Landevei Challenge - så hardt at du får premie om du gjennomfører

Syklister elsker harde langturer, og dette er vår monumentale utfordring til deg: Gjennomfører du en av disse turene får du en premie i posten.

Sist oppdatert: 25. mai 2024 kl 00.00
POSTKORT: Eikesdalen en vakker sommerdag. Sekunder før bildet ble tatt sirklet en nysgjerrig ørn rundt oss.
BEINHARDT: Postkort-turer med mange bakker er noen av stikkordene for disse turene. Foto: Henrik Alpers.

Landevei Challenge er en utfordring fra Landevei til alle våre lesere, basert på den brutale virkeligheten som møtte syklister tidlig i forrige århundre. Den gangen var ikke sykling en idrett, det var et darwinistisk konsept der sykkelritt handlet om «jo færre til mål, jo bedre.»

Premier finner du lengre ned!

Rittene var lengre enn de var i dag, og utstyret selvsagt langt dårligere. Men sykkelsporten har likevel beholdt mye av konseptet. Konkurranser som varer i mange timer, dager eller til og med uker er god underholdning på tv.

Landevei Challenge er en samling av ekstremt lange og kuperte turer, så krevende å gjennomføre at du får premie av oss om du greier det.

Del gjerne turene du sykler på sosiale medier, bruk da hashtaggen #landeveichallenge

Hvem kan delta?

Alle abonnenter som har en GPS de kan spore turen med kan delta i Landevei Challenge.

Er du ikke abonnent, kan du enkelt bli det ved å følge denne lenken.

Bli gjerne med i vår Stravaklubb, så kan du sammenligne deg selv med både proffer og amatører!

Hvordan får jeg premie?

Om du har syklet en av turene du leser om lengre ned, sender du oss en lenke til gps-sporet ditt. Dette kan være Strava, Garmin, Komoot eller andre apper til å spore turer.

Lenke til turene sender du til henrik@landevei.no.

Sørg for å skrive fullt navn, adresse, postnummer og telefonnummer, så blir alt mye enklere for oss.

Uten adressen din får vi jo ikke sendt deg noe som helst.

Dette er premiene

Om du fullfører en av de aller hardeste turene, altså turer kategorisert «Kaptein», blir du premiert med en lekker sykkelcaps i Landeveis rosafarge.

Capsene er klassiske i bomull, og er det sikre beviset på at du er en skikkelig hardhaus.

Denne gir deg garantert noe å snakke om på de neste langturene.

Om du fullfører i de to enklere kategoriene, «hjelperytter» eller «junior», blir du premiert med et stilig stoffmerke.

Dette er perfekt til å sy på styrevesken eller annet bikepacking-utstyr, eller du kan lime det på et eller annet plagg.

Stoffmerket er designet slik, og blir selvsagt ganske mye finere når det er et brodert stykke tøy du får sendt i posten.

Dette er turene

Alle turene må gjennomføres i løpet av maksimalt 24 timer for å få godkjent, eller andre kriterier vi har satt.

Landevei Challenge er delt inn i tre kategorier: Kaptein, hjelperytter og junior.

Turene merket kaptein er de hardeste av de harde. Turene for hjelperyttere er noe enklere med fortsatt veldig harde, mens juniorturene skal gå an for de fleste - gitt at du vil sette av dagen og spise de nødvendige kaloriene underveis.

Du finner turer over store deler av landet. Turene vil byttes ut i løpet av sesongen, og husk at ikke alle turene er gjennomførbare deler av året.

Noen av veiene brøytes ikke før mot slutten av mai, og mange av grusveiene holdes heller ikke åpne i løpet av vinteren - med påfølgende sen sesongstart.

LANGE DAGER: Turene i denne saken her lange og krevende heldagsturer. Sett deg et mål for sommeren! Foto: Henrik Alpers.
LANGE DAGER: Turene i denne saken her lange og krevende heldagsturer. Sett deg et mål for sommeren! Foto: Henrik Alpers.

Kaptein - kun for de færreste?

Nordkapp - Lindesnes - asfalt

Akkurat denne turen gjennomfører du ikke i løpet av ett døgn, det er vi rimelige sikre på. 

Norge på langs handler først og fremst om å sette av tiden det vil ta å besøke hele Norge. Noen bruker litt over fire dager, andre flere måneder. En liten bragd er det uansett. 

