SJAKKMØNSTRET
Peugeot begynte å sponse syklister og helt fra de startet å bygge sykler, tilbake i 1882. Det første profflaget som hadde Peugeot som navnesponsor kom til verden allerede i 1904, og det siste laget som bar Peugeot-navnet forsvant ikke før i 1986! Det er altså 82 år med sjakkmønstrede syklister. Prendas er et engelsk selskap som lager unikt sykkeltøy. Kleslinjen fra Peugeot er produsert av Santini, og alle logoer på tøyet er lisensiert fra de store merkene. Vi går for den svarte, langermede trøyen fra epoken 1976-1981, da Michelin og BP sponset laget i tillegg til Peugeot.
Langermet Peugeot-trøye
79 pund
GOD BOK
Denne klassikeren fra 2003 sklir lett under radaren når en snakker om bøker om Tour de France. Men dette er lidenskap, i stedet for bøkene om Froome, Wiggins og Thomas’ seire stilistisk ført i pennen av journalister og skyggeforfattere. Den britiske humoristen Tim Moore tenkte på et eller annet tidspunkt i livet sitt at han skulle sykle Tour de France, en uke før selve rittet. Han gjør i det hele tatt mye ut av det, han både lider, doper seg og drikker vin i stedet for vann. Hans egen historie fortelles parallelt med rittets, og Moore gjør dette bedre enn de fleste. Britisk humor på sitt beste.
French Revolutions, av Tim Moore
106 kroner
TRILLINGJAKT
Det går dramatisk for seg når syklisten ved navnet «Champion» blir kidnappet av mafiaen midt under Tour de France. Han blir fraktet over dammen til Belleville, der kriminelle setter penger på hans prestasjoner på ergometersykkel i et mørkt lokale. Men bestemoren til Champion, Madame Souza, får med seg den kjente sangtrioen «Trillingene fra Belleville» på en slu plan. Madame Souza skal ha tilbake barnebarnet sitt – punktum. Trillingene fra Belleville er minst like absurd som Terkel i knipe og mer uforutsigbar enn norske justisministere. Hele filmen er håndtegnet og det sies knapt et ord, men filmen er så god at den i 2003 ble nominert til to Oscar-priser.
Trillingene fra Belleville
FERIETUR
Skal du reise standsmessig mellom etappene i sommerens Tour de France, bør du gjøre det i en fransk GT cruiser. Citroen SM var en lekker, todørs kupé, først og fremst laget for langturer med ham og henne, med mulighet for å putte barn eller gjester i baksetet. Den var kjent for sine selvjusterende, hydrauliske fjæringer, som hevet eller senket bilen etter kjøreforholdene. Bilen var således fantastisk komfortabel å kjøre, men gikk også ofte i stykker. Bilene dukker titt og ofte opp på finn.no, til ublu priser.
Citroen SM
10.000-250.000 kroner
finn.no
Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel
Terrengsykkel: Test av elsykkel for sti
Klatring: Slik velger du klatresko
Landevei: Test robuste grussykler med bukkestyre
Fri Flyt: Test av allsidige topptursekker