Norges bratteste vei ble nylig stengt for all motorisert ferdsel. Stalheimskleiva skal rehabiliteres, men ingen tør si sikkert at den blir åpnet for sykling igjen.
SYKLET FOR SISTE GANG? Stalheimskleiva er kanskje Norges bratteste bakke. Om den blir mulig å sykle igjen er usikkert. Foto: Henrik Alpers.
Lesetid: 3 minutter
For ikke lenge siden kunne vi lese om at en av Norges bratteste klatringer, Stalheimskleiva, var stengt fordi en sving hadde rast ut i fjellsiden.
Men krangelen hadde så vidt blitt kjent i det offentlige før Svenn Egil Finden i Statens vegvesen gikk ut og konstaterte at «her ville det aldri bli kjørt buss igjen».
Årsaken er enkel, det er ikke bare den skadede svingen som trenger rehabilitering før veien igjen kan brukes til busstransport. Svingene er på ingen måte dimensjonert for en så stor frekvens av tunge kjøretøy som turistindustrien har gitt de siste årene, og nå blir det likeså godt forbudt å kjøre på veien.
Finden i Statens vegvesen sier til NRK at de satser på å tilrettelegge veien for at gående skal kunne nyte opplevelsen, samt spesialkjøretøy for eksempelvis rullestolbrukere.
Men syklister har så langt ikke vært nevnt i det hele tatt, verken av turistmyndigheter som kommer med innspill til bruk av veien, ei heller av Statens vegvesen eller andre prosjektører.
Landevei har mottatt flere henvendelser fra syklister i både Norge og utlandet, som lurer på hva som skjer med veien.
– Vi driver med murarbeid akkurat nå, og har ikke ikke tatt stilling til mindre kjøretøy eller hvordan det blir. Det skal arbeides i hele sommer og høst, vi jobber nå med en kartlegging av tilstanden på resten av murene.
– Hva innebærer det i praksis?
– Når den geotekniske rapporten er ferdig vil det bli tatt beslutning om hvordan veien skal brukes fremover. Det eneste som er sikkert er at den ikke blir brukt som før, det kommer aldri en buss ned der igjen, sier byggeleder for Vosskontrakten, Brynjulf Eide.
I dag vet en altså ikke helt hvordan veien vil brukes, ei heller om det bare har vært flaks at ikke flere deler av veien har sklidd ut. Men det store spørsmålet er altså ubesvart – kommer veien til å bli åpnet for syklister?
– Vi skal huske på at Stalheimskleiva er et fredet kulturminne, det er med andre ord ikke bare vegvesenet som bestemmer det. Akkurat nå er det mange spørsmål. Spørsmålet er om det skal bli fast dekke slik det har vært nå, eller om det skal tilbakeføres til grus slik det var originalt. Men blir det rom for gående i bakken, kan jeg ikke se for meg at et ikke blir rom for syklister, sier Eide.
Det er gode nyheter, for Stalheimskleiva er et svært yndet mål for syklister. Ettersom bakken er stupbratt er det slettes ikke gitt at en kommer opp uten å sette foten i bakken.
Bakken er populær for både norske og utenlandske syklister, og figurerer blant annet i bakkeboken «71 bakker du må sykle i Norge».
Men har du lyst til å sykle bakken allerede i år blir du nok skuffet.
– Akkurat nå er hele bakken et sperret anleggsområde. Det pågår rehabiliteringsarbeid av en sving samtidig som vi gjør grunntekniske undersøkelser. Det er et ganske stort arbeid, og det vil pågå i hele år.
– Vet en noe om når det er ferdig?
– Målet vårt nå er at uansett hvordan bruk det vil bli, skal Stalheimskleiva være ferdig og klar til åpning når turistene kommer neste sommer. Det er virkelig en naturperle, så vi må få brukt den bakken, sier Eide.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.