Vinteren 2023/2024 finner du som vanlig hundrevis av kilometer med brøytede grusveier i Nordmarka. Her får du en rekke turforslag, med blant annet GPS-spor og forslag til kaffe- og matstopp.
LANGTUR: Lite slår en langtur i Nordmarka på slike vinterdager.
Lesetid: 10 minutter
Her finner du en komplett oversikt over hvilke veier du kan sykle på i Nordmarka i vinter. Turene for vintersykling er kategorisert etter hvor du sykler inn i Nordmarka.
Teksten er publisert første gang vinteren 2018, og oppdateres hver gang det er endringer i veinettet for vintersykling i Nordmarka.
Vinteren 2023/2024 finner vi nok en gang en skikkelig godbit for vinterglade syklister. Veien som går langs Heggelivannene på Krokskogen har vært åpen de siste årene grunnet fjerning av en høystpentledning.
Arbeidet er ferdig, men veien vil bli brøytet også denne vinteren.
Fra Sørkedalen er det Pipenhusveien som blir brøytet opp til Heggelivannene. Dette er altså grusveien som starter like nedenfor Sørkedalen skole.
Dette gjør det enkelt å sykle litt lengre turer, blant annet innom serveringsstedet Løvlia. Der får du skikkelige «kjørevafler», med nok kalorier til å komme deg helt hjem og vel så det.
Vintersykkelturer i Nordmarka:
Alle turene har fått hvert sitt GPS-spor. Du kan fint kombinere flere av rutene, og lage dine egne runder.
Om du er litt kjent i Nordmarka fra før, kan det være lettere å få oversikt med Løvenskiolds brøytekart.
Du finner Løvenskiolds brøytekart nederst i saken.
Vær klar over en ting: Brøytekartet gjelder kun for veiene som brøytes på Løvenskiolds eiendom, og kartet viser ikke hvilke veier som er brøytet vest og nord i Nordmarka.
Veiene i Nordmarka er med få unntak grusveier som både brøytes og freses, som gjør at underlaget kan være både grus, snø og is. Vi anbefaler helt klart piggdekk på disse turene, selv om du av og til kan klare deg uten.
Veiene i Marka brøytes for hyttefolk, næringsdrivende og fastboende. Det betyr at mange av de brøytede veiene er blindveier. Vi har i denne oversikten kun fokusert på veiene som kan sykles som runder, med unntak av Brunkollen.
Veien som går på vestsiden av elven Lomma, brukes daglig av et hundretalls hytte-og grunneiere, og den brøytes til svært god kvalitet så fort det snør.
Vår favorittrunde følger denne veien gjennom Marka i to mil, før den kommer ut i klatringen til Damtjern. Herfra skal vi tilbake til Oslo igjen, hvor vi kommer ut i Sørkedalen. Etter å ha klatret en brutal kilometer til Damtjern, snirkler vi oss på brøytede veier langs Heggelivannene, før vi raser ned til Sørkedalen.
Kleivstuarunden knekker til venstre etter drøye ti kilometer på grusveien på vestsiden av elven Lomma. Vi fortsetter å klatre, før skogsturen for denne gang ender opp ved Kleivstua. Her kan du få både kaffe og kaker.
Etter maten sykler vi nå ned til Sundvolden, før vi tar gamleveien opp til Sollihøgda tilbake mot byen.
For deg som lurer på om du eventuelt kan sykle Gamle Bergenske Kongeveg ned til Lommedalen er svaret nei.
Der er det nå blitt skiløype, i tillegg til at utforkjøringen til Langebru er så bratt at brøytebilen ikke tar sjansen på å kjøre verken opp eller ned. Det at det er brøytet ved Kleivsstua, betyr altså ikke at du kan sykle gjennom til Lommedalen.
Fossum
Suppetur til Brunkollen, start og mål ved Fossum skistadion
Fra Skistadionen i Bærum går det riktignok bare en vei, men den veien er til gjengjeld fin. Klatringen går opp til Brunkollen, et serveringssted best kjent for sin utsøkte suppe.
På tirsdager og onsdager serveres det klassesuppe på kveldstid, og dette er således en glimrende tur om du vil ha både middag og hygge i et. Om kjæresten ikke liker vintersykling, er en suppedate på Brunkollen en perfekt måte å overbevise ham eller henne.
Sørkedalen
Ring 4, Sørkedalen - Maridalen, start og mål på Majorstuen
Turen som bare kalles Ring 4 er trolig den grusrunden som sykles oftest i Norge. Heldigvis er den åpen hele vinteren også! Det er flere fastboende i området, i tillegg til at serveringsstedene Kikut, Finnerud, Studenterhytta og Bjørnholt har transportbehov. Veien holder derfor god kvalitet hele vinteren, det hender faktisk at den er strødd også om det er isete.
Denne runden sykles like ofte inn Sørkedalen som ut. Den bratte bakken på østsiden av Bjørnsjøen er like spennende opp som ned i de kalde månedene, og det er hipp som happ hvilken vei du sykler turen. Holder du til i sentrum vil dette bli en runde på typisk fem mil.
Om du synes denne runden er litt kort, kan du heller gå for den klassiske runden rundt Sandungen. Utrolig nok heter ikke denne Ring 5 på folkemunne, men nå vet dere hva dere skal snakke om på turen. Fra Sørkedalen velger du her veien som går på andre siden av hovedparkeringsplassen.
Veien tar strake vegen nord-og innover i Marka, og du skal følgelig rundt vannene ved navn Store Sandungen og Lille Sandungen. Turen vender sydover igjen mot byen, og kobler seg etterhvert på traséen til Ring 4.
