Stalheimskleiva er kanskje Norges bratteste bakke, en stigning du absolutt må ha på CV'en. En gravemaskinulykke gjør at den irriterende busstrafikken trolig forsvinner for godt.
BUSSFRI: En ulykke gjør at de mange turistbussene trolig er borte fra
Lesetid: 3 minutter
Stalheimskleiva er navnet på det som kanskje er Norges bratteste bakke, en svingete asfaltstripe som klorer seg fast til en fjellkam like ved Gudvangen og Nærøyfjorden. Med vanvittige 17 prosent i snitt og flere områder på opp mot 30 prosent er bakken et mareritt å sykle - altså en drøm for alle syklister.
Men veien må deles med irriterende mange bussturister. En ulykke som skjedde i fjor sommer gjør at veien nå trolig aldri kan brukes av de mange bussene lenger.
Bakken er nemlig så bratt at det er forbudt å kjøre oppover - den kan kun kjøres nedover. Det betyr at når du sykler opp, risikerer du å møte busser fulle av turister, som siden kjører tunellen tilbake til toppen. Siden veien er smal risikerer du å måtte gå av sykkelen, og da er det slettes ikke lett å komme seg på igjen.
Flere syklister har trillet til bånn for å starte på nytt - enkelte har gått opp - begge deler en solid nedtur.
Men nå ser det ut til at bussene kan være borte fra veien for godt. Veien er slitt, og under vedlikeholdsarbeid i fjor sommer gikk det galt. Svingene er bygget opp av imponerende steinmurer, men i en av disse svingene ble det funnet rester etter miner gjemt under krigen. En spesialgravemaskin for jobben kom for langt ut i svingen, og hele konstruksjonen raste. Det er NRK som først skrev om saken.
Heldigvis gikk det bra med gravemaskinføreren, men altså ikke med veien. Den er nå ufarbar.
– Dette gjeld alle formar for motorisert ferdsle, både motorsyklar, privatbilar og turistbussar, slår avdelingsdirektør Svenn Egil Finden i Statens vegvesen fast på hjemmesidene til Statens vegvesen.
Inntil videre er veien nå stengt for all trafikk i 2021 - også syklister. Det er teknisk gjennomførbart å komme seg forbi rasstedet, men det vil trolig være både ulovlig og ikke helt ufarlig.
– Men det er uansett viktig å understreka at dette er eit anleggsområde, som ein ikkje kan gå inn i utan godkjenning, seier Finden.
Veien skal åpnes, men trolig vil det være for omfattende å rehabilitere veien slik at busser igjen kan kjøre der. I mellomtiden har entreprenøren saksøkt Statens vegvesen for dårlig sikring, mens Statens vegvesen på sin side mener entreprenøren ikke fulgte sikkerhetsinstruksen.
Summa sumarum - forsvinner bussene vil veien uansett være enda bedre å sykle.
Landevei har besøkt veien mange ganger. Vi var der første gang i 2014, i artikkelserien om Norske bakker. Stalheimskleiva pryder også forsiden av boken «Bakker og Berg», og den er selvsagt også å finne i boken «71 bakker du må sykle i Norge». Begge bøkene er skrevet av Geir Stian Ulstein.
Mellom 1842 og 1849 var over 1000 mann i gang med å bygge veien opp til Stalheim skysstasjon. Tidligere gikk det bare en sti opp langs Stalheimsfossen.
PS: Det er vanskelig å vurdere om det er Stalheimskleiva eller Tronåsen som er Norges hardeste bakke å sykle. Tronåsen er ikke like bratt om vi bare ser på tallene. Men Tronåsen har færre svinger, og oppleves således som hardere.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.