Holmenkollen CK sin elleville Norge-på-langs-stafett
1,2 millioner kroner, turbuss, to følgebiler, to motorsykler og tre lag med 20 ryttere hver. Slik skal Holmenkollen Cykleklubb sykle Nordkapp - Lindesnes på under fire døgn.
FLOTTER SEG: Holmenkollen CK stiller med foliert buss og følgebil når de sykler Norge på langs i stafettformat. Foto: Henrik Alpers.
Lesetid: 6 minutter
Løren, Oslo: 50 mannlige syklister fra Holmenkollen Cykleklubb strålte i sine rosa drakter, da laget presenterte det som er det mest omfattende amatørprosjektet i norsk sykkel i 2024.
– Ingen sykkelklubber når oss til knærne på det greiene her, sa kaptein Anders Sætre selvsikkert fra talerstolen, da opplegget til klubben ble presentert i bilsponsor Volvos lokaler på Økern i Oslo.
Gårsdagens presentasjon av klubbens Norge-på-langs-prosjekt var som en blanding av et vekkelsesmøte fra NRK-serien Exit, like mye som det var en gjeng menn midt i livet med barnlig iver etter å komme i gang med en drøm de har trent for lenge.
– Sammen skal vi jobbe oss gjennom. Folk får nesten tårer i øynene når vi snakker om det, for de synes dette er så vanvittig rått, forteller Sætre.
Holmenkollen CK skal sykle Norge på langs, altså Nordkapp - Lindesnes, på det som er den raskeste tiden en sykkelklubb har brukt noensinne. Prosjektet skal gjøres med en liten tvist, slik at nesten halve klubben får være med.
Onsdag 19. juni starter syklingen, og om alt går etter planen er klubben fremme på Lindesnes før 12.00 søndag formiddag.
Nordmarka har et av de tetteste nettverkene av grusveier i verden, og antallet serveringssteder i skogen er stort. Her får du full oversikt over de flotteste turene, for alt fra for barnefamilier til de absolutt sterkeste.
Oslo har mange fine sykkelturer på landevei, og du finner utfordringer i og utenfor byen. Klatringer som Tryvann og Grefsenkollen er kjente, og du finner mange og øde landeveier med lite trafikk. Her finner du turer for nybegynnere og eksperter, GPS-spor og kart til sykkeltur!
Klubben teller i dag rundt 150 medlemmer, der det er et fåtall som faktisk er fra Holmenkollen.
Rekorden på distansen mellom Nordkapp og Lindesnes finnes kun i uoffisielle kanaler, det er ikke noe formyndende organ som har oversikt over slike prosjekt.
Sykkelaksjonen 2023 satte rekord med en tid på 108 timer og 45 minutter i fjor.
Den tiden har HCK planer om å slå grundig, målet er å komme seg fra nord til syd på under 96 timer, eller fire døgn om du vil.
– Det er ingen klubb som har forflyttet seg fra Nordkapp til Lindesnes på noe i nærheten av den tiden. Vi sykler sånn de gjør i Race Across America, hvor laget på en måte ruller 24 timer i døgnet. Men ambisjonen om å sykle på under fire døgn er absolutt innen rekkevidde, sier Sætre.
Men: Om HCK kommer seg til Lindesnes på under 100 timer, trenger ikke Sykkelaksjonen 2023 å føle seg helt slått. De hadde fire ryttere som syklet hele distansen.
HCK sitt prosjekt blir gjennomført på en utradisjonell måte sett med norske øyne.
Ingen ryttere skal sykle hele distansen, men lagene skal bytte på å kjøre skiftarbeid 24 timer i døgnet gjennom hele Norge.
IDÉ: Anders Sætre i Holmenkollen CK fikk en idé som raskt ble til en plan. Onsdag 19. juni setter laget av gårde. Foto: Henrik Alpers.
Slik skal laget sykle døgnet rundt
Opplegget til HCK fungerer i praksis som en ambulerende stafett.
Samtlige 50 ryttere sykler de første fem milene. Deretter deler klubben seg videre i tre mindre lag.
Lagene vil sykle distanser på mellom 170 og 260 kilometer. Når lag en er ferdige med sin etappe, vil lag to ta over syklingen.
Rytterne som akkurat har syklet en etappe vil nå sette seg i bussen, og bussen vil kjøre videre til neste punkt for at det neste laget skal ut i løypa. Da gjelder det for rytterne å sove og spise, før de gjør seg klare for neste etappe.
