Per Kristian vil bringe europeisk trend til Norge: – Tiden er inne for det
I august går den første utgaven av North East Gravel av stabelen, et helt nytt arrangement i Norge. Bak rittet står ildsjel Per Kristian Greve, som håper å gjenskape trenden fra Europa.
STÅR BAK NYTT ARRANGEMENT: Per Kristian Greve bruker tiden som pensjonist til å bygge opp et nytt sykkelarrangement. Foto: Privat
Lesetid: 5 minutter
– Dette opplegget har jeg gått å tenkte på i noen år, og så har jeg brukt hele høsten i fjor til å realisere det, forteller Per Kristian Greve entusiastisk til Landevei.
Ordene formidles på kav bergensk, men den pensjonerte 70-åringen har bodd halve livet i Trøndelag – og arrangementet han nå brenner så voldsomt for, finner sted litt lenger sør, i Nord-Østerdal.
Der har Greve hytte, i Sømådalen øst for Tynset, og det vakre området, kombinert med hans egne eventyr sørover i Europa, har gitt ham inspirasjonen til det som er blitt North East Gravel.
– Jeg har vært en del utenlands og syklet eventyr- og opplevelsesritt, og nå er tiden inne for at vi får det i Norge også.
North East Gravel er 350 kilometer langt og skal gå mellom 7. og 13. august, har start i Tynset, går i en sløyfe nordover til Røros, hvor en vender sørover igjen tilbake mot Tynset, hvor det er mål.
– Sørover for Rørøs, øst for Østerdalen, er det ekstremt mye vakker natur. Her har jeg syklet mye de siste årene, så løypen er basert på mine kunnskaper av hva som er indrefileten av Nord-Østerdal-området.
Dette er et selvforsynt "ritt". Ritt i hermetegn fordi det ikke er noen tidtaking, fokuset ligger på opplevelsen og gjennomføringen.
Alle de påmeldte for lister og informasjon om hvor en finner overnattingssteder og muligheter for service og mat, og derfra planlegger alle turen sin selv.
Du bestemmer selv hvor lang tid du skal bruke og hvor mye du sykler hver dag.
Greve har selv syklet Tuscany Trail, et lignende arrangement i Toscana, som går over 470 kilometer med de samme premissene, som i år har går av stabelen for tiende gang.
– Det er blitt et av de største i Europa. De startet med limit på 500 deltakere i den første utgaven, mens i fjor var det 5 000 syklister på start, så det har vokst voldsomt.
– Hvorfor tror du det er så stor interesse for dette?
– Jeg tror det først og fremst er en kombinasjon av opplevelse og at du styrer dette selv. Både kultur og natur, det tror jeg også står helt sentralt. Så er det kameratskapet, at en hjelper hverandre. Klær må du selvsagt ha selv, men verktøy og ansvarsoppgaver kan fordeles på en gruppe.
– Bør ha dekk som er bredere enn 40 millimeter
Greve mener det er på høy tid med et slike arrangementer i Norge.
– Det har jo vært et markant frafall både av og i konkurranseritt. Birken sliter, og de har forsøkt seg med gravelklasse, men det har ikke helt slått an. Jeg har syklet Birken alene med gravelsykkel, men det aller meste var kjedelig, sier Greve – og fortsetter:
– Å sykle i skogen der, på dårlige grusveier, det synes jeg ikke var artig. Når en sykler med en gjeng og publikum kan det sikkert være greit, men traseen er jo ikke artig før en kommer oppå fjellet.
I North East Gravel er det åpent for å bruke hvilken som helst sykkel du ønsker, men for å kunne optimalisere bagasje og pakking, er det gravelsykkel som helt klart er anbefalingen fra Greve.
Du er også nødt til å ha tilstrekkelig med verktøy til å kunne fikse sykkelen, du bør ha en lett sovepose, vindt og vanntette klær, penger/bankkort, lys, refleksvest og førstehjelpspakke.
– Og så bør du dekk som er bredere enn 40 millimeter. Gjerne 45 millimeter, og fordekk som har litt kant. Grusveiene kan være veldig variable. Har det vært regnvær er de jo glitrende å sykle på. Hvis ikke er det ganske løs grus, da må du ha litt kant på dekket.
Løypa, som blir nøyaktig syklet opp noen uker før (og GPS-sporet sendes ut til de påmeldte), er lagt så mye utenfor trafikk som mulig og gi de en så sterk natur- og kulturopplevelse som mulig.
– Det er massevis av sæterområder i Nord-Østerdal. Vi er også innom Rørøs på vei inn og på vei ut. Der er det kaffékultur, gruvekultur, arkitektur og gode matopplevelser.
– Hvor god form bør en være i, for å klare å gjennomføre North East Gravel?
– Jeg sier at det kan være ganske forskjellig, men den som er minst trent, den må legge inn mest tid. Ikke mer enn 50 kilometer om dagen. Det vil kanskje finnes noen som er gærne og vil sykle mer eller mindre i ett, og det får de lov til, men det er ikke meningen.
Også for elsyklister
Til årets utgave, som er et prøveprosjekt, er det satt et tak på 200 deltakere.
– Det er påmeldt alt fra garvede syklister til helt ukjente folk. Det er allerede litt utlendinger som har begynt å melde seg på, selv om bare 15 prosent av plassene er fylt opp foreløpig.
Greve har sendt hundrevis av søknader og fått klarsignal på bruk av private veier, og sendt varsel til lokalbefolkning om bruken av diverse gårdsveier.
Det er også åpent for å bruke elsykler, og det er gitt dispensasjon til å sykle i naturvernområdet i Møllmansdalen i Røros.
Selve sykkelbiten foregår litt i det "stille", uten noen kontrollposter eller noe, men det vil være stab og arrangement på Tynset i følge med start og målgang.
Bak arrangementet står Savalen Sykkelklubb og Statskog er med som hovedsponsor, og arrangementet heter derfor Strade Statskog North East Gravel
Statskog skal også lage film fra rittet.
Ved starten vil Greve og en liten arrangementsstab være til stede, mens avslutningen på rittet sammenfaller med terrengsykkelrittet TransØsterdalen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.