Tronåsen har dårlig, mosegrodd asfalt og serpentinere uten hvile; en opplevelse.
Lesetid: 2 minutter
Dette er bevarte rester av Vestlandske hovedvei, som de begynte å bygge den gangen hestekrefter omtalte hvor mange øk du hadde spent fast foran vognen, nærmere bestemt i 1791.
Foran bommen – bakken låses av hver kveld – tar jeg fatt på denne drøye kilometeren.
Grøftene er gjengrodde, men Lundevatnet skimtes mellom bladverket. Autovernet er mosegrodde stabbesteiner. Asfalten er ruglete og gjør at stigningsprosenten føles ekstra tung.
Straks er all smerten glemt, men jeg snur ikke for å sykle bakken en gang til.
NB. Etter vårt besøk til Tronåsen, ble landskapet rundt bakken ryddet for trær, slik at bakken har et ganske annet uttrykkk enn da vi syklet. Men den er like bratt.
Belønning for strevet? Bunkre opp i Flekkefjord eller Moi, avhengig av hvor du kommer fra..
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.