TIL LINDESNES: Gjermund Eide Bratberg i fint driv et sted i Nord-Norge. Foto: Privat.
Lesetid: 6 minutter
Det var mange som fikk hakeslepp da Gjermund Eide Bratberg lastet opp en lang sykkeltur på Strava tidligere i sommer.
2552 kilometer på litt over 100 timer sykkeltid og en linje som viste Norge på langs var definitivt årets mest arrogante «morning ride». Sannsynligvis er det solo-rekord på distansen, og om det ikke er rekord er det trolig historiens mest uraffinerte sykkeltur.
– Det er bare artig om det er noen andre som har vært raskere. De skal hvertfall få en kudos fra meg. Jeg prøvde å google før jeg startet turen, og det eneste jeg fant var en som syklet solo med følgebil. Han klarte det på seks døgn og fire timer. Men jeg tror jeg er den raskeste uten support, forteller Eide Bratberg.
Han brukte syv dager, 16 timer, 34 minutter og 11 sekunder på sykkelturen. Snittfarten på selve syklingen var på 25,2 kilometer i timen, og sykkeltiden var 101 timer.
Vi hopper tilbake til starten, og det Steinkjer-mannen opplevde som det beste med turen.
– Høydepunktet?
– Ja, hva var det beste med turen?
– Starten. Da hadde jeg tørrfisk i baklomma og en kilo krabbekjøtt i styreveska.
– At det var?
– Ja det er godt. Det var medvind og jeg kom meg et stykke ned i Troms og rakk en badestopp og en tinderdate i samme slengen. Men det ble ikke noe mer.
– Nei?
– Det var sikkert fordi det luktet tørrfisk i baklomma, sier han.
Tørket kropp og klær i stekeovn
Så det var altså starten. De første døgnene tok han seg tid til å både sove og slå opp et lite telt, mest på grunn av mygg. Sykkelen uten mat og drikke veide 16 kilo, noe han beskriver som «kanskje litt mye.»
Utover krabbekjøtt holdt han en diett bestående av tørr frukt og sognemorr, knekkebrød og litt seigmenn. Hver 20. minutt pep klokken, og da var det bare å stappe hånden i matfatet og holde motoren i gang.
Vi skriver så blekket spruter. Gjermund er egentlig randonee-utøver, så det er ikke så mange syklister som kjenner til han. Men han sykler fort, og prater på en måte som gjør at du kan høre fjeset vrenge seg i et stort smil.
Han trenger ingen spørsmål.
Googler du navnet finner du mye rart. En gang gikk han fra Bergen til Oslo. I tøfler. Straks skal han sykle Island rundt. Fordi han kan og har tid. Det tar jo bare fire dager om været ikke slår seg vrangt.
– Det verste med Norgesturen, i den grad noe slikt finnes?
– Det var bra vær helt til Saltfjellet. Der ble det ti grader og plaskregn. Jeg var gjennomvåt og hadde bare sovepose og telt, og da jeg ikke fikk tørka meg var det dummeste jeg kunne gjøre å legge meg i soveposen. Det var sååå kaldt.
– Du lever, jo?
– Jada. Jeg burde bare kakket på noen dører og sagt jeg fryser i hjel og si man tar jo litt dårlige avgjørelser når man har syklet i fire døgn. Men jeg fant et felleskjøkken på en campingplass og så puttet jeg alle klærne i stekeovnen. Jeg brukte hele natten på å tørke dem, og var ute igjen klokken fem.
– Nei, altså.. Øhh, jeg har ikke hørt om dette før.. Kanskje du kan fortelle litt om steketemperatur?
– Det er full guffe, så en må passe på så det ikke begynner å brenne. Ovnsdøren må være åpen, og det må være med viftefunksjon.
«Tronesnatta», kaller han situasjonen. Det oppsto stor bekymring for at resten av turen kunne ryke med forkjølelse. Men det var heller motvind som var utfordringen, men ikke verre enn at det gikk knirkefritt til Lindesnes.
Såpass bra at han nå vurderer å sykle Island rundt. 1400 kilometer.
– Jeg skal sykle rundt hele øya, med litt lettere oppakning enn på Norgesturen. Jeg bruker nok minst tre og en halv dag, men blir det fire dager er det bra det også. Jeg har tenkt på det lenge, men det er nå jeg har tid og lyst, sier han.
Rekord eller ikke rekord?
Gjermund Eide Bratbergs tid er etter det vi kjenner til den raskeste solotiden uten support.
Men, det finnes ikke noe offisielt register over raske tider mellom Nordkapp og Lindesnes, så hvem som har rekorden i hvilken kategori - og hva kategoriene i det hele tatt er - det vet strengt tatt ingen.
Norges cykleforbund holder oversikt over rekorder på ulike distanser, men Nordkapp-Lindesnes er en distanse der det er umulig å sikre like konkurransevilkår, og en slik distanse er også noe helt annet enn typiske konkurransedistanser.
Med andre ord, ingen riktig vet.
BLIR DET MAN SPISER: Kongekrabbe, fisket av kompisen Roger Hansen, servert underveis.
HVILETID: Noen timers søvn i nord, mens behovet for søvn ennå var tilstede. Foto: Gjermund Eide Brattberg.
MØRKETID: Fra midnattsol i nord til nattemørke i sør. Ankomsten ble feiret med alkoholfri øl servert av opphavet og strava-oppdatering. Foto: Privat.
Etter selv å ha syklet turen i sommer, kan vi skrive under på at det er hundrevis som sykler ruta uten at verken Strava, Instagram eller Tik Tok fanger opp det som skjer.
En gruppe som kalte seg «Sykkelaksjonen» syklet distansen på 108 timer og 45 minutter. De startet med ni, og fire kom helt frem til Norges sydligste punkt. Den tiden er definitivt den raskeste som er syklet.
Erlend Sundstrøm har trolig det som er solorekorden. Han hadde følgebil på sin solotur, og kom til Nordkapp etter 147 timer og 40 minutter, altså litt over seks døgn.
Han syklet altså fra sør til nord, aldeles feil vei, og da dukker et nytt spørsmål opp: Er Norge på langs fra Nordkapp til Lindesnes eller fra Lindesnes til Nordkapp?
Distansen er hvert år gjenstand for de utroligste turer. Fyrvokteren på Lindesnes kan fortelle om at folk har gjennomført distansen på sykkel, til fots, noen har løpt og noen har staket på rulleski. Folk har padlet og folk har seilt, og noen har tatt turen på sparkesykkel.
Noen har til og med gått på ski. Skiløperne teltet og ventet på snø på Lindesnes. Da snøen falt gikk de så fort de kunne før det smeltet på asfalten. Oppover mot fjellet kunne en se skispor i enhver tenkelig brøytekant.
Henrik Alpers er hjernen og hjertet bak Landevei, og tidligere redaktør i magasinet. Han syklet på nasjonalt nivå i landevei og sykkelkross, men har i dag byttet ut startnummer med sykkelopplevelser. Alpers jobber nå med dag-til-dag-nyheter, sykkelturer, kultur og sykkeltester.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.