Opplegget er timet og tilrettelagt i beste Olsenbanden-stil. Om et av lagene sykler for fort skaper det utfordringer for biler, busser og øvrige ryttere for å gjøre seg klare på neste punkt, sykler de for sakte ryker rekorden.
– De 60 utøverne er fordelt på tre lag, kalt Pro, Bro og Dream Team. Pro er det sterkeste laget, men alle lagene har en blanding av sterke og erfarne ryttere. Pro har en ambisjon om å holde 33 kilometer i timen i snitt på sine etapper, inkludert pauser. Bro og Dream Team skal holde cirka 30 kilometer i timen. Ved å skape homogene lag har vi fått med folk fra klubben på alle nivå, uansett hvor gode eller dårlige de er. Dette har skapt et enormt engasjement i hele klubben, forteller Sætre.
Busslommer, parkeringsplasser og rasteplasser over hele landet er kartlagt grundig, slik at hver stopp blir så effektiv som mulig.
Totalt skal laget sykle 16 etapper, og slik skal de sykle 24 timer i døgnet, fra avreise på forblåste Nordkapp, helt til de er framme på like forblåste Lindesnes.
Mens rytterne er ute og sykler vil det være et kontinuerlig opplegg både inni bussen, bilene og utenfor.
Turbussen frakter altså rytterne - men i tillegg har laget to følgebiler og to følgemotorsykler.
Noen av dem skal varsle møtende trafikk, noen må handle inn mat eller løse andre ad hoc-behov.
Ryttere vil på et eller annet tidspunkt bryte og måtte plukkes opp av en følgebil, i tillegg til alt mulig rart som en ikke greier å forutse: Punkteringer, en jakke som flyr av i vinden, velt eller teknisk.
Legg så til at bilene skal kjøres av noen, at både de og motorsyklistene trenger reservesjåfører - det foregår mye rundt laget de fire døgnene opplegget pågår.
– Planleggingen av operasjonen har vært enorm og med utallige teamsmøter gjennom vinteren. En ting er å koordinere det hele, men hvert enkelt lag har også full kontroll på sine etapper med sine detaljer, forteller Sætre.
NY I TØYET: Laget har fått printet opp egne trøyer for anledningen. Foto: Henrik Alpers.
Dette er ruta
For å komme til mål på under 100 timer er oppgaven enkel - de som sykler må holde en snitthastighet på 30 kilometer i timen - 24 timer i døgnet.
Det er selvsagt uendelig mange ruter du kan sykle om du skal sykle fra Nordkapp til Lindesnes. I Nord-Norge må du i praksis velge en av to muligheter: Enten følger du Helgelandskysten med utallige båter og omveier om bukter og viker, eller så kan du gjøre som rosagjengen - ta raskeste rute sydover.
Det innebærer å sykle på E6 i Nord-Norge.
– Vi kjører raskeste vei, og vi har sluppet å unna med å ta bare en ferje. Men det er bare en ferje som går når vi er der og det er den siste, så vi må rekke den. Det er et kritisk punkt, og vi har en plan B om å ta taxibåter om vi ikke rekker den, forklarer Sætre.
Men fra Trondheim og sydover vil laget følge veier som går over kjente fjell, heller enn raskeste mulige rute.
– Jeg vet at Østerdalen hadde vært raskere. Men vi kjører over Fagernes og Valdresflya, vi går for det spektakulære i stedet for tid spart.. Men alt i alt mener vi at vi har funnet en optimal rute. Vi skal greie å komme gjennom på under fire døgn slik det er lagt opp.
– Da blir det fest på Sørlandet? på Lindenes fyr 23. juni?
– Ja vi må klare det, for vi har jo bestilt bankett. Og vi må jo bli ferdig til mandag. I innsalget til prosjektet sa jeg at gutta kunne rekke både dette og komme seg på jobb når uka starter. Så får vi se hvor mange som faktisk gjør akkurat det, forteller Sætre.
Henrik Alpers er hjernen og hjertet bak Landevei, og tidligere redaktør i magasinet. Han syklet på nasjonalt nivå i landevei og sykkelkross, men har i dag byttet ut startnummer med sykkelopplevelser. Alpers jobber nå med dag-til-dag-nyheter, sykkelturer, kultur og sykkeltester.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.