Kjekkas-kapteinen er en minimalist i treningssammenheng. Han bruker verken wattmåler, pulsklokke eller detaljerte treningsplaner, men sitter likevel med til mål hver gang.
I ALL ENKELTHET: Kjekkas-kapteinen Roy Magne Storholm (foran) har verken treningsplaner eller duppeditter når han trener, men henger likevel med helt inn hver gang. Foto: Pål Westgaard
Lesetid: 3 minutter
Roy Magne Storholm trener etter prinsippet om at den beste treningen er den du får gjennomført. I all enkelthet.
– Jeg er totalt motstander av wattkranker, wattpedaler, sykkelcomputer og pulsklokker. Og så er jeg vanedyr. Jeg gjør stort sett det samme hver gang: Jeg setter meg på sykkelen og sykler, sier Kjekkas-kapteinen.
– Jeg begynner å sykle i mars, og jeg gjør det enkelt: Jeg trener stort sett det samme hver gang. Det er mange som har mer sofistikerte treningsopplegg enn meg, men så langt har jeg da sittet med helt inn på alle satsingsrittene til Kjekkas, sier den 43 år gamle gudbrandsdølen.
I tillegg til storlagsrittene med Kjekkas, har Storholm også hevdet seg bra i andre turritt. Han har blant annet vunnet det 430 kilometer lange Jotunheimen Rundt og vårklassikeren Ceres Lagtempo.
Dette er Roy Magne Storholms favorittøkt.
– Hva er din favorittøkt om våren, når det endelig er bart? – Jeg setter meg på sykkelen og sykler, en av tre runder. Det er enten Lillehammer-Tretten på fem mil, Skåburunden på 20 mil, eller Lillehammer-Stavsjø som er ti-tolv mil tur/retur avhengig av om jeg tar med Helgøya eller ikke.
– Hvordan er økta bygget opp? – Jeg setter meg på sykkelen og sykler, som regel ganske rolig og behagelig. Men hvis jeg kommer til Tretten og kjenner at kroppen er i slag, kan jeg godt legge litt trøkk i pedalene på vei tilbake.
– Hvorfor er denne økta nyttig for landeveisryttere? – Fordi det er lystbetont å trene på denne måten. Jeg har trua på det å kjenne etter hvordan kroppen føles, og gjøre det som kjennes bra akkurat den dagen. På den måten får man mye rolig trening, men også noen hardere økter og bakkedrag de dagene kroppen er klar for det og dermed mottakelig for belastningen. Det tror jeg aldri går av moten.
– Hva er den spesifikke treningseffekten av denne økta? – Jeg har en klar oppfatning av at på vårt nivå er det viktigste AT du trener, ikke nøyaktig HVA du trener. Ved å gjøre det så enkelt som jeg gjør, får jeg automatisk en god blanding av mye rolig utholdenhetstrening og innslag av hardere trening som bygger kapasitet.
– Hvor ofte kjører du denne økta? – Jeg sykler normalt minst fire dager i uka. To lengre turer i helgene, og Lillehammer-Tretten-runden på ukedagene så ofte som jeg har tid til i forhold til jobben.
– Hva trenger du av utstyr for å gjøre denne økta? – Sykkel med gode nok dekk til at du slipper å punktere. Og hjelm, selvfølgelig.
FAKTA: Dette er økta
Hva: Sykle en av tre faste runder på henholdsvis fem, ti og 20 mil, mest rolig langkjøring. Hvordan: Begynn å sykle og se hvordan kroppen kjennes. Har du ekstra krefter kan du trå på litt mer i perioder eller kjøre noen bakkedrag når sjansen byr seg. Derfor er økta nyttig for landeveisryttere: Lystbetont trening som faktisk gjennomføres gir best uttelling på sikt. Treningseffekt/utbytte: Øker utholdenhet og kapasitet med en naturlig miks av ulike intensiteter, hovedsakelig rolig. Tidsforbruk: Fra 1 time og 45 minutter på femmilsrunden til 6-7 timer på 20-milsrunden Hvor ofte: Minst fire ganger i uka Dette trenger du av utstyr: Sykkel, hjelm og gode dekk.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.