Oslo Gravel Grinder: 260 kilometer grus, 5300 høydemeter og fulltegnet på et blunk
Da påmeldingen til Oslo Gravel Grinder åpnet i slutten av juni, gikk det bare noen dager før arrangementet var fulltegnet. Grytidlig lørdag 4. juli la de ut på sine respektive eventyr, og rundt midnatt var de fleste i mål.
UTFORDRINGER I KØ: Oslo Gravel Grinder bød på 260 kilometer og 5300 høydemeter hovedsakelig på grusveier, men av varierende standard. Foto: Arjan Bolding
Lesetid: 4 minutter
47 syklister stilte til start klokka 0700 lørdag morgen, derav fire damer. Løypa arrangøren hadde lagt opp til var på 260 kilometer og drøyt 5300 høydemeter med start og mål på Tryvann, gjennom det meste av hovedstadens omliggende marker: Nordmarka, Lillomarka, Østmarka, Brannfjell, Ekebergskogen og Romeriksåsen.
– Det var helt sinnssykt å få sykle en hel dag i fantastiske Nordmarka og omliggende områder på en tilrettelagt rute og med service underveis, Jeg har aldri gjort noe liknende før, og visste ikke annet om opplegget enn at vi skulle sykle cirka 260 kilometer og minst 5000 høydemeter, sier Knut Røhme.
20-åringen var yngste deltaker i Oslo Gravel Grinder og andre rytter tilbake på Tryvann med fullført rute. Røhme, som for øvrig satser fulltid på terrengsykling og har representert terrenglandslaget ved flere anledninger, sjekket inn på Tryvann klokka 20:50, etter rett under 12 timer på hjul.
– Effektiv sykkeltid ble 11:52:24, men jeg måtte faktisk sykle to runder på parkeringsplassen for å bikke 260 kilometer, forteller Røhme.
Det var imidlertid cirka fem minutter bak Jonas Orset, som hadde rykket fra Røhme og resten av gruppa i Grefsenkollen. Men det plaget ikke han ikke.
– Dette var ikke noe ritt, men vi endte med en gruppe på ni-ti mann som syklet sammen og ville fullføre som et lag. Det var ekstra hyggelig. Været var jo også med på å gjøre turen så bra. Det regnet både fredag og søndag, og egentlig var det meldt regn på lørdag også, så der hadde vi flaks, for det hadde blitt en helt annen opplevelse med dårlig vær, sier Røhme, som roser arrangøren for både konseptet og gjennomføringen.
– Henning Carlsen har gjort en super jobb med hele ruta og opplegget fra A til Å. Men noe av det som imponerte meg mest var måten han navigerte oss gjennom byen i to omganger, først fra Lillomarka til Østmarka og så fra Østmarka til Grefsen, uten å møte masse trafikk eller knotete kryss, sier han.
Tilrettelegger for turglede – Mitt ønske er å legge til rette for en social ride for de som er glad i å sykle på grusveier i Marka, og gi dem en mulighet til å oppleve det beste av markene rundt Oslo, så det å få folk inn til lunsj og middag og få skryt for ruta og opplegget så vel som for maten, det er kjempegøy som arrangør, sier Henning Carlsen fra The Vélo Experience, som er primus motor for arrangementet.
Carlsen er opptatt av at Oslo Gravel Grinder verken er et ritt eller en konkurranse.
– Oslo Gravel Grinder skal være et arrangement der alle kan sykle i sitt eget tempo, og uten fokus på at man må ha den feteste sykkelen, de nyeste klærne eller den kuleste hjelmen. Poenget er å legge til rette for fine naturopplevelser og at deltakerne kan møtes til lunsj og middag med god mat og drikke på avtalte plasser underveis, sier han.
Av de 47 startende var det 21 som fullførte hele arrangørens foreslåtte rute på 260 kilometere. De siste deltakerne sjekket inn klokka halv to natt til søndag.
Med en såpass lang og krevende rute, var det lagt opp til to solide måltider underveis. Lunsj ble servert på Damtjern lengst nord i Nordmarka etter cirka åtte mil. Der vanket det pastasalat og brød, kaffe og påfyll av sportsdrikke og energiprodukter. Middag i form av chili con carne med ris ble servert på Movann stasjon innerst i Maridalen etter ytterligere åtte mil.
Flere muligheter Oslo Gravel Grinder var begrenset til maks 50 deltakere, og plassene ble fulltegnet på kort tid.
– Det var veldig mange som ville være med, men jeg kunne ikke åpne for flere. Det ene er hensyn til koronarestriksjoner på større arrangementer, men mest av alt på grunn av risikoen for å sjenere andre Markabrukere eller være til hinder for annen ferdsel i Marka, sier Carlsen.
For de som gikk glipp av helgas grustur, utelukker ikke Carlsen at det kan komme nye sjanser.
– Det er mange som har sagt de vil være med på Oslo Gravel Grinder igjen til neste år, og det er kjempegøy å høre. Vi vurderer også å sette opp en tur i august, men kanskje med en litt annen vri.
Carlsen var for øvrig også arrangør for Det Store Eventyret-turene i Nordmarka i 2018 og 2019 sammen med Landevei, Giro Norge og Sørensen Sykler. Sistnevnte var også med på Oslo Gravel Grinder i helga.
– Jeg jobber med eventer, så det er godt å ha backing fra Giro Norge og Sørensen Sykler på det tekniske. Uten hjelp fra andre ville det vært vanskelig å levere opplevelsene. Andre partnere hjalp meg med kaffe og energiprodukter på matstasjonene, utstyr og bil til å frakte ting rundt, forklarer han.
FAKTA Oslo Gravel Grinder
Hva: 260 kilometer derav 95 prosent grus, og 5300 høydemeter
Hvor: Grusveier i Oslomarka og omliggende områder
Hvem: De 50 første til mølla etter at påmeldingen åpnet i slutten av juni
Når: Lørdag 4. juli
Hvordan: Start og mål på Tryvann, tre obligatoriske sjekkpunkter underveis, og to matstopp med matservering og service
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.