Stalheimskleiva skal visstnok være Nord-Europas bratteste riksveg og er en stor utfordring å forsere – både for syklister, biler og busser. Et ras stengte dessverre veien i 2020, men nå går det mot gjenåpning.
VÆRT STENGT SIDEN 2020: Et ras i 2020 sørget for å stenge Stalheimskleiva, men til sommeren åpner den igjen.
Lesetid: 3 minutter
Du skal lete lenge for å finne en mer brutal bakke en Stalheimskleiva. 14 skarpe hårnålssvinger slynger seg raskt oppover fjellsiden og flere steder er det 30 prosent stigning.
Den bratte veien har vært en stor turistattraksjon i lange tider, men i september 2020 raste en av svingene ut under rehabilitering. Statens vegvesen gikk da ut og sa at «her vil aldri en buss bli kjørt igjen», og siden har veien vært stengt.
Rehabiliteringsarbeidet har siden blitt gjenopptatt, og nå ligger det an til at veien gjenåpnes sommeren 2023 – da kun som gang- og sykkelveg
En prosjekt- og arbeidsgruppe bestående av grunneier Arild Jordalen, Trygve Dugstad fra Stalheim Hotel, Ann Kristin Engh fra Statens vegvesen og en representant fra Voss Herad skal ha ansvaret for kulturminnet.
Det var under rehabilitering av den såkalte «Minesvingen» i 2020 at muren raste ut. En gravemaskin kom for langt ut i veibanen og muren ga etter, og maskina falt 10-15 meter i det bratte terrenget.
Rehabiliteringsarbeidet har siden blitt gjenopptatt og arbeidet skal etter planen fullføres i løpet av våren, slik at veien kan åpnes igjen til sommeren.
I fjor sommer gikk det geiter og sauer i terrenget for å beite ned vegetasjonen, slik at utsikten skal bli bra. Fra bunnen av bakken må utfarten og tilkomst endrast grunnet risiko for skred og steinsprang.
Og som varslet tidligere, er det fullstendig slutt på biltrafikk i den spektakulære veien.
– Kleiva er ikkje køyrande lenger. Ho vart ikkje bygd for den typen køyretøy som har trafikkert kleiva dei siste 60-70-80 åra. I nokre år har det vorte flikka litt på murane, men det går ikkje an å driva på slik lenger. Om ein køyrer bil i kleiva, vert vegen berre meir og meir skadd, sier Svenn Egil Finden i Statens vegvesen til Avisa Hordaland.
Lang historie
Stalheimskleiva ligger på veien mellom Voss og Gudvangen. Veien ble bygget mellom 1842 og 1849, da det var mer enn 1000 mann i arbeid for å bygge veien opp til Stalheim skysstasjon.
I starten var det naturligvis bare hester, kjerrevogner og gående som brukte veien, før de første bilene kjørte over i 1937.
I 1980 ble det bygget en ny vei med tuneller under fjellet og den ble etter hvert kun enveiskjørt, retning nedover, som følge av hvor smal og bratt den er.
Gjennom årene har den vært utsatt for massiv busstrafikk med turister fra hele verden, som ønsker å oppleve den enestående veien.
Stalheimskleiva er i dag et fredet kulturminne.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.