Fabian Cancellara var mistenkt for å ha brukt en juksemotor fra Vivax, og Femke van den Driessche ble tatt med en Vivax-motor i ramma. Motorene har like fullt solgt bra de siste årene - men så kom korona.
Men hva var Vivax egentlig, og var det karma som slo til?
Tidlig variant av el-sykkel
Historien begynner for nesten 20 år siden, da det lille østerrikske selskapet startet å lage hjelpemotorer til landeveissyklister, under navnet «Gruber Assist». De små motorene, plassert vertikalt i seterøret, ville gi sykkelen 20-30 watt ekstra i en kortere periode.
Gruber ble etterhvert til Vivax, og produktet ble populært særlig av estetiske årsaker. Sykkelen ville beholde sitt utseende og ikke være prangende slik mye annet utstyr var, og en skulle lete godt før en så knapper eller ledninger.
Vivax var på sett og vis starten på elsykkeleventyret, de leverte motorer som virket og kundene ville ha, i en tid der bransjen som helhet ikke så potensialet i landeveissykler.
Men at Vivax' tiltenkte bruk handlet om mer enn transport og rekreasjon var også åpenbart. Motoren var laget for å være stillegående, og både knapper og batterier kunne enkelt skjules. Visste en dommer i et sykkelritt hva hen skulle se etter ville det være lett å oppdage motoren, men uten et aktivt søk - da var den praktisk talt usynlig.
Tilfellet Fabian Cancellara
Femke van den Driessche hadde på ingen måte gjort jobben med å skjule motoren godt nok - og ble tatt.
Men også lenge før Driessches tragikomiske sorti fra sporten hadde det rådet mistanker.
Fabian Cancellara var den absolutt mest mistenkte, hans overlegne seire i Flandern rundt og Paris-Roubaix i 2010 er to av rittene som virkelig satte fyr på mistanken. I begge rittene parkerte han både felt og enkeltryttere på umenneskelig vis, så overlegent at mistanken om motor regelrett oppsto av seg selv.
Konspirasjonsteoriene var mange, og mange av dem oppsto uten at folk egentlig kjente til Vivax. Youtubeklippene ble etterhvert mange, og vi anbefaler at du tar en titt og vurderer selv. Cancellaras angrep finner du fra cirka halvveis ut i klippet.
Overlevde ikke korona
Vivax har solgt motorer til utallige sykler, trolig til en mer tiltenkt og ærlig bruk. Men da koronapandemien kom greide ikke selskapet å fortsette driften.
– Dette er en trist dag, virksomheten vår overlevde ikke denne krisa. Vi har det vi trenger av deler og utstyr for levering, men vi greier ikke å holde leveringstider ovenfor kundene våre, skriver virksomheten på sin hjemmeside.
Med elsykler som ser så godt som ut som vanlige landeveissykler, har Vivax definitivt fått kjenne på konkurransen de siste årene. Og med umiddelbar tilgang til elsykler som er både kraftigere har lengre batteritid, greide ikke Vivax overleve krisen.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.