Sjekk ut Raphas sykkelbukse-reinkarnasjon, hulltetting med biologisk nedbrytbar guffe og ta innersvingen på sykkeltyvene med den supersmarte oppfinnelsen Bikefinder.
Det skal godt gjøres å finne opp en sykkelbukse på nytt, og Rapha er i såfall de som har kommet nærmest. Bukser med tilnavnet «cargo», er en modellserie der buksen har to eller fire lommer. På hver side av låret er det en liten nettinglomme, og på korsryggen to tilsvarende nettinglommer. Sidelommene er noe mange setter pris på, enten til sjokolade, snus eller telefon for hyppig some-bruk. Lommer på trøya er fortsatt ikke ut, men disse sidelommene er faktisk utrolig praktiske.
For deg som ikke kjenner til Steve Peat, ta deg en liten tur på Google. Har du ikke internett, kan vi fortelle at Steve Peat er en levende legende av en utforsyklist (ja, terrengsykling). Karrieren er for lengst over, men «Sheffield Steel» har nå lansert en produktserie med vask, rens og vedlikehold for å spe på familieøkonomien. Funker det til utfor funker det til alt. Peaty’s Tubeless Sealant er en biologisk nedbrytbar guffe perfekt til dine nye, slangeløse 32mm GP 5000 dekk, eller andre groviser til blandeveien. Guffa inneholder små blå prikker som skal tette store hull, i tillegg til «New Formula». En tube holder til minst to landeveisdekk.
«Få se på hendene dine!». Hvem husker ikke frykten som spredde seg gjennom kroppen da mor ville ha den visuelle bekreftelsen på om du hadde vasket hendene dine før middagen? Bruker du mekkehansker slipper du lignende anklager, aldri så skitten sykkelen din var da du begynte å skru. Vi har god erfaring med Biltemas rimeligste variant til 39 kroner paret. Hanskene har god strekk og tynn gummi, som gjør at du har fin kontakt med delene på sykkelen når du skrur.
Biltema mekkehansker modell 401
39 kroner
Biltema
Bred, bredere, bredest
Moderne landeveisfelger skal være brede innvendig, men da Enve lanserte hjulsettet AR 4.5 med 25 mm innvendig bredde, var det mange som tenkte shait! Hjulsettet var nemlig et rådyrt, høyprofilshjulsett til blandevei eller Paris-Roubaix, utelukkende laget for dekk bredere enn 28 mm, helst satt opp slangeløst. Trenger vi det? Nei. Er det kult? Ja, ekstremt. Og nå kommer de med hjulsettet AR 3.4. Dette settet har litt lavere profil og noe lavere vekt enn AR 4.5, men bruksområdet er fortsatt det samme. AR står forøvrig for All Road, kom deg vekk fra asfalt og inn i luksusfellen.
Enve AR 3.4 Disc
29999 kroner
Racingdepot
X-faktor
Skivebremser har definitivt gjort syklene tyngre, heldigvis finner vi bransjepionerer som jobber med å få vekten ned igjen. Carbon·Ti er et lite selskap som spesialiserer seg på lette versjoner av det de mener er for tungt på en sykkel, altså krankdrev, hurtigkoblinger eller i dette tilfellet selve bremseskiven. Deres X-Rotor har bremseskive i stål, men selve festerotoren i midten er av karbon, mens popnaglene som holder det hele sammen er laget av titan. Det gjør at en bremseskive med 140 mm i diameter bare veier 65 gram.
Vi liker å være sikre på ting, men av og til er vi usikre. Vi er regelrett usikre på hvorfor det å sykle med åpen skjorte på en stålsykkel til asfalt og grus er mer assosiert med frihet enn lycra og raske sykler. Særlig fordi åpne flanellskjorter er både tunge og ikke passer til sykling i det hele tatt. Britiske Morvélo har selvsagt løsningen, sykkelspesifikke ultrahipsterplagg! Back Country Overland SS Shirt er en kortermet tømmerhuggerskjorte med sykkelsnitt, som passer fint også til de som ikke har skjegg. En ting er vi helt sikre på, denne liker vi og akter å sykle flagrende rundt med. #free and then some.
