REVOLUSJONERENDE?: Det er i hvert fall det gjengen bak APIIR håper på. Foto: Knut Andreas Lone
Lesetid: 6 minutter
Hos en sykkeltilpasser må du gjerne ut med flere tusen kroner. Selskapt Apiir AS har har imidlertid laget en app de mener løser mye, og som bare koster noen hundre kroner.
– Det hårete målet er jo at det ikke skal selges en sykkel i Norge uten å ha vært tilpasset gjennom vår app, sier administrerende direktør i APIIR, Elias Omar Trane, bestemt.
Hver dag spaserer tusenvis av studenter forbi de beskjedne brakkene, som står plassert ved siden av de ærverdige, gamle universitetsbyggene på NTNU Gløshaugen.
Inne i brakkene, kalt Gründerbrakka, meisler tre tidligere studenter – nå gründere – ut mesterplanen som de håper skal forandre sykkelbransjen, og som etter et krevende 2023 har begynt å få litt moment.
APIIR er altså en app for sykkeltilpasning, som du enkelt kan gjøre hjemme.
Elias Omar Trane var tidligere produktsjef i Apiir, men er nå blitt administrerende direktør – eller CEO, om du kun forholder deg til LinkedIn-terminologi.
Sammen med sine to makkere, Yawar Mahmood og Hilmir Straumland, står Trane bak drift og utvikling. Trane er hovedansvarlig for markedsføring og merkevarebygging – med bistand fra markedsføringsbyrået Utbrudd – mens Mahmood og Straumland jobber med det tekniske.
Apiir AS ble stiftet i 2020 av Rasmus Thunem og Einar Gjellan, som startet det opp gjennom NTNUs entreprenørskole. Begge har gitt seg i selskapet, men fremdeles har aksjer i selskapet.
Utgangspunktet til APIIR var imidlertid noe helt annet enn sykkeltilpasning, det skulle nemlig være et analyseverktøy for mobilitet for fysioterapeuter, for å redusere antall kneskader generelt.
– Etter hvert som vi jobbet med det, fikk vi høre oftere og oftere om at kneproblemer og komfort på sykkel var et problem for mange, og vi skjønte at det ikke var noe enkelt og tilgjengelige verktøy for det. At mange prøvet og feilet mye på egenhånd, sier Trane.
Ingen av de tre gründerne hadde noe som helst erfaring med sykkel fra før, men alle har nå sett seg pent nødt til å investere i sykler.
– Nå går det i sykkel døgnet rundt, sier Yawar Mahmood med et smil.
Slik fungerer APIIR
Sykkeltilpasning gjort gjennom en app, med fokus på en enkel og forståelig brukeropplevelse. Du filmer deg selv og appen gir deg tilbakemeldinger på om du sitter for høyt, for lavt, for langt fremme, og så videre.
Du betaler et engangsbeløp på 24,99 euro (i underkant av 300 norske kroner) for 14 dagers tilgang (pr. sykkel) på appen, og da kan du bruke den så mye du vil og justere så mye du vil.
Når du eventuelt gjør justeringer, stiller appen deg spørsmål om hvordan du synes forandringene var, bra eller dårlig. Appen bruker AI til å tilegne seg mer kunnskap, og på sikt ønsker Apiir-gründerne å utvikle den enda mer med tanke på brukerrespons, altså mer interaktivitet, spørsmål og tilbakemeldinger, som gjør sykkeltilpasningen mer presis og bedre.
Appen har i øyeblikket kun evnen til å se på sittestillingen din fra siden, og baserer seg på vinklene på hofte, kne, albuer, og så videre. Det vil si at den kan ikke si noe om for eksempel posisjon på klossen eller om du eventuelt sitter skjevt grunnet forskjellig benlengde.
Selv om det er en app, som i utgangspunktet skal fungere helt uten annen menneskelig interaksjon og skal ha «svært få feilkilder», er ikke bedriften større enn at gjengen bak fint kobler seg opp til et virtuelt møte med en kunde.
– Følger du instruksene i appen skal det stort sett gå greit, men vi var på tråden med en som strevde litt forleden, men da er det gjerne en lyskilde eller noe som forstyrrer i videoen, så du ikke får riktig måling, sier Trane.
Selve sykkeltilpasningen:
I appen velger du mellom tre forskjellige typer syklist/posisjoner når du skal tilpasse: Fra avslappet og oppreist til fremoverlent og konkurranse, alt ut ifra hvilken ryttertype du er og hva du foretrekker. Deretter hvor mye du sykler og hvilken type sykkel du har.
Velger du for eksempel at du ønsker en aggressiv sittestilling, så vil appen justere deg mot en mer fremoverlent posisjon og skarpere vinkler på eksempelvis hofte og albuer.
Før selve den praktiske delen, starter du med å fylle inn setehøyde og setback på setet.
Deretter filmer du deg selv gjøre en mobilitetstest, som er en helt enkel strekke-seg-etter-tærne-øvelse. Ut ifra det får appen kunnskap om fleksibiliteten din, og foreslår hvilken posisjon du bør ha på sykkelen.
Er du pinnestiv, er en mer komfortabel sittestilling å anbefale, inntil du eventuelt blir mer fleksibel.
Dersom du skulle ha utfordringer med hofte, kne eller andre ting, kan du legge det inn, og det vil gi appen bedre grunnlag til å identifisere problemer med sittestillingen og gi bedre råd.
For å gjennomføre den praktiske delen må du ha ei sykkelrulle og enten ha noen til å filme deg eller sette opp telefonen slik at du kan trykke på opptak, og så sette deg på sykkelen og trå.
