TOUR-VINNEREN: Tadej Pogacar og UAE Team Emirates sverger til italiensk, med Colnago og Campagnolo. Foto: Cor Vos
Lesetid: 4 minutter
Stort sett hver eneste sesong er det en liten runddans med lag som bytter sykkelsponsor, og i følge med det også lagnavn.
I denne saken skal Landevei gi deg full kontroll på hvilke lag som sykler på hvilke sykkelmerker, samt hva enn øvrig utstyr de måtte bruke og hvilke trender man ser på utstyrsfronten.
Sykler
Foran 2021-sesongen er det tre lag som bytter sykler «seg i mellom».
Det australske laget Mitchelton-Scott er blitt til Team BikeExchange, og etter et mangeårig samarbeid med laget er Scott ute som sykkelsponsor.
I tillegg til å signere Amund Grøndahl Jansen fra Jumbo-Visma, tar også Team BikeExchange med seg Bianchi over i sine rekker og skal i år sykle på det tradisjonsrike italienske merket.
Jumbo-Visma har på sin side fått på plass en avtale med Cervélo, som gir seg som leverandør for Team DSM (tidligere Team Sunweb).
I stedet har Susanne Andersen og Andreas Leknessunds arbeidsgiver hentet inn Scott.
Dog er det riktignok første gang i dette årtusenet at Giant ikke sponser et WorldTour-lag, etter at CCC Team ble lagt ned. Det betyr at Cube for første gang er inne i WorldTouren, som sponsor for Odd Christian Eikings Intermaché – Wanty Gobert.
Og forresten; UCIs vektgrense på sykler er fremdeles 6,8 kilo.
Utstyrsgrupper
Når det kommer til utstyrsgrupper er det naturligvis langt mindre å velge i mellom og sjeldent de store utskiftningene.
Vi ser at Shimano fremdeles har et svært godt grep på WorldTouren, med 13 lag som sykler på Dura-Ace Di2.
Lotto Soudal holder seg fremdeles tro mot Campagnolo, og Alexander Kristoff, Sven Erik Bystrøm og Vegard Stake Laengen skal alle også sykle med Campa i UAE Team Emirates.
Med 13 lag på Shimano, to på Campagnolo, vil det altså si at de resterende fire lagene sykler på SRAM. På kvinnesiden er det derimot SRAM som har overtaket med fem lag, mot Shimanos tre. Campa har bare ett lag.
At SRAM har majoriteten med kvinnesiden handler trolig til dels om øknomi, at det inntil videre er mindre kostbart å investere i kvinnesykling.
Om du fremdeles henger etter så skal vi oppdatere deg nå: Skivebremser er fremtiden. Det har også WorldTour-lagene forstått.
Bortsett fra Ineos, tar nå WorldTour-lagene utgangspunkt i sykler med skivebremser, og enkelte lag har heller ikke tilgang på sykler med felgbrems.
Ineos holder liv i skivebremsen på sine i utgangspunktet tunge Pinarello-sykler. På kvinnesiden ser det ut til at det bare blir Alé BTC Ljubljana som ikke sykler på skivebremser.
Vi har imidlertid sett at en rytter som Wout van Aert droppet skivebremser da han vant både Milano-Sanremo og Strade Bianche. Årsaken er enkel: vekt. Foreløpig ligger gjerne syklene med skivebremser rundt syv kilo og et par hundre gram oppover.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.