Haukeliveien - Et scenario: Når du kjører bil mellom Oslo og Bergen har du kanskje sett at det går en smal stripe asfalt parallelt med hovedveien E134. Er du syklist har du garantert tenkt at «her må det være fint å sykle».
Men det er ikke fint å sykle der. Det er fantastisk! Bla videre for å vite hvordan du sykler den gamle veistripen.
GPS-spor og kart
I øst starter Gamle Haukelivegen en kilometer før du kommer til Kjelavatn. Veien består av syv korte strekninger fra Kjelavatn i Øst til du kommer til Valldalen i vest.
Fortsetter du østover kan du sykle gamleveien over Røldal til Odda, en annen mektig veikonstruksjon i Norge.
Strekningen vi her beskriver går fra Haukeli til Røldal.
E134 er en svært trafikkert hovedvei med mye tungtransport. Dagslys på sykkelen og synlige klær er et must, og om du har mulighet anbefaler vi å sykle tidlig på dagen.
Tunellen ved Håra er trang og bratt, her anbefaler vi heller gamleveien utenom.
Gamle Haukeliveg er ikke sammenhengende, og dagens hovedvei, E134, deler den gamle veien inn i korte og lengre veisløyfer.
Gamle Haukeliveg er på grunn av hovedveien lite brukt av syklister som ønsker å sykle fra øst til vest i Norge.
Fortsetter du videre etter Røldal kommer du etterhvert til Håra og Røldal skisenter. Her møter du nok en mektig veikonstruksjon i Seljestaddjuvet, kjent for sin flotte utsikt.
Andre turer i samme område
Akk, alt det vakre vi har i fjellene våre. La oss holde oss i fjellene, i hvert fall nesten. Legger du turen til Totakvannet får du den gode fjordfølelsen, i tillegg til opplevelsen av et vakkert bakeri. Turen starter og slutter i Rauland.
Litt lengre øst på E134 finner vi starten og slutten på en fantastisk tur til Gaustatoppen. Runden som går rundt Tinnsjøen er rik på krigshistorie og høydemeter - i tillegg til at du får syklet de nådeløse svingene fra Rjukan og opp mot Gaustatoppen.
Gamle Haukeliveg. Foto: Marcus Liebold
Slik gikk det da vi syklet Gamle Haukelivegen
Det er juli, og tid for sommerferie. På E134 over Haukelifjell dundrer tyske bobiler og tungtransport i 90 mellom landets to største byer.
Vi hakker tenner i åtte grader, vi har på hansker, lue og buff. Ingen av oss hadde sett for seg å måtte bruke vinterklær i sommerferien.
– Vi tar av der fremme! Bilene kjører gjennom Vågslidtunnelen, men vi kan sykle på gamleveien som løper over tunnelen, roper jeg bakover til Radek og Mario.
Gamle Haukeliveg er ikke sammenhengende, avbrutt av dagens hovedvei E134 er den delt inn i små parseller. Foran oss ligger et svart, nylagt veidekke.
Langs den tekniske veien er det stabbesteiner på rekke og rad. Veien er faktisk så trang at to biler vil oppleve det som mareritt å møtes, men den er ypperlig for å sykle tre i bredden.
I det fjerne skimter vi store fjell med hvite topper, og rundt oss ser vi sauer beite på grønne og frodige morener. Til høyre for oss glinser de blå vannflatene til Kjelavatnet i julisola.
– Det var bedre, sier Radek og puster lettet ut. Glad for å ha unnsluppet trafikken.
– Mye bedre, bifaller Mario.
– Men hvor er vi egentlig?
– Dette er Gamle Haukeliveg. Så vidt jeg vet ble den bygd rundt 1880 og var en del av strekningen mellom Vinje i øst og Røldal i vest. Men etter at den nye hovedveien kom på 1960-tallet, mistet Gamle Haukeliveg gradvis sin betydning, sier jeg.
Mot Odda: Gamlevegen følger alternativ trase ned mot Valldalen. Utforkjøringen som følger der bildet slutter er som å stupe inn i en hule.
Den nye hovedveien som ble bygget på 1960-tallet gjorde at gamleveien ble liggende som korte veisløyfer på hver sin side av dagens vei.
Gamleveien er som en stripe asfalt uten biler på en vandretur i fjellet, mens hovedveien binder sammen Oslo og Bergen med både turist-og nyttetrafikk.
Veien snorrett over Ståvatnet. Der løper hovedveien inn i en ny tunnel ved Pepparstein linje- og hvilehytte. Plassen har sitt navn fra gammelt av, fra tiden da folk gikk til fots over fjellet og trengte et sted å hvile på ferden. Men enten det var pilegrimer til fots eller postkurerer med hest og kjerre, alle trafikanter møtte ett og samme hinder: Snøen.
Om vinteren var det helt umulig å passere fjellovergangen. I enkelte år måtte det graves tunnel gjennom snøen så sent som i juli for i det hele tatt å kunne gi folk fra hver sin side av fjellet mulighet til å hilse på hverandre.
Først når Haukelitunnelen ble åpnet i 1968 kunne E134 kalles helårsvei.
Vi tar av hovedveien igjen, og etter noen få hundre meter stiger gamleveien til værs.
– Jeg digger klatringer som denne. Det er nesten som i Touren, når gutta sykler i Pyreneene. Kult at det finnes slike smale og bratte veier i Norge også, sier Mario.
Han er liten og lett og går bra oppover, mens jeg og Radek må jobbe adskillig hardere.
Ingen av oss hadde forventet å oppdage et Pyrenee-lignende landskap her på Haukelifjell. Veien slynger seg langs røffe fjellsider og forrevne sletter. Som legoklosser ligger rullesten sprengt over hele terrenget. Små søkk i fjellvegene er fremdeles dekket av snø og is, og vitner om hvor lite sola varmer her.
På lilleskiva klatrer vi oppover mot rutas høyeste punkt, Dyrskar, 1148 meter over havet. Her og der dukker det opp rester av gamle brakker, smier og grustak. Anleggene er de tause vitnene til flere generasjoners samferdselshistorie.
– Alt dette er fredet. Det er ikke lov å endre på verken veiens løp, utforming eller omgivelser uten å høre med Riksantikvaren først, sier jeg.
Det kjennes som om vi ferdes i et stort friluftsmuseum.
Etter ytterligere to korte avsnitt på hovedveien kommer vi frem til hele turens høydepunkt.
– Wow! Se på dette! Sier Radek noe andpusten etter å ha jaget gjennom dalene.
Foran oss åpner det seg en strekning med flere serpentinsvinger. Mesterlig, norsk veibyggerkunst. Det er klin umulig å motstå fristelsen om ikke å stupe nedover i vill fart. Både vi og skrivebremsene hyler. Ruset av glede når vi omsider bunnen av dalen og med dette hovedveien. Det er få kilometere ned til Røldal, men her er hovedveien like mektig som den gamle veien.
– Det var kanskje ikke den lengste turen vår, men definitivt en av de fineste, sier Mario. Ansiktsuttrykket til Radek bekrefter at han ikke kunne vært mer enig.
– Innimellom holder det med et lite stykke Norge, sier jeg.
– Sjokolade?
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.