MILANO - SANREMO: Turen går fra Milano Pizza på Bryn til Sanremo Kebab på Torshov. Men hvordan får vi turen 298 kilometer lang, like lang som proffene?
Milano - Sanremo er en vits så gammel at jeg ikke husker hvor den kommer fra. Alle mulige utrente bare «jeg har syklet Milano-Sanremo jeg», og så ler de veldig høyt av seg selv når de forteller at det var fra Milano grill i Torggata i Oslo sentrum, til Sanremo kebab på Torshov.
Men dette er jeg stolt av: Jeg har altså laget denne ruten - fra Milano Pizza til Sanremo kebab med en omvei via Toten, slik at turen blir akkurat 298 kilometer, like langt som proffene sykler i sitt ritt. Her får du vite alt om turen, også hvordan det gikk da vi selv la av gårde.
GPS-spor og kart til denne turen
Fra Oslo til Hurdal, over Totenåsen og til Lygna. Videre rundt Sperillen på noen skikkelig rufsete veier, ned til Hønefoss og gjennom Nordmarka til Oslo sentrum.
Ta den gjerne over to dager med overnatting på Lygna slik vi gjorde - eller på ett døgn om du er rask.
Uansett - her er de tørre tallene for dag en og to. GPS-spor til hele runden i ett finner du rett nedenfor.
Dag 1:
Distanse: 135 kilometer
Høydemeter: 1700
Underlag: 120 kilometer asfalt, 15 kilometer sportsgrus
Milano Pizza på Bryn er konkurs, og i rundkjøringen på Bryn er det i dag hyppig utskifting av medium gode spisesteder. Vi har ikke lyktes i å finne noen nye spisesteder som heter Milano i nærheten.
Starten på turen er uansett i rundkjøringen ved Bryn - av historiske årsaker.
Sanremo kebab på Torshov går så det griner. Ved ankomst anbefaler vi falaffel, helt klart en av byens beste.
Turen går stort sett på asfalt, men der du har grus har grusen god nok kvalitet for racersykkel. Har du over 30 mm dekk er du trygg.
Milano - Sanremo er det første monumentet på året for proffene, og er på 298 kilometer. Vår rute, som altså går fra Milano Pizza på Bryn til Sanremo kebab på Torshov er på 299 kilometer.
Ruten går fra Bryn og nordover mot Maura og Hurdal, før du klatrer over Totenåsen ned mot Lena. Ved Einafjorden vender du nesen sørover, før du overnatter på Lygnasæter hotell.
Dag to går fra hotellet ned til Horn fergekai, der en liten båt tar deg over til Helgeroa. Videre følger du veien til Nes i Ådal, før du sykler på glemte veier på Sperillens vestside, ned til Hønefoss. Fra Hønefoss sykler du gjennom Nordmarka fra Damtjern, ut i Sørkedalen og raskeste vei til Sanremo kebab på Torshov.
Denne turen er en del av Landevei Challenge
Denne turen er altså en del av Landevei Challenge. Landevei Challenge er en samling av unike turer som er krevende på ulike måter. Turene er så krevende at vi gladelig sender deg en premie i posten om du fullfører.
For at denne turen skal telle som en «challenge» er du nødt til å sykle hele turen på en dag - ikke to.
Les mer om Landevei Challenge og hvordan du får utløst premie her:
Syklister elsker harde langturer, og dette er vår monumentale utfordring til deg: Gjennomfører du en av disse turene får du en premie i posten.
Andre turer i samme område
Om du likte deg på Toten har vi laget denne runden på ja, nettopp Toten. Her får du oppleve både Mjøsa og Einafjorden, der Vazelina Bilopphøggers altså skulle surfe.
Sannsynligvis befant du deg i Oslo eller i nærheten da du syklet denne turen. Sjekk ut vår store Oslo-guide for flere turer i hovedstaden, eller sjekk ut vår Nordmarka-guide for flere turer på grus.
– Fy fader Henrik, nå gleder jeg meg, roper Alex fra andre siden av kontoret. Kollegaen min skal være med på tur og gleder seg som en unge.
– Det blir en bra tur. Vi sees på Milano på Bryn i morgen tidlig, roper jeg.
