God morgen: Klokken er 05.43, og den raskeste gruppa har fått solid luke opp Kongsveien. En pendler på elsykkel ligger forvirret mellom gruppene.
Lesetid: 5 minutter
Jeg liker å gripe dagen, men jeg er ikke klar for å gå til krig mot kroppen. Like fullt – det er det jeg skal. Klokken er 05.25 og jeg står alene ved «dildonissen»: Et mindre vakkert kunstverk, i en rundkjøring like utenfor Oslo sentrum.
Jeg er alt for tidlig ute for min første deltagelse i Oslo Dawn Patrol – en sykkeltur som starter presis 05.40 og avsluttes med kaffe, før syklistene drar på hver sin jobb.
Et blinkene lys kommer fra vest, det kommer to fra nord og det subber i et par karbonfelger ned fra Kongsveien. Jeg tipper vi er 20 syklister når en kjent Oslo-syklist og en av elleve Road Captains i Oslo Dawn Patrol, griper ordet.
– Vi gjør som vanlig. Jeg ser det ikke er noen nye her i dag, så alle vet hva det går ut på. To grupper, en rask og en rolig. Husk, vi følger trafikkreglene, ingen spytter eller snyter seg i rekka. Klokka er faktisk 05.41, så da drar vi, sier Fredrik Normann.
Klokken 05.42 er vi på vei opp klatringen som heter Kongsveien, stigningen der en kom ned under VM i Oslo i 1993. Klatringen er et av hovedstadens mest kjente stravasegmenter, og du simpelthen må, eller i det minste bør, ha en god tid opp her.
Runden er den samme hver gang. Kongsveien, Kolbotn og Svartskog, før vi skal tilbake til byen. Turen avsluttes alltid med kaffe og frokost på Vélochef Clubhouse i Oslo sentrum.
Du kan godt si at det er en høy terskel å stå opp klokka 05.00 for å sykle en tur, men selve opplegget er uformelt, og terskelen for å få være med er ekstremt lav. Det har hele tiden vært grunntanken til mannen bak konseptet, Hans Flensted-Jensen.
– Jeg har alltid vært et morgenmenneske, og ofte trent før jobb for å få tiden til å gå opp med familien. Jeg syklet alene om morgenen i fem år, men i august 2018 begynner jeg å sykle sammen med to andre. 22. august det året er første gang jeg døper turen «Oslo Dawn Patrol» på Strava, men da var det en runde i Maridalen, forteller Hans.
– Jeg betrakter 28. august 2018 som den første virkelige utgaven av Oslo Dawn Patrol. Siden den dagen har vi kjørt den runden vi fortsatt kjører. Uken etter den første turen var vi seks stykker på tur, og i slutten av september var det 14 stykker som var med, forteller han.
En skulle kanskje ikke tro at en uoffisiell sykkelklubb, der den eneste fellesturen finner sted 05.40 om morgenen, skulle overleve en hel vinter. Men det var akkurat det som skjedde. Det var mange enkeltsyklister som gjerne ville ha en tur før jobb med en kopp kaffe etterpå, og nå fikk de endelig et tilbud sykkelklubber ikke hadde - det sosiale sto i fokus.
Da sommeren kom måtte de dele inn i mindre grupper, for på det meste var de 70 stykker i ett stort felt.
Da koronapandemien kom og det ble begrensninger på hvor mange de kunne være på tur, begynte de å sykle på torsdager også. Torsdagene ble med tiden værende, simpelthen fordi etterspørselen var så stor. De har også hatt egne morgenturer for nybegynnere, «Beginner’s Thursday», der ruta har vært noe enklere. Nybegynnerkonseptet er der fortsatt, men nå sykler de på fredager, en litt enklere rute. Noen har også begynt å sykle grusturer på onsdager.
Om det virker uklart, det er helt gratis å delta, det spiller ingen rolle om du er med i en klubb eller ikke, du trenger ikke ha peiling på stil eller kaffe for å være med, du trenger bare å møte opp litt før 05.40 ved dildonissen.
Klokka er 06.15 når gruppen vår kommer til Gjersjøen. Fra Gjersjøen stiger veien bratt opp mot Svartskog. Støtingen starter allerede i bånn, og det er fri fart i 2,5 kilometer.
– Jeg gir gass, jeg må jo ha the full experience, sier jeg høyt når jeg etterhvert støter.
Angrepet mitt holder ikke hele veien bort til krysset der det er samling igjen. Det røde lyset foran meg siger fra, jeg blir tatt igjen. Gruppas Road Captain for dagen, Petter Bodmann, samler troppene for en pustepause. De røde lysene raser etterhvert nedover mot kysten.
