IKONISK: De gule servicebilene er lett gjenkjennelige i Tour de France. FOTO: Cor Vos
Lesetid: 3 minutter
De gule Mavic-bilene og motorsyklene er objekter som er synonymt med Tour de France. Den franske utstyrsprodusenten har i en årrekke vært nøytral service i Touren, selv om vi svært sjelden ser de gule Mavic-syklene bli tatt i bruk.
Et av disse tilfellene var i 2016 da Chris Froome, Richie Porte og Bauke Mollema kolliderte med en motorsykkel på Mont Ventoux. Bildene som fulgte, ble ikoniske.
I kollisjonen fikk Chris Froome sykkelen sin ødelagt og tok beina fatt. Etter hvert kom Mavic-bilen til unnsetning, og Froome fikk seg endelig på to hjul igjen. Briten var imidlertid meget utilpass på en altfor liten sykkel, og fikk etter hvert en ny sykkel fra eget lag.
Men under sommerens Tour de France er det slutt på de gule kjøretøyene. Etter nesten 50 år som nøytral service, tar Shimano nå over.
Siden 1973
Ideen om en nøytral servicebil fikk Mavics daværende styreleder, Bruno Gormand, i 1972. Under Critérium du Dauphiné hadde en sportsdirektør problemer med bilen sin, og Gormand lånte bort bilen sin til ham.
Det påfølgende året var de gule bilene for første gang å se i Paris-Nice, og ble siden fast inventar i Tour de France også.
Selv om vi sjelden ser de gule syklene bli tatt i bruk, er Mavic-bilen ofte der og hjelper ryttere som ikke kan få teknisk assistanse av egen lagbil. Som på den 9. etappen i Tour de France 2017.
Rigoberto Urans bakgir hadde blitt bøyd og gikk inn i eikene. Hengende ut vinduet forsøkte mekaniker Max Ruphy å fikse giret, men det lot seg ikke. Med Uran ble han enig om å sette det tyngste giret, 11.
Tross problemene vant Uran etappen, da han vant en centimeter-duell mot Warren Barguil i Chambéry.
I tillegg til hjul, sykler og mekanikere i bilene, er det også dekk, kjeder, kranker, pedaler og mye annet. Dog er det sjeldent at man bytter disse delene på veien lenger.
Shimano tar over
Mavic har de siste årene strevet med økonomiske problemer og ble i 2019 satt under administrasjon.
I mai 2020 ble Mavic kjøpt opp av Bourellier Group, som sørget for å redde jobbene til 105 mennesker på Mavics to fabrikker i Annency og Saint Triviers.
De økonomiske problemene har imidlertid satt spor. Mavic hadde opprinnelig en avtale med Tour de France ut 2022, men nå går Shimano i stedet inn fra 2021.
Med langt større økonomiske muskler, hadde ikke Mavic mulighet til å utby Shimano i kampen om å være nøytral service.
Shimanos blå servicebiler er imidlertid også et velkjent syn i proffritt, og har blant annet vært nøytral service i det ASO-eide rittet Vuelta a España også.
I tillegg til å ta over for Mavic i Tour de France, fortsetter de også i La Vuelta, i tillegg til Paris-Nice, Critérium du Dauphiné, Paris-Roubaix, Liège-Bastogne-Liège, Flèche Wallonne og Paris-Tours.
– I det hundrede året av vår eksistenst, er vi veldig glad for å starte et nytt kapittel i vår sportshistorie. Vi er stolt av å annonsere partnerskapet vårt med ASO. Det betyr at vi vil levere førsteklasse støtte til rytterne i ASO-arrangement, for å få de tilbake på veien og tilbake i rittet, sier administrerende visepresident i Shimano, Taizo Shimano.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.