Så møtes vi på Milano Pizza på Bryn en lørdag i september.
HADELAND, ET STED: Alle er glade og enige om at veien fra Oslo til Maura er kjempefin.
Milano Pizza på Bryn finnes, selv om det ligger en sushi-sjappe der på Google Street View, og det var litt uklart på facebook om det var nedlagt eller nyåpnet. Men nå står vi her - fire menn i lycra, klarer for høstens høydepunkt.
– Dette blir en bra tur, selv om jeg egentlig er stisyklist, erklærer Morten Mølsted.
– Du kunne godt barbert bena, sier Gjermund, den digre golingen, han som alltid er blid og alltid er med.
– Da trykker jeg på start, sier Alex. Du må være nøye på å starte og stoppe GPSen så vi får helt korrekt distanse, sier han, og Milano - Sanremo Oslo Edition er i gang.
299 kilometer. Håper vi.
LANG LANG REKKE: Bånn gass ved Toten, lukten av gatekjøkkenmat på Lygna ble for sterk.
Alex og Morten tar føringen ut av byen og opp mot Maura. De har fått beskjed om å holde farta, og åpenbart tolket det som om de deltar i originalversjonen av Milano- Sanremo.
Vi kommer oss etterhvert nordover til Hurdalssjøen. Etter åtte mil med asfalt gjør stigningsprosenten et solid løft, inn i en dyp skog, opp mot Totenåsen. Langs med veien er det plassert hytter i underlige former, de minner mer om mummi-eller pepperkakehus, og er langt utenfor byggenormen for 60-tallshytter.
– God dag, hører vi fra en mann i baris, med langt skjegg og store tatoveringer.
Hadde jeg møtt ham i en boksering ville jeg tenkt at nå dør jeg, men når han steller litt på den rødmalte hytten som minner mer om polkagris enn tak over hodet, da tenker jeg at Totenåsen er et sted jeg vil sykle mer.
VIDSYN: Utsikt over Store Svartungen, på vei mot dagens høyeste punkt.
Høstsolen ligger lavere enn sommersol, men temperaturen er høy, farten i feltet like så, vi har jaget jevnt i hele dag. Når Poggio og Cipressa dukker opp mot slutten av originalrittet kan det plutselig si bom stopp for en hvilken som helst favoritt.
Det er som et lotteri, der hvem som helst kan plukkes ut av finalen selv om de ser ut som en million dollar. Dagens tetgruppe jager mot dagens høyeste punkt, mot solen, de jager en sjetteplass på Strava - jeg nyter heller utsikten over Bergsjøen. Ved vannet ser jeg noen hytter, langs veien noen hyttetomter. Totenåsen overbeviser for flere enn syklister.
Gjermund er først opp.
JAGING: Feltet på veie gjennom skogene på Totenåsen.
Om ikke Totenåsens vakre natur lokket meg til å bli for natten, er Lena som en hulderrompe i det fjerne. Hundrevis av bondegårder i uryddig formasjon er knyttet sammen i et nettverk av småveier. Asfalt og grus går om hverandre i alle himmelretninger, litt lenger bak mot horisonten lurer fjellene, i øst kan vi ane konturen av Mjøsa og i vest kan vi nesten se Einafjorden.
På hver eneste blåne ser vi en liten grusvei.
Ingen bryr seg om de vinner skilstpurten på toppen av Poggio eller Cipressa - Alle vil vinne rittet.
I den endeløse klatringen fra Einafjorden til Lygnasæter hotell synker jeg bakover i feltet som et surfbrett i kryssfinér på Einafjorden. Alle vil åpenbart vinne dagens tur.
Godt at Osloversjonen av Milano - Sanremo går over to dager og at bare jeg kan veien.
Lygnasæter hotell, en søndag morgen i august.
PAKKEJOBB: Alex og Gjermund stapper baggene fulle før avreise fra Lygnasæter hotel.
Vi har syklet ned til Lokstallen, en vik ved Brandbu, og ordnet skyss til den andre siden av vannet.
– Ja det kan jeg vel? Hva det koster? Nei, ingenting, svarte Stian.
Men hvem pokker er Stian? Jo nå skal du høre. Det viste seg at båten over vannet, altså den offentlige fergen, ikke gikk før langt på dag. I panikken over at hele turen holdt på å gå fløyten googlet jeg «båt og randsfjorden», og nummeret til en eller annen Stian dukket opp, han satt i styret i en småbåtforening.
BÅT! Privat overfart på Randsfjorden gjør seg når rutebåten ikke går.
Jeg slo nummeret hans, forklarte problestillingen og turkonseptet så fort jeg kunne fredag formiddag. Og Stian ville gjerne hjelpe, og selv om han ikke var syklist, syntes han det ville vært uhørt om turen skulle bli noe annet enn 298 kilometer.
Så nå kjører Stian oss over i båten sin, han skulle jo like så godt ut på fjorden og kunne vel ta med oss også? Han har laget kaffe på termos, og tatt med både cola og potetgull. Og mens båten kjører saktere enn Elias på barne-tv, sitter vi i solsteken og tenker at når dette ordnet seg, da går resten av turen av seg selv.
Og bilferga, den kan seile i sin egen sjø.
KAFFE OG KAKER: Selvsagt, slikt får man om man tar båt på landet.
– Det er ikke mye fart i den ferga, i fjor så gikk den jo ikke i det hele tatt. Da var kapteinen sykemeldt, og alle måtte kjøre rundt. De har jo ikke penger til å utdanne en ny båtfører en gang, humrer Stian.
Vi border vestsiden av Randsfjorden.
Ennå er det over 15 mil igjen av La Primavera, men målet er det samme: Å klokke en distanse så nær 298 kilometer som mulig. Men går det?
Vi haster over fra Bjoneroa til Sperillen, langs den enorme innsjøen Fjorda, der tusenvis av kanopadlere hvert år navigerer seg rundt på en labyrint av et ferskvann. Vi sykler mot Sperillen og Nes i Ådal, i jakten på Sperillens mytiske vestsidetravers.
ELG I SOLNEDGANG: Morten Mølsted tar et posørdrag på Krokskogen, opp den siste motbakken før det bærer nedover mot Oslo.
Alex jager oppover en grusvei, han er typen som er først opp men sist ned. Vi blir spyttet ut på vestsiden av Sperillen, i nordenden av en blindvei fullstendig uten biler og mennesker, og har 35 lettsyklede kilometer igjen til Hønefoss.
Vi har fire store pizzaer å spise på en sykt dårlig fotballpub ved siden av målstreken til Ringerike Grand Prix, og vi har en landhandel som skal besøkes før dagens Poggio og Cipressa skal gjennomføres i ett, i form av klatringen fra Steinsfjorden til Damtjern.
Vi har Krokskogen igjen før vi er ute i Sørkedalen, og innen vi er der har bena mine våknet. Jeg er rytteren som ville hengt med over Cipressa og angrepet nedover, akkurat som Cancellara.
SOLNEDGANG I SØRKEDALEN: Feltet har fått kebablos og merker ikke at solen har gått ned.
Jeg jager gjennom Sørkedalen, jeg har fått Gjermund på hjul nå. Og feltet lukter mål.
Jeg er gammelt sykkelbud og får pes av bussen noen hundre meter, før jeg tenker at dette ikke er ritt, og selv om jeg liker å vinne har jeg vunnet uansett.
Alle som sykler over Totenåsen, lider seg opp bakken fra Einafjorden eller gjemmer seg i skogen på Sperillens nordvestside er vinnere.
Og vinnere - får kebab.
På Sanremo kebab på Torshov.
Alle spiser kebab i takt og bekrefter det samme: Sykler du Oslo- versjonen av Milano - Sanremo, har du syklet akkurat 299 kilometer. Det vil vi si er godkjent.
KEBAB: Og alle kroppens hulrom gleder seg.
KEBABRUTA
Dag 1 Distanse: 135 kilometer Høydemeter: 1700 Underlag: 120 kilometer asfalt, 15 kilometer sportsgrus GPS:strava.com/activities/2647419570
Dag 2
Distanse: 165 kilometer Høydemeter: 2000 Underlag: 135 kilometer asfalt, 30 kilometer grus/ sportsgrus GPS:strava.com/activities/2651299252
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.