Retyre avtagbare piggdekk – Dette er den nye versjonen
Landevei var ikke imponert over den første utgaven av det avtagbare piggdekket Retyre. Men nå mener produsenten at problemene er løst, og vi har sett nærmere på tredje versjon av den norske Petter Smart-løsningen.
TO I EN: Retyre avtagbare piggdekk, for godt til å være sant? Til å begynne med ja, men den nyeste utgaven ser mer enn lovende ut. Foto: Henrik Alpers.
Lesetid: 7 minutter
Piggdekk er like mye velsignelse som forbannelse om vinteren. Tung når det er bart, men redningen når det er glatt.
Retyre er den norske produsenten som har laget et piggdekk du fester med glidelås, og som du kan ta av eller på i løpet av noen sekunder.
Men da dukker naturligvis det store spørsmålet opp – fungerer det?
Vi testet piggdekkene til Retyre tilbake i 2017, like etter at den aller første versjonen hadde kommet på markedet.
Før vi går igjennom nyheter og hvordan dagens produkt fungerer må vi ta en titt på hva vi mente den gangen.
I 2017 anerkjente vi definitivt idéen som god, men det daværende produktet hadde en lang rekke av betingelser som måtte være til stede før det i det hele tatt kunne brukes.
· Ikke alle felger passet til dekkene · Få dekk kunne brukes som «dekkstamme» · Krevde uforholdsmessig/ utrygt høyt dekktrykk · Kunne kun brukes på annet enn asfalt · Skulle ikke brukes over 25 km/t
Hvordan var det bygget opp da – og hva er forskjellen nå?
La oss spole tilbake. I 2017 var glidelåsen som skulle feste til piggdekkbeltet en separat enhet som skulle festes til felgen. Glidelåstråden ble presset innunder selve felgkanten i det dekket ble pumpet opp, og der satt den fast.
Men bare kanskje.
Som nevnt var det enkelte felger glidelåstråden ikke ville sitte på, og da kunne du ikke bruke dekkene til Retyre.
Men la oss si nå si at det satt fast. Da festet du selve «piggdekkbeltet» til glidelåsen, dro glidelåsen bortover og vips så hadde du et belte av pigger på dekket ditt.
Problemet nå var bare at du måtte ha et dekk under piggdekket som passet perfekt til retyre-beltet. For om dekkvolumet var for lite, ville piggdekkbeltet flyte rundt utenpå dekket.
Da fikk du kinderegget dårlig feste, slitasje på dekket og et piggdekk som slafset bortover asfalten, med en følelse av å sykle rundt på et punktert dekk.
Utfordringen den gangen var åpenbar - dekket var ikke ferdig utviklet. Idéen var god, løsningen dårlig. Trodde de virkelig at samtlige forbrukere hadde et dekk som passet deres piggbelte? Eller at mora mi skulle få montert noe jeg som supernerd med 20 års sykkelerfaring ikke greide før etter å ha funnet en felg som passet langt inni boden?
2020 - leverandøren lover et helt annet produkt
Retyre kommer innom oss med det som de selv kaller versjon 3.0. Retyre har vokst siden sist, tilbakemeldingene har vært mange, og de har gått fra å være en oppstartsbedrift der studenter har utgjort hoveddelen av arbeidskraften, til å bli et selskap med mer erfarne bransjefolk om bord.
Produktporteføljen er utvidet, og Retyre fremstår nå som et produktkonsept, ikke bare et produkt som kanskje kan passe til øvrige produkter.
Vi understreker at vi ikke har testet produktet ennå da vi fremdeles venter på isen i Oslo, men flere ting kan vi like fullt konkludere etter å ha satt produktet opp på en sykkel.
Retyre anno 2020 fungerer nå uansett felg, dekk eller sykkel.
Retyre er nå et produkt som starter med at du kjøper et basedekk, og deretter velger du hva slags «belte» du fester til basedekket med glidelås. Basedekket er tilgjengelig i fire dekkdimensjoner, 26, 27,5, 28 og 29.
Det gamle glidelåsbeltet du måtte fikle fast i felgen (om du i det hele tatt fikk det til) er borte – glidelåsen er nå sydd fast i selve basedekket.
Det løser også problemet med underdekk som ikke passer, basedekket er selvsagt laget for å passe alle de ulike piggdekkbeltene.
Retyre har ikke bare piggdekk i 2020. I tillegg til to ulike piggdekkbelter, et for pendling og asfalt samt et grovere dekk for typisk brøytede grusveier, har de nå to belter for grus også.
Om vi skal oppsummere kort. Skal du ha Retyre i dag kjøper du altså et basedekk, og det «beltet» du ønsker å bruke til dagens sykling.
Og når det er sommer, eller om isen har smeltet vekk siden du dro på jobb i morges, tar du bare piggbeltet av og sykler rundt på basedekket.
Dette er produktene fra Retyre i 2020
For ordens skyld. Basedekket kaller vi bare basedekk. Retyre selv kaller de ulike dekkene sine for «skins», og de vil videre bli omtalt både som skins eller belter. Dette er altså dekket du fester til basedekket med glidelås.
· Basedekk. Skal du bruke Retyre, kjøper du først basedekket som heter noe så enkelt som «one». Basedekket er et asfaltdekk der en glidelås er sydd fast i selve dekket, helt nederst ved felgen. Basedekket kommer altså i fire dimensjoner. Basedekket leveres i to varianter. Et der selve kanttråden er laget av stål, og et foldedekk med kanttråd i kevlar.
Vår testversjon av basedekket i 42 mm bredde veier 692 gram.
· Fire forskjellige belter, kalt skins.
· Winter Traveler. Dette er det enkleste piggdekket, typisk for pendling og asfalt. Består av 160 pigger, i to rekker. Vår testversjon av Winter Traveler veier 679 gram.
· Ice Racer. Et piggdekk med grovere mønster og dypere knaster med 300 pigger. Dette dekket er laget for grusveier, eller områder hvor du møter både is og snø.
· Gravel Chaser. Et belte laget for grussykling. Lettrullende midtrand med grovere knaster på siden.
· Trail Rider. Et grovere terrengdekk for mer enn grusveier, typisk kjerreveier eller mer gjørmete områder.
· Piggeverktøy. Eget miniverktøy med 4 og 5 mm unbrako, samt trakt til å ettermontere pigger. Leveres med pigger.
Er det noen begrensninger på dekket i dag?
Dekket bør ikke settes opp på felger for slangeløse dekk, der felgen er uten felgkant. Se bildet under.
Hva forteller dette oss uten at vi har testet dekket?
Som nevnt tidligere, de problemene vi opplevde med dekket vil vi nå tro er tilnærmet lik eliminert. Fartsgrensen er borte, dekkene er laget for bruk i all slags terreng, det fremstår mer solid, glidelåsene er oppgradert til rustfritt stål og basedekket er løsningen vi etterlyste.
Hvem er produktene for?
Retyre-dekkene har i dag el-sykler som sitt hovedmarked. Dekkene er noe tyngre enn vanlige piggdekk, noe en ikke vil merke like mye til på en elsykkel som på en vanlig sykkel.
Sist vi testet produktene ble de utelukkende testet på vanlige sykler, og vi opplevde det ikke som noe mer enn et litt tungt piggdekk, noe det er nok av på markedet fra før av.
Siden Retyre i praksis innebærer «et dekk utenpå et annet dekk», vil dette forringe kjørefølelsen. Dekkene er i større grad laget for praktikeren, som er mer opptatt av funksjon enn følelse.
Betyr det at dekkene ikke fungerer på vanlige sykler? Betyr det at dekkene ikke er for de ivrigste gravel-syklistene? Det skal vi finne ut av når vi tester, og selv om vi definitivt kan se forskjeller i opplevd kjørefølelse allerede, ser vi ikke for oss at det skulle være noen begrensninger for de ivrigste syklistene.
Ny distribusjonsmodell
Retyre selges i hovedsak på produsentens egne nettside, retyre.no. I tillegg er produktene tilgjengelig hos XXL, og enkelte forhandlere spredt utover landet.
Siden sist har Retyre også inngått et samarbeid med elsykkelprodusenten Buddy. Samtlige av Buddys sykler er utstyr med Retyres basedekk, hvilket betyr at Buddy-brukere raskt blir tilbudt ulike belter til ulike forhold.
Kjøper du en el-sykkel er det oftest irrelevant hvilket eller hva slags dekk som sitter på. At det følger med et dekk der du har muligheten til å feste på ulike belter med piggdekk vil vi tro de fleste ser på som en bonus.
Retyre forteller at de har flere produkter under utvikling, uten at de vil røpe hva det nødvendigvis dreier seg om. Uten å spekulere for mye, vi tør tippe at flere sykler på det norske markedet utover Buddy kan bli utstyrt med Retyre fra fabrikk.
Hva øvrige produkter måtte handle om er vi ikke sikre på, men enn så lenge har de ikke noe som ligner på landeveisprodukter i stallen. Skjønt, her vil tiden vise.
En test av piggdekkene kommer så fort det er blitt minusgrader i hovedstaden.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.