Det viser seg ofte at superlette produkter ikke alltid er fullt brukbare i praksis. Giro’s toppmodell Empire SLX var skjønt både brukbar og lekker, like fullt går den nå ut til fordel for en ny modell. Den nye Empire SLX har hentet overdelen fra den tidligere superlettvekteren Prolight. Forskjellen er at borrelåsløsningen fra Prolight har blitt erstattet med lisser. Ble det mye å holde styr på? Den nye Empire SLX krysser av alle helligheter for sykkelprodukter: De er nemlig lette, stive, lekre og kostbare. NB: Nytes best i sommerhalvåret!
Giro Empire SLX
3299 kroner
Ultimate Nordic
Find my bike
Nå finnes det tilnærmet lik ingen gode grunner i hele verden til å sette fra seg godsykkelen uten tilsyn, men la oss nå si at du gjør så – og så er den ikke der når du kommer tilbake. Det ville jo vært trist, og du har kanskje opplevd det i virkeligheten? Bikefinder er et lite norsk selskap som har laget en smart liten gps-tracker som du kan gjemme i styret, eller i andre dertil egnede hulrom på sykkelen. Trackeren har en batteritid på opptil åtte uker, og kommuniserer med en app på telefonen din. Et abonnement til 59 kroner måneden kommer i tillegg.
Bikefinder GPS-tracker
999 kroner + 59 kr/mnd
bikefinder.com
Pedalkraft
Sykler du mye løp har du trolig både landeveis-og temposykkel, med et ønske om wattmåling på begge. Wattpedaler, eksempelvis Garmin Vector, kan da være en grei løsning du kjapt bytter mellom ulike sykler – ikke alle sykler har samme krank. Vi liker særlig pedalene med wattmåling på hver side. Det er litt dyrere, men du får samtidig også en langt bedre analyse av styrker og svakheter på høyre og venstre ben. I tillegg kommuniserer de selvsagt logisk med de populære Garmin-GPSene. De første wattpedalene på markedet var krevende å montere, hadde upålitelige målinger og krevde i tillegg eksterne deler, de nye versjonene er simpelthen helt vanlige pedaler.
Garmin Vector 3 Dual Sensor
10699 kroner
garmin.no
Klassikeren
Tidligere var et watthjul den mest populære løsningen, mens det i dag snarere er kuriosa. Like fullt er det mange som er glade i å bygge hjul etter ønske med wattmåler i navet. Powertap er den mest kjente navmodellen, og de leverer nav både til skive-og felgbremssykler, med det antall eikehull du måtte ønske. I dag er det naturlig nok G3 Disc som er bestselgeren.
Powertap G3 Disc wattnav
5649 kroner
Deler as
Weeeeeeee
Vi aner ikke helt hvordan et selskap i Canada kom opp med produktnavnet 4iiii, men det er en annen historie. 4iiii tilbyr en av markedets rimeligste løsninger for wattmåling, der en simpelthen bytter den ene krankarmen med en krankarm fra 4iiii. Den venstre krankarmen måler da et kraftuttak, og ganger dette med to, med mindre du kun har ett bein da. Løsningen er mer enn presis nok, men vil naturligvis ikke måle ulikheter i beinstyrke. Som rimelig wattmåling er løsningen dog suveren.
Det er snart 20 år siden SRM fant ut at de kunne måle hvor mye kraft en syklist tråkket, simpelthen ved å måle spennet mellom krankdrevene og krankakslingen. En SRM definerer vi derfor i praksis som denne måleenheten, en stjerneformet gjenstand som i praksis kan settes på en hvilken som helst krank. SRM lager både sine egne kranker, samt monterer SRM-enheten på kjente merkevarer. For ti år siden kostet en slik wattkrank gjerne 3000 euro, og computeren økte prisen med ytterligere 1000 euro. SRM var dog tysk kvalitet på sitt beste, de bare funket og funket, i motsetning til de mange andre merkene som slet med driftskvaliteten. SRM-kranker er heldigvis blitt rimeligere med årene, kvaliteten er fortsatt den samme. Avbildet modell er SRMs egenproduserte krank. Selve måleenheten veier cirka 130 gram. Husk at du fortsatt må ut med 775 euro for en gammeldags sykkelcomputer med lcd-display uten GPS for å bruke SRM. De kommuniserer fortsatt nemlig på ANT+ plattformen.
SRM wattmåler aluminium
1399 euro
srm.de
Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.