Enten du sykler Helgelandskysten og fjellene i Sør-Norge for å maksimere opplevelsen, eller du sykler E6 straka vegen med følgebil og mat for å bruke minst mulig tid blir vi like imponert. Definitivt en challenger verdig!

Har du Norge på langs på ferieplanene har du en fin premie i vente når du kommer hjem. 

  • Lengde: Cirka 2500 kilometer

  • Høydemeter: Vi vet virkelig ikke, men sikkert 30000

  • Tid: 4 døgn til to måneder

  • Kaffestopp: Det bør du klare å finne underveis 

  • GPS til Nordkapp - Lindesnes: Det må du faktisk lage selv..

Nordmarka 5000 - gravel og asfalt

Vi starter dagen med å klatre den sinnsykt bratte Gamle bergenske kongeveg, før vi sykler rundt om Sollighøgda og klatrer Kleivstua.

Du kan lese om mer moderate sykkelturer i Nordmarka her!

Neste brutale klatring på programmet er bakken til Damtjern, som vi forlenger inn til Løvlia for noen ekstra høydemeter – der vi også kan anbefale en liten stopp for kaffe og bolle(r).

Høgåsen og Ringkollen er neste, før klatringen til Tverrsjøstallen venter. Denne klatringen går så godt som rett frem, og den er bratt og seig, en mental prøvelse uten nåde. Etter å ha syklet ned igjen skal du opp bakveien til Mylla før nok en bratt bakke venter - klatringen opp til Bislingen. 

Til slutt skal du opp brattveien til Tryvann. Men! Tenk på belønningen av å stå på toppen av Oslo, skue utover byen og vite at der nede famler de andre.

Du derimot, du har syklet over 200 kilometer og 5000 høydemeter i Nordmarka på en dag.

  • Lengde: 220 kilometer

  • Høydemeter: 5000

  • Tid: 12-18 timer

  • Kaffestopp: Kleivstua etter 35 og 65 kilometer, Løvlia etter 85 kilometer, Ringkollstua etter cirka 120 kilometer, Jevnaker etter 137/150 kilometer, Sørkedalen landhandel etter 195 kilometer. 

  • GPS til Nordmarka 5000: strava.com/routes/2744189676839246948

VERDENS BESTE: Det er lett å glemme at Nordmarka er et av de absolutt beste og mest konsentrerte stedene i verden å sykle gravel. Foto: Henrik Alpers.
VERDENS BESTE: Det er lett å glemme at Nordmarka er et av de absolutt beste og mest konsentrerte stedene i verden å sykle gravel. Foto: Henrik Alpers.

Peer Gynt-runden - asfalt og grus

På hver sin dalside av Gudbrandsdalen finner vi grusveier som bærer navnet Peer Gynt. I øst finner vi Peer Gynt seterveg, og på vestsiden av dalen har vi Peer Gynt vegen. Det er fred i Gudbrandsdalen nå, men tidligere har vegeierne kranglet så busta fyker om hvem som har rett til å tjene penger på Peer Gynt-navnet. 

Deler av denne turen regner vi som en av Norges vakreste sykkelturer. Les mer om den enklere runden her!

Utfordringen til deg er selvsagt å sykle begge disse veiene på en og samme dag, noe som innebærer en skikkelig langtur. Turen starter og slutter ved Peer Gynt kjøpesenter på Vinstra. Etter å ha syklet de to gruspartiene avslutter du med en bonusbakke ved Sør Fron Kirke, et byggverk med løs tilknytning til den kommersielle delen av Peer Gynt. 

Gjennomfører du turen får du oppleve det beste av det beste i Gudbrandsdalen. Om du gjennomfører denne turen uten å være fullstendig kokt, vil vi si det samme til deg som verden sa til Peer Gynt: – Du lyver. 

Syvfjellsturen i Nordmarka - gravel og asfalt

Syvfjellsturen et navn jeg uten blygsel har stjålet fra den veletablerte turen i Bergen (bergenserne drømmer om å få hovedstaden, de får tåle slikt skal Bergen bli hovedstad), der fotturister vandrer over syv av fjellene som omkranser byen. 

Runden i Nordmarka derimot, skjer på sykkel - og to ben. Fra start i sentrum sykler du opp til Bislingen, en topp som gir deg 360 graders utsikt over store deler av Østlandet. Neste topp du skal sykle til er Gyrihaugen, 682 meter over havet. Her ser du helt til Gaustatoppen!