Du kan velge om du vil komme ut igjen i Sørkedalen, eller du kan avslutte turen i Maridalen.
Med Maridalen som utgangspunkt har du to innganger til Nordmarka, Hammeren og Movatn. Du kan selvfølgelig bruke disse stedene for å komme lenger inn i Marka, eller kombinere asfalt og grus med retur via Nittedal. Vi konsentrerer oss om ruta som går inn ved Movatn og ut ved Hammern.
Etter å ha entret Marka ved Movatn følger du veien nordover langs Ørfiske. Ved et stort kryss kan du ta ned mot Hakadal for asfaltsykling hjemover langs rv4, men vi tar inn i skogen igjen. Veien fortsetter langs idylliske myrflak, før vi skal vende rundt Hakloa og ta sørover.
Det fine med denne runden er at du kan legge inn et par kilometer ekstra og få en kopp kaffe på Kikutstua. Fra Hammeren følger du asfalten tilbake til byen.
I Maridalen kan du selvsagt sykle alle de rutene vi har beskrevet fra Sørkedalen, bare motsatt vei. Det er mange sentrumskontorister som tar en tur opp i Maridalen for å komme ut i Sørkedalen etter jobb, og dette gjør de enten de kjører Ring4 eller runden rundt Sandungen.
Fra Nittedal har du mulighet til å sykle innover i Nordmarka fra tre steder: Stryken, Hakadals verk og en tilførselsvei ved Hadeland Pukkverk. Alle disse veiene kan fint kombineres med de andre rutene beskrevet ovenfor.
Ønsker du både start og stopp i Nittedal, vil et flott løypevalg eksempelvis være å sykle inn i skogen ved Stryken.
Da får syklistene en lang klatring opp mot nordenden av Store Sandungen, før en sykler sydover langs samme trasé som Ring4/ Ring5.
For å komme ut igjen i Hakadal må en raskt svinge av mot øst, i dette tilfellet svinger du til venstre ettersom du her sykler sydover. Løypa følger du videre til Hakadals Verk.
Nittedalsrunden om Hakloa, start og mål ved Rotnes
Lengde: 57 kilometer
Høydemeter: 900
Kaffestopp: Ingen muligheter underveis, kun Rema 1000
Vi håper du er glad i å klatre, for skal du inn i Nordmarka fra Hønefoss eller Røyse - går det rett til værs. Dette vet selvfølgelig lokalbefolkningen, all den tid de stirrer opp på Nordmarka hver eneste dag.
Anbefalt rute vil her være å gyve løs på klatringen til Damtjern først som sist. Etter noen brutale høydemeter der piggdekkene har gnaget seg opp i skogen, går det i lettrullende terreng utfor, før vi vender vestover mot Kleivstua. Der tar du selvsagt en kaffekopp, før du stuper ned mot Randsfjorden igjen. Vi følger den småkuperte veien langs Steinsfjorden tilbake igjen.
Om du har lyst på litt liv rundt deg er det faktisk et glimrende alternativ å følge hovedveien tilbake til Hønefoss. Det går nemlig sykkelvei helt fra Sundvollen til Hønefoss, slik at du slipper biler som tuter men likevel får oppleve litt liv og røre. Traséen gjennom marka er ellers lik.
Det er ingen brøytet veikobling mellom de nordlige og sydlige delene av marka. Om du sykler inn i Marka fra sør, kan du altså ikke komme ut i nord eller vise versa, mellom de to stedene ligger det skiløyper.
Skjønt, starter du turen på Jevnaker kan du få en fin runde helt nord på Krokskogen. Rett bak Shell-stasjonen på Jevnaker finner du en grusvei som tar deg helt opp til Tverrsjøstallen, forøvrig en lang og seig klatring.
Herfra sykler du videre på den eneste veien som er brøytet, i retning Mylla. Ved hyttefeltet Mylla Panorama vender veien østover.
NB! Vær klar over at du nå må gå et par hundre meter over en skiløype ved Brattholt, før du igjen er tilbake på en brøyta grusvei. Vis hensyn til det arbeidet preppefolket legger ned!
Ved enden av Mylla sykler vi nordover igjen over Sveavegen for å komme tilbake til Jevnaker. Skal du sykle på flere vinterbrøytede veier må du ned igjen til Nittedal, men vær da klar over at du må sabla langt for å komme tilbake til Jevnaker igjen.
Sykling langs Mylla
Lengde: 40 kilometer
Høydemeter: 800
Kaffestopp: Tverrsjøstallen, rett etter første klatring
Det er en rekke veier en kanskje skulle anta er åpne om vinteren, som ikke brøytes. Dette er bomturer som ikke gir voldsomt til opplevelse.
Det er eksempelvis brøyta vei til Ringkollen, da dette er et populært skiområde. Men her stopper brøytejobben ved Jonsetangen i syd, og den stopper ellers ved Øyangens nordende. Hyttefolket holder snøen pakka, men det gir ikke mye mening å sykle her for det.
Katnosa: Det er brøytet vei fra Sandungen til Katnosa, men her stopper brøytingen. Resten av veien opp mot Gjerdingen er skiløype, noe som er skikkelig synd, for den veien er en godbit.
By i Lommedalen: Fra den innerste parkeringsplassen i Lommedalen kan du faktisk sykle helt til Kampesetra, men her stopper også veien. Den nye veien mellom Kampesetra og Skansebakken er blitt svært populær om sommeren, men er desverre skiløype vinterstid.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.