LANDLIG: Klatringen til Bergsåsen ligger landlig til, rett utenfor Sandvika. Foto: Henrik, Alpers.
Lesetid: 8 minutter
Klatringen til toppen av NIKE-batteriet i Asker, eller Bergsåsen som det faktisk heter, er et deilig kinder-egg av en motbakke i et av Norges tettest befolkede områder.
Vi snakker om en øde vei, vi snakker om en blanding av grus og sliten asfalt, og vi snakker om et dramatisk stykke historie fra den kalde krigen. Bli med til toppen som på mange måter overgår landets kanskje best besøkte klatringer:
Men hva er det som er så spesielt med denne klatringen?
GPS-spor og kart til Bergsåsen
Bakken starter bratt, men deretter er stigningsprosenten like ujevn som sveisen til Eli Hagen. Gjør deg klar for Østlandets kanskje koseligste og mest allsidige klatring - du forstår hva vi mener når du er der!
Dette er tallenes tørre tale om klatringen til Bergsåsen:
Distanse: 13,4 kilometer
Høydemeter: Cirka 500
Underlag: Asfalt og litt grus
Beregnet tidsbruk: 25-45 minutter
Kaffe eller mat: Du trenger ikke mat på en så kort tur
Bærum og omegn Cykleklub arrangerte bakketempo i klatringen tidligere.
Du trenger ikke gravelsykkel til denne turen selv om det er grus, racer går helt fint.
Bakken starter ved Billingstad, et masete industri-og boligområde der vi finner IKEA, Biltilsynet, sinte bilister i dyre biler og Megaflis.
Men på under to kilometer er klatringen oppe i et område der det er jorder og langt mellom husene, og så blir det bare mer og mer øde.
Den første delen av klatringen ender ved en utfartsparkering som heter Vestmarksetra - uten at det er noen sæter der utover i navnet.
Det kan være litt trafikk opp hit på store utfartsdager, men primært kjører folk hit for å gå langrenn.
Veien går videre inn i selve Vestmarka, og nå møter du straks en blanding av hardpakket grus og dårlig asfalt.
På toppen av bakken lå det tidligere et radaranlegg for utskyting av raketter som skulle beskytte oss under den kalde krigen.
Andre turer i samme område
Mens du er i Bærum, hva med å ta en sykkeltur til Tofte, helt ut til spissen av Hurum? Her finner du både deilig bakst og fantastisk pizza, såpass at det er verdt å sykle runden bare for maten.
Om du har lyst på noen grusturer, kan vi anbefale denne runden som går gjennom Nordmarka og Bærum. Krokskogen-runden kan du fint starte i samme område som klatringen til Bergsåsen.
«Bærums tak» som jeg feilaktig har kalt toppen, er en bakke jeg foretrekker å klatre alene.
Det er liksom meg og tidens tann opp til toppen.
Like før Billingstadsletta vender sydover tar jeg av i rundkjøringen opp mot Vestmarkssetra. Bakken knekker fort til, og selv om det er 40-sone dundrer SUVer i alle størrelser forbi med et drønn.
Bærum, kjære Bærum. Jeg liker mennesker, men ikke når de er bak rattet og fra Bærum. De blir stein, hakke gale.
Solen gjemmer seg bak noen skyer og fuglene kvitrer i bjerketrær, stort norskere kan ikke denne maikvelden være. Etter noen kilometer er veien smal, og asfalten like ujevn som Bradley Wiggins' humør.
Det knegger på de mange hestegårdene i området, og møter du biler her inne er det gjerne med med hestehenger eller lokale jenter som er på vei for å fôre dyret.
Veien er flat nå, men det er en falsk flate.
Da BOC arrangerte Masters Grand Prix med bakketempo til Vestmarkssætra i gamle dager, var det på disse flatene alt for mange skulle ta igjen det tapte og disponerte feil. For rett rundt svingen knekker det til igjen. Alle andre enn de lokale veteransyklistene møtte veggen da den voldsomme knekkeren etter ferista reiste seg.
Opp den kneika hadde de utsyn over hele Bærum og flata der de akkurat ødela løpet sitt. Om det var regn kunne rytterne høre summingen fra høystpentledningene over hodet.
Veien går mot høyre igjen, og det flater ut. Skjønt flatt er det ikke, men det går fra 10 til fem prosent. Her oppe går buskapen løst hele sommeren, og fra nå av og de neste 10 kilometerne kan jeg møte både fe og kje.
Opp til parkeringsplassen på Vestmarkssætra knekker det til en gang til. Her oppe var det målgang på bakketempoen, og selv i den siste, 100 meter lange kneika, var det noen som tapte 10 sekunder. Noen 20.
Det har vært en bom ved veien helt frem til nylig som har gjort at landeveissyklister stort sett har snudd her. Men det er nå selve perlen begynner.
Ti meter bak der bommen tidligere sto, får jeg følelsen av å være i Alpene.
Asfalten er jevn og bratt, og det er bygget ut en voldsom skistadion med skiskytterarena i området. Skogen er hogget for å forsterke langrennsnasjonen.
Men det er få mennesker her sommerstid. Jeg har selskap av min egen pust, det er alt.
På toppen av bakken etter bommen går det en grusvei til venstre, men jeg fortsetter på asfalten inn i tomheten til høyre. Alt av bebyggelse og tegn til folk forsvant nede ved Vestmarkssætra, herfra og inn er det bare skog og nylagt asfalt.