På fem av stedene skal du også legge fra deg sykkelen, og gå eller løpe til alle toppene i Nordmarka som ligger på over 700 meter. 

  • Lengde: Cirka 184 kilometer

  • Til fots: Cirka 12 kilometer

  • Høydemeter: 4000

  • Tid: 12-18 timer

  • Kaffestopp: Med unntak av Ringkollstua, som har begrensede åpningstider, er det ingen stopp underveis. Første mulighet er eventuelt Sørkedalen etter 170 (!) kilometer, men da er du jo praktisk talt hjemme. 

  • GPS til Syvfjellsturen i Nordmarka: https://www.strava.com/routes/2746358925820978730

LØGNAKTIG BRATT? Peer Gynt seterveg ligger nord for Vinstra. Ta turen og bli et lykkeligere menneske. Foto: Magnus Roaldset Furset.
LØGNAKTIG BRATT? Peer Gynt seterveg ligger nord for Vinstra. Ta turen og bli et lykkeligere menneske. Foto: Magnus Roaldset Furset.

Dalsnibba 10000 - asfalt

Norge er trolig det eneste landet i verden der du kan sykle fra en fjord, og opp til spissen av et fjell. I Geiranger finner vi Dalsnibba, en fjellspiss 1476 meter over Geirangerfjorden. Der oppe finner du turistbutikk og utsiktsplatå, på vei opp dit sykler du en av Norges mektigste klatringer. 

Litt mer info om Dalsnibba finner du her!

Sykler du syv ganger til toppen får du et ganskje gjevt trofé på cv’en din, nemlig 10000 høydemeter i en og samme bakke. Her holder det altså ikke med en everesting på 8849 høydemeter! 

Norge på tvers - asfalt og tre mil fin grus

Dette er en tur tegnet av britiske Matthew Tolley. Han flyttet til Norge på grunn av kjærlighet og sykling, og mener Norge er verdens beste sykkelland. Han driver også nettsiden Cyclenorway.com.

Les mer om Matthews mange forsøk på å gjennomføre turen her!

Norge på langs måtte inneholde både fjord og fjell, vidder og skog, og avslutte monumentalt. Turen går derfor fra grensestasjonen Vauldalen utenfor Røros, videre gjennom gruvebyen over til Grimsdalen, før vi følger Romsdalen ned til havet, og kysten ut til Ålesund. 

Der skåler du på toppen av utkikkspunktet Aksla, før du drar hjem og fremstår normal. 

ØDE: Grensestasjonen ved Vauldalen er øde 03.00 om morgenen. Det er da du bør starte om du skal rekke å sykle Norge på tvers.
ØDE: Grensestasjonen ved Vauldalen er øde 03.00 om morgenen. Det er da du bør starte om du skal rekke å sykle Norge på tvers.

Milano - Sanremo - via Toten

Turen starter ved Milano pizzeria på Bryn i Oslo, ehh, altså der hvor Milano pizzeria lå for noen år siden. Turen går deretter via Toten, med båt over Randsfjorden og så gjennom noen hemmelige grusveier og Nordmarka tilbake til Oslo. 

Les mer om hva slags tur dette faktisk er her!

Turen er lagt opp til å være akkurat like lang som det ekte Milano-Sanremo, det lengste rittet på proffenes kalender. Turen går på både asfalt, grus og vann, men grusen er ikke verre enn at det holder med landeveissykkel. 

Husk å sjekke båttider over Randsfjorden før du reiser avgårde. Om det ikke er mulig å ta båt - ta kontakt med oss for alternativ rute.

  • Distanse: 298 kilometer

  • Høydemeter: 3750

  • Tid: 12 - 20 timer

  • Kaffestopp: Åsgreina, Eltonåsen, Lund Snarkjøp, Lygna, Brandbu, Nes i Ådal, Hønefoss, Sørkedalen

  • GPS til Milano-Sanremo via Toten: https://www.strava.com/routes/21156086

MAT FOR MONS: Milano-Sanremo avsluttes selvsagt med kebab på Sanremo kebab. Foto: Henrik Alpers.
MAT FOR MONS: Milano-Sanremo avsluttes selvsagt med kebab på Sanremo kebab. Foto: Henrik Alpers.

