– I et slikt anlegg står vi friere til å eksperimentere med konsepter og lage noe helt annerledes. Da vi så hvor flott det var blitt i Lillomarka Arena, reiste vi ut for å teste hvordan vi kunne legge opp et rittarrangement i en rulleskiløype. Vi var litt redde for at farten ville bli for høy og at det kunne skape farlige situasjoner rundt svinger og over kuler. Men det viste seg å gå veldig fint. Skarpe svinger, tekniske svinger, korte, bratte kneiker er noe vi ikke får så mye av på vanlige landeveier, men det gir superbra treningsutbytte for rytterne, både fysisk og teknisk, sier Øksnes.
Konseptet Rye landet på for å utnytte mulighetene i rulleskianlegget, var et ski- og sykkelsprint-inspirert ritt. Sykkelelementet er hentet fra terrengsykling, der sprint er en liten og relativt ukjent gren. Alle sykler først en innledende runde. Basert på tid og plassering blir rytterne satt opp til videre heat og til slutt A-finale og B-finale.
– Vi tror denne typen konsept også vil gjøre rittet morsommere for flere. Det vil jo være stas å gå til en B-finale også, sier Øksnes.
Han ser også muligheter for å videreutvikle konseptet, både i flere typer konkurranser og over flere dager.
– Her finnes det mange muligheter, både til å arrangere som etapperitt over en helg, legge inn lagkonkurranser og flere rittkonsepter, kanskje i retning av det som kjøres i banesykling med omnium. Når du først har rigget arenaen er det lett å arrangere der. Vi håper å lage en tradisjon av dette i Landeveiscupen. Oslo kommune har sagt at dette er et flerbruksanlegg, og jeg tror at nøkkelen til å få etablert enda flere slike anlegg er at det blir bredde på det som arrangeres i anleggene, sier han.
Ved å arrangere ritt i slike lukkede anlegg, løser arrangøren også et stadig mer aktuelt problem. Veimyndighetene stiller uforholdsmessige krav til sikkerhet og løypevakter når ritt arrangeres på åpne veier, og i og rundt Oslo er disse kravene naturlig nok større enn mange andre steder.
– Vi har tro på at denne typen arrangementer vil bli stadig viktigere for sykling og rekrutteringen. Det er jo ikke lett å arrangere landeveisritt lenger. Med de nye kravene til utdanning av vakter og kostnadene forbundet med å leie inn politivakter i det omfang regelverket nå krever, er det nesten umulig for en del klubber. Vi ser jo at det blir færre konkurranser av det, og mer press på de klubbene som har kapasitet. Men ritt i lukkede anlegg gjøre det lettere å arrangere, og det gir kompakte arrangement også. Vi ser at det er mye større deltakelse i terrengcupene. Mange synes det er skummelt å sende tiåringer ut på landeveien. I etterkant av dette første rittet har vi i klubben snakket om å søke om treningstid i anlegget, sier Øksnes.
Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel