Er det sant at superlette sykkeldeler kan være farlige?
Det er ikke farlig med lette karbonstyrer eller rammer i seg selv. Men om du ikke vet hvordan de skal monteres, kan det i motsetning til med ordinære produkter oppstå farlige situasjoner.
LETT, MEN SKJØRT: Superlettvektsprodukter er ikke farlige i seg selv, men krever ofte så nennsom montering at de kan bli farlige under bruk. Utstyrsredaktør Øyvind Aas forklarer mer.
Lesetid: 5 minutter
Lette og stive produkter er syklingens hellige gral – legger du til at de er aerodynamiske i tillegg, er mange av oss villige til å bruke tusenvis av kroner i jakten på å bli bittelitt raskere.
Men finnes det produkter som er så lette at det innebærer risiko å bruke dem? Svaret er både ja og nei.
De aller letteste produktene vi har på markedet er ikke farlige å bruke når de monteres og brukes korrekt, eller ikke veier mer enn øvre tillatte grense. Men monteringen kan ofte stille krav til kompetanse og erfaring, og gjør du det ikke riktig kan det faktisk innebære en viss risiko med produkter som er superlette.
Dette gjelder for ordens skyld enten produktet er laget av aluminium, titan eller karbon. I denne saken har vi brukt bilder av og omtalt produkter vi selv har sett gå i stykker ved feil montering, normal bruk eller uhell der produktet bør tåle belastningen.
Øyvind Aas er utstyrsredaktør på landevei.no, og ingen i Norge har testet mer sykler og utstyr enn ham.
– Er lettvektsprodukter farlige i seg selv, eller er det vi som bruker dem som gjør det farlig?
– Knekker du styret i 70 kilometer i timen så er det så klart dødsfarlig. Treffer du et hull i asfalten trenger ikke det å være farlig i seg selv, men brekker lettvektsstyret i det du treffer hullet vil dette være veldig farlig. Det er både produktet i seg selv og hvordan det brukes som gjør det farlig.
– Hva er det som gjør at et produkt er så lett at det kan bli farlig å bruke? Testes ikke slike produkter for normal bruk?
– Det er kombinasjonen av produktet og forbrukeren, eller de som monterer en sykkel. Når produktet er avhengig av ekstremt fintfølende montering, da kan det bli farlig. Når det skal lite til å gjøre noe feil, kan det bli farlig i bruk. Jo lettere et produkt er desto mer kritisk er det at det monteres riktig, altså med riktig moment og med karbonpasta og fett på de riktige stedene.
– Det er ingen som har testet så mange lette og dyre sykkelprodukter som deg i Norge. Når er det du blir skeptisk og sier nei?
– Det er når produktet er helt tyna, og det er store manualkrav for å få riktig moment for at produktet skal fungere. Jeg ville for egen del styrt unna produkter der det er absolutt nødvendig å bruke momentnøkkel. Det er en grunn til at store produsenter ikke bruker de aller letteste produktene fra diverse produsenter på syklene sine. Ofte kan man kjenne under montering når noe er skjørt og fintfølende. Det er selvfølgelig viktigst å være skeptisk til styre, stem og gaffel, men du ønsker heller ikke å brekke en setepinne hvis du treffer en dump i litt fart.
– Men er ikke momentnøkkel helt standard å bruke på dagens sykler?
– Jo, det bør være det hvis du ønsker å bruke de letteste produktene. De letteste produktene krever nøyaktig montering av fabrikk, forhandler eller forbruker. Men du skal ikke gjøre mye feil før ting må kastes om det er bare marginal feilmontering. At lette produkter kan gå i stykker under montering er med på å presse prisen i været da det blir mer svinn på deler som er veldig presset på vekt. På en fabrikk er svinn fordyrende og det er jo ikke bra, men det er ikke sikkert en forbruker vil kaste produktet om det har vært strammet litt mye og dermed blitt farlig å bruke.
– Fraråder du slike produkter?
– Jeg har alltid styrt unna superlettvektsprodukter som krever ekstremt fintfølende behandling. Gevinsten er liten og prisen er høy. Å spare 20 gram på et styre som er skjørt versus et som er solid er dumt. Det er ekstremt liten forskjell i hvor fort du sykler til Tryvann om du sparer 20-50 gram. Men knekker du styret på vei ned fra Tryvann vil jeg si ulempen er ganske stor.
– Har du selv sett lettvektsprodukter knekke under normal bruk?
– Vi har ofte sett setepinner knekke i terrengsammenheng. Jeg har sett ryttere på knapt 50 kilo knekke setepinner der en sitter i en oppoverbakke og presser mot setet for å komme opp en bratt bakke. Da er det ikke veldig vanskelig å se for seg at den setepinnen under normale omstendigheter kan utsettes for langt hardere belastning enn da det knakk. I mine første år som terrengsyklist var karbondeler unntaket og relativt sjelden, men jeg husker godt da en konkurrent knakk setepinnen på sykkelen sin og fikk den gjenværende stumpen tredd inn i brystet – det kan bli stygge skader av sånt.
– Men om vi ser bort fra selve materialet, når er det grunn til å styre unna et sete eller en setepinne som veier under 150 gram?
– Kjøper du lettvektsprodukter må du vite at en må være ekstremt nøyaktig i monteringen. En må bruke karbonpasta og momentnøkkel, og en må inspisere produktet for sprekker jevnlig. Men de færreste forbrukere ønsker et sånt ansvar, de aller fleste vil sette sammen deler, sykle å være trygge.
– Verden trenger altså ikke superlette deler?
– Det er mange produkter som er bra som er lette nok, og det er gjerne dette de store merkene benytter seg av. Mange av de letteste delene på markedet mener jeg er rene showroom-deler som egentlig bare er egnet til å bruke på en sykkel for å få den lett nok til å kunne skryte av den på internett. Du ønsker ikke å sykle på en sykkel hvis du bekymrer deg for om styret holder når du treffer litt ruglete asfalt i en utforkjøring.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.