LANGTUR: Sørlandstrioen (f.v) Johnny Olsen, Sturle Dahl og Hans Petter Hustad under Børsen 8-timers. Foto: Sturle Dahl.
Lesetid: 4 minutter
– Det var en lang dag må det være lov til å si. På et tidspunkt måtte jeg omtrent rappellere ned en skrent også, ler Fredrik Norman når han trekker frem minnene fra Nordmarka 5000.
Etter å ha syklet i over 11 timer og fått 4886 høydemeter på GPSen, var det bare å klappe seg på skulderen for å ha gjennomført Nordmarka 5000.
Turen er en del av Landevei Challenge, vår uhøytidelige utfordring til deg som leser, der du får premie for å fullføre hvem som helst av de harde turene.
– Vi får bare beklage at du ikke fikk 5000 høydemeter som lovet under Nordmarka 5000. Du vurderte ikke å klatre litt til for å få et rundt tall?
– Da tenkte jeg bare «føkk it, nå er jeg ferdig.» Dessuten hadde jeg middag som ventet hjemme, forteller han om avslutningen.
Så langt er det fire stykker vi kjenner til som har syklet Nordmarka 5000. I tillegg til Norman har Johnny Olsen, Lars Blesvik og Kjartan Øye alle fullført turen.
Så langt er det bare Norman som har feilnavigert så grundig at han holdt på å dette ned en skrent, men felles for flertallet er at de opplevde starten så hard, at de var regelrett usikre på om turen var gjennomførbar i det hele tatt.
– Den første klatringen fra golfbanen i Lommedalen, opp Kongeveien, den er jævlig bratt. Der tenkte jeg at det aldri kom til å gå. Slet jeg allerede i første bakken fikk jeg bare sykle så lenge det holder, tenkte Kjartan Øye.
Skal dekket på en gravelsykkel være steinhardt eller mykt? Vi forklarer deg hva som er riktig dekktrykk på grusracere, samt den enkle vitenskapen bak. Vi tar for oss både slangeløse dekk og vanlige dekk i denne saken.
Han var ute i tolv timer på sitt eventyr. Selv om den beinharde starten var et mareritt, beskriver han avslutningen som ekstremt vakker - og litt skuffende:
– Jeg fikk solnedgang på slutten av dagen. Det skjedde opp den bratte bakken langs Wyllerløypa, der det er 20 prosent på det bratteste og løsgrus. Det vil jeg si var høydepunktet.
– Det ligger en liten nedtur i luften her?
Det var en skuffelse i Maridalen da jeg var nesten hjemme, og oppdaget at jeg manglet 200 høydemeter for å få 5000 på GPSen. Så jeg snudde opp igjen til Ullevålseter.
– Du måtte ha 5000?
– Jeg måtte jo det, humrer han.
For ordens skyld. Ruten er nylig endret noe, slik at du garantert får 5000 høydemeter, uansett hvor gjerrig GPSen din måtte være.
Dro fra Sørlandet til Oslo ens ærend for turen
– Nordmarka 5000 var kult. Det var en lang dag på sykkelen, men det elsker jeg. Da jeg kom inn på grusen i Lommedalen var hele bakken skrapt opp og nygruset. Det var utrolig tungt på en cyclocross med 32 mm dekk, forteller Johnny Olsen om sin opplevelse.
Etter hva vi kjenner til, er Olsen den første som fullførte turen. Han stoppet GPSen på nøyaktig 5000 høydemeter - vi kan heller ikke se på Strava at det har vært utført juks. Kudos!
Han bor til daglig i Kristiansand, men lot ikke reiseveien fra Sørlandet sette en stopper for å gjennomføre den harde turen. Han har også reist til Oslo flere ganger for å oppleve hovedstadsgrus.
– Nordmarka er en magnet for alle som liker gravel. Jeg har bodd på Bogstad Camping i flere helger eller på hotell i byen, bare for å sykle i Nordmarka. Til sørlending å være er jeg rimelig godt kjent nå, forteller Olsen.
I tillegg til Nordmarka 5000 har han også fullført klassikeren Børsen 8-timers flere ganger.
Olsens sykkelvalg er trolig det beste valget om du ønsker å fullføre turen. Kjartan Øye hadde racer med 28 mm dekk, noe han beskriver som litt lite. Normann hadde grusracer med 38 mm dekk, kanskje litt grovt.
Selv om turen er både lang og hard, kommer de fullførende med en klar anbefaling om å prøve selv.
– Du føler du har vært på et eventyr, selv om du bare har vært ute en dag. Å fullføre alene gir deg en helt annen opplevelse. Det som er fint med disse eventyrene er at de føles som en liten ferie i hverdagen. Du husker de på en helt annen måte, på godt og vondt, forteller Norman.
Henrik Alpers er hjernen og hjertet bak Landevei, og tidligere redaktør i magasinet. Han syklet på nasjonalt nivå i landevei og sykkelkross, men har i dag byttet ut startnummer med sykkelopplevelser. Alpers jobber nå med dag-til-dag-nyheter, sykkelturer, kultur og sykkeltester.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.