Det er en underlig kombinasjon, særlig når veien er steng for vanlig trafikk.
Så hvorfor går det egentlig en vei her?
NIKE-batteriet er noe alle har hørt om i nærområdet, selv om det i dag bare er betongfundamenter igjen av radarstasjonen på toppen.
I området lå det tidligere en utskytningsstasjon for langdistanseraketter, og veien går helt opp til radarstasjonen som skulle få det hele til å fungere.
Jeg sykler lang skiløyper og noen høyspentledninger, og like etter en ny bom stiger bakken igjen.
Ved vannet Sandungen blir asfalten dårligere. Veien til høyre er av grus, og her ligger kilometer på kilometer med grusvei eller skiløyper, alt avhengig av sesongen. Rundt meg er det spor av skogsdrift og husdyr som har varmet seg på asfalten. Det som er igjen av asfalt er hullete og skrøpelig.
Jeg sykler forbi Rustad leir på min venstre side. Bygningene i den nedlagte militærleiren er i ferd med å falle sammen.
Helt frem til 1990 var det aktivitet både her og ved utskytningsbatteriet lengre opp. Taket på vaktbua er falt sammen og vinduene er knust. De offentlige etatene er ikke enige om hvem som skal ha vedlikeholdet, så alle bare gir beng.
Kommunen, skogeiere, veldedige organisasjoner og skoler har foreslått å bruke området. Men ingen blir enige, og leiren forfaller og forfaller om kapp med veien.
Denne forfalne asfaltstripen i Vestmarka er faktisk en asfaltvei i skogen, stengt for biler. Kan en ønske mer?
Dessuten er det en bakke.
Alle syklister elsker å klatre. Nye steder, nye destinasjoner. På høyre hånd ligger en gård, der både gårdsbygningen og våningshuset skal ha vært en del av selve anlegget. Jeg var ti år gammel i 1990, og det er ikke spesielt lenge siden vi hadde aktivitet for å kunne beskytte oss mot en eventuell tredje verdenskrig.
Noen hundre meter senere møter jeg et kryss. Jeg fortsetter veien til høyre, rett frem er et gjerde og rester av det som en gang var selve utskytningsbatteriet.
Det var her det sto menn under den kalde krigen, klare til å fyre av raketter om russerne plutselig skulle finne på noe hårreisende.
Ennå har jeg over en kilometer til toppen. Fortsatt er det asfalt, og fortsatt er jeg i en delvis tett skog. Når terrenget blir brattere blir asfalten dårligere, og på et eller annet tidspunkt har regjerende myndigheter bestemt at nok er nok.
Helt til 2014 var det loslitt asfalt til toppen, men nå er den gruset. Det gamle autovernet av planker står der fremdeles, hvordan i alle dager det skal kunne stoppe en tanks fra å kjøre utfor kanten har jeg aldri skjønt.
Trolig kommer det ikke asfalt her igjen før Asker kommune bestemmer seg for å bygge boliger i området. Det er forhåpentligvis lenge etter at jeg ligger i torva.
Nysgjerrig som jeg er har jeg ringt kommuner, skogeiere og forvaltere, men ingen er riktig sikre på hvem som tok fra meg den dårlige asfalten og pakket den med grus.
Etter over 20 telefonsamtaler er det faktisk ingen byråkrater som har vedkjent seg at det i det hele tatt har skjedd.
Det gjør ingenting, grusen er hard og fin den, men det er noe ekstra med asfalt som har lidd under tidens tann.
Den kunne vel lidd litt til?
Like etter grusen blir det igjen brattere. Det er ikke gitt at en klarer å stå her om regnet står på. Av og til liker jeg å sitte og male på tungt gir, slik som nå.
Jeg har et ambivalent forhold til den bratte strekningen. Jeg har satt av mange syklister i kneika her. Hehe. Tråkket til på det bratteste, null taktikk, jeg har bare vært den sterkeste.
Tilsvarende mange har vist meg bakhjulet. I denne bakken er det alltid kamp om å komme først til toppen. Det er en sånn kneik en bare trenger ett nådestøt i.
Når det er bratt på slutten er du enten hammer eller spiker, det finnes ingen middelvei.
I dag har jeg bare sett et par Sagene-syklister i bakken, i tillegg til en og annen terrengsyklist.
I Tryvann eller Grefsenkollen, de to bakkene der nesten alle Oslos syklister befinner seg på kveldene, kan en sikkert telle tusenvis av syklister en sommerkveld.
Opp til Bærums tak vil det forbause meg om en kan telle fem.
På toppen av Bærums tak, eller Bergsåsen som er det riktige navnet, 445 meter over havet, er det bare betongfundamenter av gamle bunkerser igjen. Området er i dag fredet, uten at sauene lar seg stoppe fra å bruke bunkerser og gamle bygninger som ly for regnet.
For to år siden var det fortsatt en radarkuppel her, som skremte vannet av meg når de bevegelige, innvendige delene plutselig begynte å røre på seg.
I vest ser jeg bare skog, mot øst ser jeg Sylling i kveldssol.
På Bærums tak er jeg helt alene, på toppen av en godt bevart hemmelighet. Jeg lurer på hvor lenge det kan vare.
pc-1
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.