Etter du har lagt inn videoen, lastes den opp og du får resultatene. Da forteller appen deg om vinkel på hofte, kne, albue og så videre er innafor det som er anbefalt for den ryttertypen du har valgt. Hovedsakelig ligger forskjellen i hoften.
Til slutt foreslår den hva du kan gjøre, for å få bedre sittestilling. Enten heve eller senke setet, flytte det fremover eller skaffe ett kortere eller lenger stem.
Det siste året har også pilene begynt å peke oppover. I øyeblikket er det noen hundre betalende app-brukere, samtidig som de har fått innpass i flere butikker, som nå tilbyr sykkeltilpasning med deres app.
De reiser også rundt på klubbkvelder, hvor de bistår klubber og lag. Det meste handler nå om å etablere merkevaren og spre navnet.
Den siste tiden har de fått en boost via samarbeid med influensere på YouTube, som har gitt økning i både appnedlastninger og betalende app-brukere.
– Det er en influenser fra Brasil og en fra Storbritannia. Det var litt tilfeldig, men det er veldig artig å se effekten av det, sier Trane.
Men i 2023 var det tunge tak, for å sikre midlene til videre drift.
– I fjor følte vi veldig på at vi var i en krevende situasjon, hvor vi kjempet for overlevelse. Vi jobbet døgnet rundt, og det var mange, mange telefoner om dagen, for å leite etter de pengene.
Men i løpet av høsten fikk de landet flere investorer som har spyttet inn penger, og som nå har gitt dem litt ro til å ta appen og bedriften til det neste steget.
Blant investorene er det navn flere i sykkel-Norge vil kjenne til, blant andre Knut Glad, advokat og styremedlem i NCF, og Svein Grimstad Lierstuen, medgrunlegger og styreleder i Epeak, og de to er også blitt med i styret.
Investorene har lagt 1,6 millioner inn i APIIR, og i tillegg har de fått et oppstartslån på 1,6 millioner fra Innovasjon Norge.
– Vi ser for oss å måtte hente penger igjen på slutten av sykkelsesongen, men hvor mye vil avhenge veldig av hvor mye vi klarer å generere i inntekt nå fremover.
Du hører det støtt og stadig, at en rytter sykler så og så mange watt/kg. Men hva betyr det egentlig, og hva er en akseptabel watt pr. kg som mosjonist eller som proffsyklist?
Både de som er nye i sporten og de som er på jakt etter en bukkestyrevenn til lange turer og opplevelser bør ta en nærmere titt på Merida Scultura Endurance 400.
Ser stort potensial
I øyeblikket finnes det noen lignende apper i markedet, men APIIR er trygge på at deres er den enkleste å bruke.
Og det er ikke mangel på ambisjoner internasjonalt, hvor de også mener det ligger et enormt potensial, ikke bare blant appbrukere og i vanlige sykkelbutikker.
– Skal du til Mallorca og leie en sykkel, så ligger det noen muligheter i å gjøre målinger hjemme, som utleier der kan bruke til å finne riktig sykkel og sette opp etter dine mål.
– På sikt håper vi også å kunne bruke appen til å hjelpe folk konkret med hvilken sykkel de bør kjøpe. Hvilke sykler som passer ens mål og sittestilling.
REVOLUSJONERENDE?: Det er i hvert fall det gjengen bak APIIR håper på. Foto: Knut Andreas Lone
I øyeblikket betaler du en engangssum per sykkel du gjør målinger med, men Trane tror ikke det vil være noen hemsko for betalingsviljen til syklistene.
– Selv om du bare bruker appen én gang, så kan du fremdeles bruke tallene og målene du får fra rapporten til å sette opp din neste sykkel, eller til når du reiser og må demontere sykkelen.
Norges mest kjente sykkeltilpasser med på laget
Tilgjengeliggjøring og automatisering, det skulle en kanskje tro skremmer Norges fremste sykkeltilpasser, Petter Gustavsen, som driver Sykkeltilpasning Drøbak.
Gustavsen er et velkjent navn både blant amatører og proffer i Norge, og APIIR har nå fått ham med på laget.
– Vi var en tur til Drøbak og hadde en workshop med Petter, hvor han sablet ned appen vår, sier Trane spøkefullt.
– Han hadde veldig mange gode innspill, og vi tror han vil være veldig viktig i å utvikle appen videre i riktig retning.
Gustavsen skal være rådgiver til styret og en del av den videre produktutviklingen, samtidig som han med appen skal tilby billigere sykkeltilpasning i sine lokaler.
– En kan jo lett argumentere for at dette vil potensielt kunne ta knekken på Petters egen bedrift?
– Vi tror ikke dette vil erstatte tradisjonell sykkeltilpasning, slik Petter driver på med. Og han jobber jo også mye med eliteryttere, så det vil alltid være et marked for det, sier Trane – og legger til:
– Gjennom sykkeltilpasningen med appen vår hos Petter, kan også syklistene også få en mer personlig touch og han har jo masse erfaring og kunnskap han kan bruke, som nødvendigvis ikke vår teknologi kan. Ennå i hvert fall, sier han med et smil.
Knut var selv aktiv Norgescup-syklist på landeveien i sine yngre dager. De siste ti årene har han dekket norsk og internasjonal sykkelsport tett, sykler fremdeles mye og gjør også tester av sykler og utstyr. Har du en sak Knut kan være interessert i? Send gjerne en e-post:
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.