Oslofjorden ser ut som en svart vegg, der lysene fra byen blinker på toppen. Det er litt over en halvtime igjen til vi er inne i sentrum. Noen av deltagerne har begynt å sykle i ulike retninger, de skal på jobb et sted utenfor byen. Langt på vei de fleste avslutter turen med kaffe og frokost, før de stikker hver til sitt.
Vélochef Clubhouse, det nye stedet til den tidligere Sky-kokken Henrik Orre, er siste skudd på stammen av Oslos sykkelcaféer. Flere av syklistene i Oslo Dawn Patrol har vært med på finansieringssiden av stedet, og noen av dem har brukt hundrevis av timer på å bygge restauranten med egne hender.
I Oslo Dawn Patrol finner du syklister fra over 24 nasjoner, mange tilflyttere fra andre land og byer har syklet med morgenfuglene før de har funnet en passe klubb. I gjengen finner du en fiolinist i Oslofilharmonien, en konserndirektør, en diplomat og en begeistringscoach. Som syklister er de en, men så fort kaffen er ferdig piler de hver til sitt.
Felles opplevelser knytter alltid bånd. Det er ikke ekstremsport som utøves, men å sykle langtur klokka 05.40, hele året, er tross alt rimelig spesielt – det er lett å forstå at samholdet i denne gruppa har noe ekstra ved seg. Det er vått ute, og jeg må gni både søvn og sølesprut ut av øynene, uten at jeg helt greier å se helt hva det er.
Hans Flensted-Jensen hjelper meg kanskje litt på vei.
– For meg handler dette om integrering og fellesskap. Det savnet jeg de første årene jeg bodde her. Det har betydd at jeg i dag føler meg mer hjemme i Oslo, enn jeg gjør noe annet sted, sier han.
Historien
2013: Hans Flensted-Jensen flytter til Oslo.
2013 – 2018: Han trener alene i Oslo om morgenen.
2018, Tidlig august: Hans får følge av Rasmus Dedenroth og Roar Sager på morgentur.
2018, 22. august: For første gang blir Strava-økten døpt «Oslo Dawn Patrol».
2018, 28. august: Ruta Oslo Dawn Patrol sykler i dag, blir brukt som rute for første gang.
2018, September: Oslo Dawn Patrol blir etterhvert over ti deltagere, og de begynner å drikke kaffe på Supreme Roastworks etter hver tur.
2019 / 2019: Vinter Oslo Dawn Patrol vokser stadig.
2019, Juni: På det meste er over 70 syklister med på Oslo Dawn Patrol. Gruppen har for lengst vokst ut av Supreme Roastworks, som nå rigger servering i bakgården for syklistene.
2019, Høsten: Hans innser at konseptet har vokst seg for stort til å drive alene, og han søker etter «Road Captains».
2020, Januar: Oslo Dawn Patrols Road Captain Team består av seks personer, der menn og kvinner fra flere land er representert.
2020, Mars: Korona kommer til Norge. Oslo Dawn Patrol blir til Solo Dawn Patrol, og mange av de faste deltagerne sykler runden alene.
2020, Mai: Oslo Dawn Patrol er i gang igjen, med to grupper på ti personer. De setter også i gang med morgentur på torsdager. De drikker kaffe på Kaffebrenneriet på Olaf Ryes Plass.
2020, Høsten: Planleggingen av Vélochef Clubhouse begynner å ta form. En stor del av investeringene er hentet fra miljøet i Oslo Dawn Patrol. Norge ser konturene av en ny nedstenging.
2020, November: Oslo Dawn Patrol tar kontakt med Zwift, ettersom Norge igjen er nedstengt. De får lansert gruppeturen Watopia Dawn Patrol, som avvikles hver fredag fra 06.00-07.00.
2020/2021, Vinter: Oslo Dawn Patrol har ufrivillig pause, men mange sykler den faste ruta på egenhånd eller i mindre kohorter. Byggingen av Vélochef Clubhouse går for fullt.
2020, 6. mai: Oslo Dawn Patrol er i gang igjen, og for første gang drikker de kaffe på Vélochef Clubhouse. De må riktignok ta den utenfor.
2021, Juni: Vélochef Clubhouse har offisiell åpning, og turene avsluttes alltid med kaffe i Hausmanns gate.
2021, August: Oslo Dawn Patrol har nå 11 Road Captains.
2021, September: Oslo Dawn Patrol har første graveltur, med start ved Brekkekrysset. Gravelturene arrangeres på onsdager.
2021, Oktober: Koronarestriksjonene oppheves, og alle turene avvikles nå som normalt.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.