I landevei tester vi mange produkter og sykler hvert år. Noen ting begeistrerer våre testere mer enn andre. Her er test-sjef Øyvind Aas’ favoritter fra 2021.
Selv etter mer enn 15 år som sykkel- og utstyrstester på tilnærmet fulltid blir jeg fortsatt begeistret over nye produkter som løser problemer eller fungerer bedre enn andre tilsvarende produkter på markedet.
Jobben som utstyrstester handler ofte om å avdekk mangler og potensielle utfordringer slik at forbrukerne skal slippe negative overraskelser. Det er likevel aller morsomst når vi får teste produkter som overrasker oss positiv og gir oss inspirasjon og motivasjon til å dra ut oftere og lengre på sykkeltur.
Godt utstyr har akkurat det potensialet - Å motivere oss til å sykle mer og gjøre sykkelopplevelsen enda bedre.
Ekstra komfortabel Assos-bukse til en vesentlig lavere pris enn toppmodellen
Sveitsiske Assos er nærmest ubestridt markedsleder når det kommer til sykkelbukser.
De kan også med rette skryte over å være dem som fant opp den moderne, ettersittende lycrabuksa.
Mille GTS er sveitsernes nyeste sommerbukse. Den er tynn og lett, samtidig som puta i skrittet er laget for å gi topp komfort på de ekstra lange turene.
Det er spesielt utformingen av puta i skrittet og rumpa og hvordan denne er festet til bukse forøvrig som skiller Assos-buksa fra andre bukser på markedet. Puta er laget i flere lag. Ytterstoffet som ligger mot huden er laget i et golfballmønster som gir god lufting mellom pute og hud for å minimere klamhet.
I tillegg er Assos kjent for sin særegne formsydde buksefront. Assos sine bukser har ekstra plass til mannens bløtdeler, slik at du slipper at disse blir klemt flate inn mot magen. Utformingen virker samtidig både skjulende og fremhevende på dette området. Du får ballettdanserutseende, men du unngår den pinlige avtegningen av slange i gresset, som andre bukser kan gi.
Assos Mille GTS skiller seg fra tidligere Assos-bukser ved at den er mindre stram foran magen. I tillegg har den tynnere og luftigere stoff og ekstra brede strikker rundt lårene. Mille GTS har ikke A-formen på selene på korsryggen som andre Assos-bukser har. I stedet festes selene til et tynt og luftig ryggstykke som er sydd av samme stoffdel som bukselårene forøvrig. Dette gir en mykere og mer luftig følelse rundt hoftene og i korsryggen.
Assos Mille GTS er en super bukse for de varme, lange turene og er den buksa jeg oftest griper etter når helgeturen står for døra. Prisen er høy, men vesentlig lavere enn for Assos andre toppmodell, Mille GTO.
Superkomfortabel og fin trøye til de fleste norske temperaturer
Den amerikanske klesprodusenten Velocio har begeistret oss flere ganger den siste tiden. Den langermede merino-trøya, Velocio Concept ble raskt et av våre desiderte favorittplagg etter at vi fikk det inn til test. Trøya er tettsittende og elastisk, samtidig som den ikke føles hemmende på bevegelse, eller ikke-flatterende når det kommer til passform.
Som vi skrev i testen vi publiserte i oktober: «Trøya er så tynn at den er delvis gjennomsiktig. Likevel føles den varm og god i temperaturer mellom 8-13 grader med kun en ermeløs undertrøye under. Trøya er relativt lav i halsen og ikke for trang med glidelåsen helt oppe.»
Ull-materiale gjør at trøya fungerer både i varmt og kjøligere vær. De lange ermene kan lett rulles opp til albuen hvis det blir for varmt. Trøya er også ganske lav i halsen slik at du får luftet ut overskuddsvarme her.
Tre fine baklommer, foret glidelåslomme og relativt stor refleks midt på ryggen gjør at denne trøya haker av i alle boksen vi ønsker oss for en trøye til bruk i omtrent alle temperaturer under 22 grader.
SRAM Rival AXS
Pris: 14 277 for komplett gruppe med drivverk og skivebremser
Trådløs, elektronisk giring til folket - med billig wattmåler.
Det var bare et spørsmål om tid før SRAM kom til å lansere sin trådløse AXS-teknologi på et lavere prisnivå. Det gikk samtidig an å frykte at SRAM ville gjøre som Shimano å kun tilby elektronisk giring på de aller øverste nivåene.
Ved å lansere Rival AXS som en fullverdig 12-delt girgruppe med trådløs giring åpner SRAM døra for at de supre elektroniske girene til SRAM kan bli tilgjengelig for flere.
SRAM var også rause nok til at den nye rimeligere Rival-gruppa er fullstendig kompatibel med SRAMs dyrere AXS-grupper. Noe som betyr at du kan starte med et komplett Rival-oppsett og så oppgradere deler etterhvert. Du kan også velge å gå for de slankere og nettere Rival-hendlene og pare disse med Red eller Force-komponenter forøvrig.
Som om ikke kryss- og bakoverkompatibilitet var nok har SRAM også sørget for at AXS deler kan blandes på tvers av landevei og terrenggrupper. Dette muliggjør at du kan sykle 1x12-oppsett på gravelsykkelen og bruke en terrengkassett med spenn fra 10-52 tenner og terrengbakgir for maks spredning av utvekslinger med kun ett krankdrev.
Med Rival AXS introduserte SRAM også en av markedets rimeligste watt-målingsløsninger. Du kan bruke en venstre Rival-krankarm med wattmåling integrert i akslingen med både Force og Red-grupper forøvrig. Venstrearmen med wattmåling koster mindre enn 3000 alene og er dermed en mye billigere inngang til wattmåling på grus- og landeveissykler enn vi har sett tidligere.
Specialized Aethos Pris: Fra 61 000 kroner for komplett sykkel. 42 000 kroner for rammesett
Brukervennlig luksussykkel med topp egenskaper, for oss entusiaster.
Specialized har de siste årene tatt noen steg tilbake når det kommer til bruk av særegne løsninger og oppgraderinger som fører til mye plunder for få watt.
Da de lanserte supersykkelen Aethos gikk de mot strømmen ved ikke å fokusere på watt, sekunder og hvilke proffritt sykkelen hadde og skulle vinne. Selv etter å ha vært på markedet i et år er ikke Aethos en sykkel proffene på Specialized-sponsede profflag bruker.
Aethos ble laget for å være supersykkelen for superentusiasten med superlommebok. Rammekonstruksjonen ble tid ved hjelp av flere hundre databeregninger. Den geni-erklærte karboningeniøren Peter Denk fant måter å strekke, legge og veve karbonfiber på som både ga nye egenskaper og også rekordlav vekt for en sykkelramme.
Med Aethos skulle kjøreegenskapene og vekt være prioritet, aerodynamikk sekundært. I tillegg ble Aethos laget for å være mer hjemmemekanikervennlig enn proffsykkelen Tarmac SL7. Noe som først og fremst er tydelig ved at bremseslangene ikke går inn rammen og gjennom styrelageret. Aethos har også vanlig gjenget kranklager, standard setepinneklemme og rund setepinne. Rammen er laget kun for elektroniske gir, enten trådlåse fra SRAM eller med tynne ledninger som fra Shimano og Campagnolo.
Aethos S-Works er bransjens aller letteste sykkelramme til skivebremser. De noe rimelgere variantene under S-works nivå har en hakket tyngre karbonramme, med samme konstruksjon.
S-Works rammen veier så lite som 585 gram. Den hakket rimeligere Fact10-rammen så lite som 680 gram.
Selv om Aethos er rekordlett og mer brukervennlig enn andre topprammer på markedet, er det likevel egenskapene på veien som gav mest wow-følelse da vi testet Aethos helt på begynnelsen av fjoråret. Geometrien er aggressiv som på en rittsykkel med 73,5 graders styre- og setevinkler og lav front. Likevel gir Aethos en følelse av trygghet og soliditet i utforkjøringene som overrasker veldig, den lave vekten tatt i betraktning.
I testen skriver vi: «Aethos flyter sømløst over asfalten. Likevel føles den ikke nummen eller matt. Tilbakemeldingene fra veien er presise og [den høye] komforten kommer ikke på bekostning av følelsen med underlaget… Den lave vekten og den livlige rammestivheten oppmuntrer til hyppige temposkifter og de frekkeste linjene gjennom svingene.»
Specialized priser toppmodellene med S-Works-ramme til hele 159 000 kroner. Ikke akkurat for hvermannsen. Noen av modellene med den hakket rimeligere rammen har også lavere totalvekt enn de fleste andre toppsykler på markedet og da til en sammenlignbar pris.
Egenskapene på veien er likevel det som virkelig overrasket oss og begeistret oss med Aethos. Specialized har faktisk klart å lage en sykkel som fungerer bedre for vanlige folk enn topproffer, samtidig som den byr på minst like mye hi-tech og gjennomtenkt funksjon som syklene vi ser i Tour De France hver sommer.
Min andre favoritt-racer fra fjoråret var også en av de mer overraskende. Giants TCR Advanced Team som jeg testet helt på begynnelsen av 2021 har en lignende tilnærming som Specialized Aethos. Den har en lett ramme med dekklaring til 32 mm brede dekk og mer fokus på komfort og egenskaper enn integrering av vaiere og bremseslanger.
Akkurat som på Aethos går bremselangene på Giant TCR ute i dagen mellom styre og ramme. Dette ser så klart mindre ryddig ut enn helintegrerte oppsett, men det kan ha sine fordeler for hjemmemekanikeren.
Antall sekunder og watt du taper på at bremseslangene vifter i vinden er nok også få og tilnærmet neglisjerbare for de fleste av oss.
Giant TCR Advanced Team overbeviste med gode og kvikke egenskaper på veien. Den har lav totalvekt og kommer levert med lette hjul som er satt opp med slangeløse dekk fra fabrikken. I tillegg kommer den ferdig med tosidig wattmåler inkludert i den allerede ganske lave prisen.
«Giant TCR Advanced Pro Team er en allsidig ritt- og treningssykkel. Den er lynkvikk i styringen, men ligger likevel stødig på veien. Fronten føles solid og presis.(..) Den korte hekken gjør sykkelen lett å tvinge rundt skarpe svinger.»
Dessverre ble akkurat den supre Team-modellen raskt utsolgt fra importøren i Norge. Den enda rimeligere TCR Advanced 1 kommer med mekanisk Ultegra og uten wattmåler for 31 000 kroner. Den dyrere Advanced Pro oppgraderes med Di2 elektronisk Ultegra-gruppe i forhold til Team-modellen og har også den tosidig wattmåler og lette karbonhjul til 55 000 kroner.
Selv om Giant TCR er sykkelen som startet hele trenden med færre rammestørrelser og kompakte rammer med skrånende overrør kommer nyere TCR-sykler i mange størrelser. Giant TCR Advanced kommer i 6 størrelser fra XS til XL med M/L-størrelsen i midten som tilsvarer 56.
Det finnes fortsatt noen få Advanced 1 og Advanced Pro-modeller i norske butikker. Hvis du er på utkikk etter en lett, kvikk og allsidig racer med skivebremser og ok dekklaring er Giant TCR Advanced et supert kjøp.
Neste års modeller av TCR Advanced er rapport å komme til Norge i april. Da i en Pro-modell med wattmåler, SRAM Rival AXS og karbonhjul til 50 000 kroner og en Advanced 0-modell med alu-hjul, 12-delt Ultegra Di2 uten wattmåler til 45 000 kroner.
Wattpedaler du kan bruke på gravel-, terreng- og landeveissykkelen.
Har man først begynt å sykle med wattmåler kan det føles krevende å klare seg uten. Du ønsker å holde Garmin- og Strava-kontoen oppdatert på formutvikling og treningsbelastning. Dette gjøres best ved å måle watt på hver eneste tur. Utfordringen er å få målt watt på flere sykler, samt ta med seg en dyr wattmåler videre når vi kjøper ny sykkel. Har du krankmåler, er den krevende å flytte mellom landevei-, grus- og terrengsykkel. Det kan også fort hende at den ikke vil passe på din neste sykkel. Sykler har forskjellige krankakslinger og lager-løsninger. I tillegg til at standarder endrer seg. Krankarm-målere som passer SRAMS GXP-akslinger vil for eksempel ikke passe på SRAMs nyere DUB-akslinger
Watt-pedaler er derfor en enkel løsning. Men her har utvalget inntil nylig vært dårlig. Du har også vært avspist med Look-kompatible pedaler. Ikke alle like Look-pedalenes innfesting og funksjon. Ønsker du å måle watt på gravelsykkelen, cross-sykkelen eller terrengsykkelen vil du også ønske å bruke noe annet enn de gode Look-kompatible Assioma-pedalene.
Garmins nye Rally-pedaler er løsningen på mange av disse problemene. De er enkle å flytte mellom sykler. De vil fungere på alle typer sykler også i fremtiden. De kan også brukes på grus- og terrengsykler med sko som tillater at du går over grusplassen på markastua.
«Det beste med Garmin-pedalene er at de så enkelt kan flyttes mellom sykler, og at de kan brukes både i terrenget, på grusen og på veien. Noen vil kanskje fnyse over å bruke terrengpedaler på landeveissykkelen, men vi tenker dette er en liten pris å betale for så enkelt kunne måle watt på alle syklene i stallen.
Er du mest opptatt av måling på landeveien kan du så klart velge landeveismodellen av pedalene. Du kan også velge å veksle mellom terreng- og landeveisskall - noe som tar noen minutter, men det blir en annen test.»
Garmin-pedalene kommer altså i tre varianter, Shimano SPD-SL - altså Shimano landevei, Look landevei og Shimano SPD-terreng. Du kan bytte pedalkropper, hvis du ønsker det. Løse pedalkropper koster 2149 for paret.
Sykler du kun med landeveissko bør du gå for et landeveisspesifikt skall. Sykler du på flere forskjellig sykler og underlag kan det være lurere å kjøpe noen realt stive terrengsko og også bruke disse på landeveien. Da slipper du unna med ett pedalpar til alt.
Garmins Rally-pedaler kan kjøpes med wattmåling i begge pedalene, eller med måling kun i venstre pedal. Med måling på begge sider får du også tilgang til en del flere funksjoner som hvor på pedalen du trykker, hvor mye du står og sitter mm. Du får også sjekket om du trår like mye med hvert bein. Med måling i begge pedalene er Garmin Rally-pedalene dyre, så dyre at du kan kjøpe 2-3 rimelige krankmålere til samme pris. Klarer du deg med måling i venstrepedalen er prisen mer på linje med andre lignende wattmålere.
Som Terrengsykkel skriver: «Garmin Rally XC200 er et kjærkomment tilskudd til oss som ønsker å måle watt både på terrengsykkelen, grussykkelen og på racersykkelen uten å måtte kjøpe inn flere målere.
De er også supre å flytte mellom to forskjellige terrengsykler, f.eks en fulldemper og en hardtail, eller en ritt- og en stisykkel.
Som pedaler fungerer de så bra vi forventer, selv om både vekten og byggehøyden er noe høyere enn målestokken fra Shimano. Den ekstra vekten på litt over 100 gram er uansett ikke det som velter lasset.
Holdbarheten har vist seg å være god i den perioden vi har testet pedalene - altså ca 4 måneder med bruk både på gravel-, sti-, ritt- og landeveissykkel.»
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.