter rapporter om at de kan sprekke.
Det har vært 4 519 tilfeller hvor krankarmene har separert, og i seks av tilfellene har det ført til personskade.
Tilbakekallingen gjelder modeller produsert før juli 2019.
Shimano oppfordrer eiere av de berørte modellene til å ta med sykkelen til forhandleren for inspeksjon. Dersom det viser seg at kranken er defekt, vil kunden få et gratis erstatningssett.
Oppsummeringen er laget av AI-verktøyet ChatGPT og kvalitetssikret av Landeveis journalister.
Dura Ace og Ultegra er de to høyeste - og dyreste nivåene i drivverk-hierarkiet til Shimano, og er som regel å finne på toppmodellene hos de aller fleste sykkelprodusenter.
Derfor er også dette tilfellet i en uvanlig stor skala. Som regel er det bare snakk om noen tusentalls sykler eller produkter i slike tilfeller.
Creo 2 fra Specialized lansert:
Derfor ryker krankene
I følge Cyclingnews' dyptgående sak om problemet, er det slik at krankene, som er laget av aluminium, er bondet, eller limt sammen. Og feilen oppstår når disse to delene løsner fra hverandre.
Her kan de løsne både delvis - eller helt - og dette kan åpenbart være farlig hvis det skjer i høy fart og/eller stor belastning.
Det er ikke absolutt alle kranker som er påvirket, heller ikke de nyeste 12-delte gruppene.
Disse gjelder det, og dette gjør du, om du eier en
11-delt Ultegra FC-6800
11-delt Ultegra FC-R8000
11-delt Dura-Ace FC-9000
11-delt Dura-Ace FC-R9100
11-delt Dura-Ace FC-R9100P (variant med wattmåler)
Alle krankene har en produksjonskode stemplet på innsiden av bunnen av krankarmen.
De berørte modellene er produsert før juli 2019 og har følgende produksjonskoder på to bokstaver:
KF, KG, KH, KI, KJ, KK, KL, LA, LB, LC, LD, LE, LF, LG, LH, LI, LJ, LK, LL, MA, MB, MC, MD, ME, MF, MG, MH, MI, MJ, MK, ML, NA, NB, NC, ND, NE, NF, NG, NH, NI, NJ, NK, NL, OA, OB, OC, OD, OE, OF, OG, OH, OI, OJ, OK, OL, PA, PB, PC, PD, PE, PF, PG, PH, PI, PJ, PK, PL, QA, QB, QC, QD, QE, QF, QG, QH, QI, QJ, QK, QL, RA, RB, RC, RD, RE, og RF.
Dersom det viser seg at du har en krank med en av produksjonskodene, gjør du følgende: Ta med sykkelen til forhandleren for inspeksjon.
Dette vil da antagelig skje hos Shimano-sertifiserte forhandlere, og Shimano sier at de regner med at inspeksjonene vil bli mulige fra og med 1. oktober.
Dersom forhandleren finner tegn på at sammenføyningen har løsnet eller delaminert, vil en «få et gratis erstatningssett fra Shimano som forhandleren vil installere på en profesjonell måte.»
Dersom kranksettet viser seg å måtte byttes etter inspeksjon, vil du få erstattet dette med et nytt.
– Det nye kranksettet vil være en spesialversjon som kan ha et annet utseende, samtidig som det opprettholder samme ytelsesnivå, sier Shimano.
På Shimano.com vil mer informasjon vil bli offentliggjort i tiden fremover.