Punktering er blitt regelen og ikke unntaket, og hjemmelagede julekaker holder kroppen i gang. Andre men ikke siste del av vårt nattsykkelprosjekt #festive500 er akkurat ferdig.
NERVØST: Tre punkteringer på to dager. Jeg er tom for slanger, og får ikke akkurat kjøpt nye i dag.
Lesetid: 4 minutter
Gårsdagens første del av julens obligatoriske 500 kilometer ble gjennomført som en særdeles våt nattetappe. Det var i tillegg kraftig vind, og flere ganger underveis ble jeg regelrett bekymret for å møte min skaper borti svingen. Hva er det tv-hverdagen gjør med oss? Hvor pingle er det mulig å bli, lissom?
For erfaringen fra i går forsterket seg i dag, ønsker du trygge sykkelforhold er det nattsykling som gjelder.
På Esso på Røa sto Karl Henrik og ventet. Karl Henrik har ikke syklet mer enn et halvt år, og i iveren over å sykle er ikke behovet for utstyr så stort. Han hadde riktignok flottet seg med sin kjærestes (!) lekre sykkelkross i stål, men forøvrig relativt lettkledd i sommersko.
– Vi tar Askerrunden, sier jeg og peker i retning Asker.
Henrik Alpers' #festive500 by night
I romjula i 2013 gjennomførte Landeveis redaktør Henrik Alpers utfordringen #festive500, hvor man gjennom Strava og sosiale medier skal dokumentere at man sykler 500 kilometer fra 24. til 31. desember. Utfordringen ble startet av klesprodusenten Rapha i 2010.
Henrik valgte å gjøre det på et særegent og spektakulært vis, nemlig på natta, og det ble dokumentert i en artikkelserie på Landevei.no.
Nedover mot strekningen «Tour de Finance», pendlerstrekningen fra Oslo Sentrum til Sandvika går det fort. Det er ingen pendlere på strekningen i dag. Det er ingen mennesker heller. Det er masse strøsingel, og en punktering egentlig før turen har startet.
– PaaaaaaaaAAAAAAAARRRRRRTTTTTTYYYYYYYFYYYYYYyyyyyyyyyyy, hører vi fra en bil på motorveien. Bærumsungdommen hyler ut av vinduet i det en drosje passerer. Det er lett å skjønne de er ivrige. De skal på fest. I storbyen. Karl Henrik får byttet slange og vi triller videre.
Kraftig vind i dag igjen
– Det er bra motvind her i dag, sier Karl Henrik.
– Jeg legger meg her i sånn passe fart jeg, så får du bare si om du vil det skal gå fortere eller saktere, sier jeg bakover.
Vi kruser utover mot Slemmestad. Forbi Vollen bakeri. Stengt, sådan. Motvind. Seige tråkk. Det smaker rå skog, selv om vi sykler langs vannet. Forbi Slemmestad, og på vei opp bakken ved Bødalen. Karl Henrik sakker akterut. Ansiktet hans får en litt blekere tone. Klassisk syklist-med-litt-for-lite-næring-tone. Han får i seg en gel, og en hel del hjemmelagede kaker nordmenn ennå ikke har funnet et bedre navn på en «cookies».
Karl Henrik får opp farten igjen, og vi tar den hemmelige bakveien inn til Heggedal. En gang grus, før den av vantro ikke-syklister ble asfaltert. Ett stykk mindre Roubaix i nærområdet. Vi sniker oss gjennom Heggedal, Asker, og triller inn til Slependen.
Karl Henrik har fått i seg Kvikk Lunsj, så nå går det virkelig fort. I Sandvika står ungdommen i dress og måler utestemme. Karl Henrik triller hjem til seg selv på Høvik og jeg fortsetter ned mot Bygdøy. Sist jeg var på Bygdøy var det sommer og jeg holdt en pike i hånden.
Nå er både sommeren og piken borte, og alt som står igjen er et nakent tre og en lysende storby i bakgrunnen. Jeg tar en cookie til. Setter meg ned og pirker litt i sanden. Ingen vet jeg er her. Ingen vet hva jeg gjør. Om du føler du har sett og gjort alt, prøv det samme på natten. Jeg kjenner ikke igjen byen min, selv om jeg har bodd her hele livet.
På vei hjem sykler jeg litt gjennom byen. Under Bygdøylokket er det vanligvis tusenvis av biler i timen. Nå er det bare en og annen drosje eller flybuss som passerer.
På vei hjem møter jeg hundelufterne igjen. De hilser. For dem er det like naturlig at jeg sykler som at de går tur med hunden. Det er lys i mange av vinduene. Jeg ser noen som romstrerer rundt i en stue, og rigger seg til med potetgull.
– Sitter du der og ser på tv klokka 04.30? Du kan jaggu ikke ha noe liv, tenker jeg.
Hva folk tar seg til på nattestid har sluttet å overraske meg for lenge siden.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.