Blåhøe 10000

Langs E6 i Gudbrandsdalen finner vi Blåhøe, en fjellspiss der det er montert en værstasjon på toppen. Da går det selvsagt vei opp, og dette er nok en bakke der det er mulig å sykle helt til spissen. 

Les mer om klatringen her!

Vær klar over en ting, halvveis opp bakken går det fra asfalt til grus. Denne turen er best å gjennomføre litt senere på sesongen, når bilene har pakket grusen hard og rask. Veien er fortsatt rufsete, så hva som er best av landeveissykkel og gravelsykkel er uklart.

Premisset er uansett klart - åtte ganger til toppen og du har nådd 10000 høydemeter. 

ØRKENVANDRING: Klatringen til Blåhøe går i steinte og forblåst fjellterreng like utenfor Jotunheimen. Foto: Henrik Alpers.
ØRKENVANDRING: Klatringen til Blåhøe går i steinte og forblåst fjellterreng like utenfor Jotunheimen. Foto: Henrik Alpers.

Hjelperytter

Åtte ganger til Tryvann

Klatringen til Tryvann er hele Oslos målestokk, men visste du at det er langt flere veier opp til det historiske TV-tårnet?

Vi har laget åtte forskjellige ruter til toppen, noen på grus, noen på asfalt, noen på begge deler. Sykler du alle disse klatringene i en smell har du ikke bare fått deg en skikkelig bakkeøkt, du er trolig blitt kjent med helt nye deler av byen også. 

Alle klatringene starter ved Gressbanen, der starten for den offisielle klatringen går. 

Oooog, du er en challenger verdig. 

Om du eventuelt slår Andreas Leknessund eller Kamilla Steiwers rekorder i den offisielle klatringen fra Gressbanen til Tryvann, pålydende henholdsvis 12.31 og 16.23, garanterer vi deg sak på forsiden. 

kamilla olaussen satte kom i tryvann
LØPESTERK: Orienteringsløper Kamilla Steiwer er raskeste kvinne opp Tryvann, på 16.23. Foto: Privat.

Lier - Bastogne - Lier

Det eldste proffrittet på kalenderen er Liège-Bastogne-Liège. Det er cirka 270 kilometer langt, og inneholder mange lange og brutale bakker. Rittet går selvsagt fra Liège til Bastogne, og tilbake igjen til Liège. 

Vår variant av rittet heter Lier-Bastogne-Lier. Det går fra Lier utenfor drammen, ned til Bastogne dameklær i Tønsberg, og tilbake igjen til Lier. Selvfølgelig har vi lagt inn noen seige bakker vi også. 

Særlig på slutten, når vennegjengen skal skille klinten fra hveten, møter du noen ordentlige seige klatringer på Ringerike, der Røinebakken er den mest kjente. Her har mang en hardsatsende ung syklist gitt opp proffdrømmen. 

Junior

Børsen 8-timers - etter jobb

En markaklassiker, nå utvidet med klatringen til Gyrihaugen! Turen starter og slutter som navnet tilsier ved Oslo Børs. Skal du få turen godkjent må den gjennomføres mandag-fredag, med start tidligst 15.00. Altså etter normert arbeidstid for veldig mange. Regler er regler, ikke diskuter. 

I praksis sykler du i ytterkant av Nordmarka hele kvelden, og gang på gang blir du hindret i å ta korteste vei tilbake til byen. Høydepunktene er mange, slik som kloppene ved Spålen, Gamle bergenske kongeveg, Gyrihaugen og trillestien ved Gjerdingen.

Med unntak av Kleivstua hotell, helt mot slutten av turen, er det ingen serveringssteder underveis - husk lommemat!

Gjøvik-Oslo på grus

Ahh, en klassiker! Da nordmenn sluttet å sykle grus og begynte med gravel i stedet, ble også en del nye ruter etablert. Gjøvik-Oslo har garantert blitt syklet på 70-tallet også, men med internett ble turen et konsept. 

Konseptet er enkelt: Ta morgentoget fra Oslo til Gjøvik, følg GPS-sporet vårt helt til Lillo Gård på Storo, der et bittelite grusparti på cirka ti meter er avslutning på turen. 

Turen er på sitt vakreste fra midten av september til sesongslutt, og kan syklest tidligst medio mai. Mange av grusveiene har frem til da vært skiløyper. 

Mat spiser du halvveis i Brandbu, ellers må du ha med mat på lomma. 

KLART FOR AVGANG: Ta toget til Gjøvik og sykle til hovedstaden. Hardt, langt og vakkert. Foto: Henrik Alpers.
KLART FOR AVGANG: Ta toget til Gjøvik og sykle til hovedstaden. Hardt, langt og vakkert. Foto: Henrik Alpers.

Tour de Dovre

Turistministeriet rundt Dovre har virkelig skutt gullfuglen her. De har ikke bare sydd sammen en lang og flott rute hovedsakelig på grus - der hvor ruten manglet grusveier og kunne gått på riksveien over Dovrefjell, laget de jaggu meg en grusvei ved siden av.

Tour de Dovre er en mektig tur i eventyrsk landskap, der du alltid har voldsomme fjell i sidesynet. Høydepunktet er definitivt strekningen gjennom Grimsdalen, en grusvei altfor få har fått anledning til å sykle.

Runden er lagt opp til at familier kan bruke flere dager på turen, og turen har også fått eget nettsted.

Turen er beskrevet i sin helhet her!

Flekkefjordrunden

Denne turen er også kjent fra boken Norges vakreste langturer. Tallenes tale er ikke veldig brutale, men like fullt oppleves turen som hard for de aller fleste. Bakkene er både svingete og hektiske, i tillegg til at mange av dem er bratte. 

Du skal også opp Tronåsen - det grønne helvetet ved Moi. Dette er trolig Norges bratteste asfalterte vei, faktisk så bratt at flere vil ha problemer med bare å sykle opp. 

Forbered deg på en lang dag i et landskap der havet har satt sitt preg på omgivelsene. Vær og vind vil være i konstant endring, oftest til en plage. Ikke glem lunsjen i Sogndalstrand, det er en av få steder du kan spise underveis. Husk lommemat!

motbakkesykling motbakke bakkesykling landevei cycling Norge 71 bakker du må sykle i Norge fri flyt procycling gruppetto strava segment Trollstien Tronåsen Moi Flekkefjord
NORGES BRATTESTE? Tronåsen er potensielt Norges bratteste bakke. Den møter du i Flekkefjordrunden. Foto: Tor Simen Ulstein.

Lysefjorden rundt

Dette er en klassisk dagstur for syklister i Stavanger og Sandnes-området, og er en tur som virkelig byr på mange høydepunkter. Turen starter svært rolig, den starter nemlig med båt fra Stavanger til Tau. Fra Tau skal du over et vakkert fjellparti, før du tar båt igjen - denne gangen fra Songesand til Lysebotn. 

Klatringen opp fra Lysebotn er verdenskjent, og 30 serpentinsvinger løfter deg opp til 932 meter over havet. Derfra duver terrenget lett tilbake til Stavanger. 

NB: Skal du ta båt fra Songesand må du bestille stopp der på forhånd! Ta kontakt med det lokale fergeselskapet for å melde at du vil ha et stopp på det gudsforlatte stedet. 

Nesoddens 31 brygger

Velkommen til Bryggedans! Det er altså snakk om brygger, ikke bryggerier. Det trodde nemlig sportsdirektør i Uno-X, Gino van Oudenhove. 

Tilbake til bryggene. Nesodden er en halvøy utenfor Oslo, der hovedveien går på toppen av en bratt åsrygg. Nede ved vannkanten ligger det 31 brygger, og veiene ned dit er stupbratte. 

For å få godkjent turen skal du altså sykle ned til alle bryggene, opp igjen til hovedveien og sånn går no dagan. 

Det er verken langt eller spesielt mange høydemeter, men ettersom bakkene er voldsomt bratte, blir du tidsnok sliten. 

Når bryggedansen er ferdig kan du finne deg venninde eller kavaler på Nesodden og dra på ekte bryggedans, vi har hørt rykter om at de driver med slikt der ute på landet. Haha. 

Turen blir godkjent selv om du ankommer Nesodden med båt.

INSTAGRAM. Say no more. Båt på vannet og sykkel opp bakken. Slå deg løs langs Lysefjorden.
INSTAGRAM. Say no more. Båt på vannet og sykkel opp bakken. Slå deg løs langs Lysefjorden.

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen