En hardøkt på 2.5 time med kontrollerte bakkedrag i godt selskap er en av favorittøktene til Team Oslo-kanonen Roar Sollie når det endelig blir bart på veiene.
SIKTER MOT STYRKEPRØVEN: Roar Sollie har lyst på en plass i førstelaget til Heinemann Team Oslo på Styrkeprøven Trondheim-Oslo i år. Foto: Vidar Mehl
Lesetid: 4 minutter
Etter at Roar Sollie hadde syklet Trondheim-Oslo med Aurora Borealis i 2018, hadde han egentlig ikke tenkt å gjøre det flere ganger. Men da sjansen bød seg til å bli med det nye satsingslaget Heinemann Team Oslo på som har ambisjoner om å slå Trønderekspressen på Styrkeprøven i år, lot han seg friste til å bli med på det 560 kilometer lange rittet en gang til.
– Da jeg hørte at Vidar Mehl også satser på dette, fikk jeg lyst til å prøve igjen, sier Sollie.
Han håper på en plass i førstelaget til den fortsatt enorme bruttotroppen til Team Oslo, og gleder seg til å gi trønderne en skikkelig kamp om seieren i år.
– Jeg satt med hele veien til mål i 2018, og var en av til tider ganske få som bidro i rulla hele veien den gangen. Jeg har trent veldig bra i vinter og er i bedre form nå enn da, så jeg håper det skal gi meg en plass på laget, sier han.
Dette er en av treningsøktene som Sollie bruker jevnlig gjennom oppkjøringssesongen.
– Hva er din favorittøkt om våren, når det endelig er bart? – Det er en to og en halv times hardøkt som går Gjøvik, Kapp, Skreia, Lensbygda, Raufoss, Gjøvik. På den runden er det tre solide bakker underveis der man får kjørt seg litt, spesielt hvis man sykler økta sammen med noen gode kompiser man kan knive med. Den første bakken er på 10 minutter og de to neste er på 20 minutter hver, og alle har noen flatere partier der du må jobbe med å holde trøkket.
– Hvordan er økta bygget opp? – Vi begynner med å sykle rolig en halvtimes tid, fram til den første bakken. Den går fra Kapp opp til Starum, og tar cirka ti minutter. Den sykler vi på litt under terskel. Så sykler vi videre ned til Skreia, så da får vi fem minutter pause før den neste bakken starter. Den er på 20 minutter og går opp til Lensbygda. Også denne kjører vi på litt under terskel. Men når vi kommer til den siste bakken, fra Lena og oppå åsen før Raufoss, da blir det litt konkurranse og det tråkkes bra til, spesielt på det siste flate partiet på toppen, så på det draget kommer man opp godt over terskel. Etter det siste draget sykler vi bare rolig tilbake til Gjøvik, så da får vi en nedkjøring på 30-40 minutter.
– Hvorfor er denne økta nyttig for landeveisryttere? – Alle de tre bakkene har flatere partier, slik at man må lære seg til å holde trøkket oppe over flatene også, samtidig som man får dratt på nok og pushet seg godt i bakkene, spesielt på den siste bakken. Så denne økta i kombinasjon med en lagtempoøkt vi kjører i den klassiske Toten-runden er nyttig som forberedelse til ritt som Trondheim-Oslo.
– Hva er den spesifikke treningseffekten av denne økta? – De kontrollerte dragene i de to første motbakkene bidrar til å heve terskelwatten og å lære kroppen til å holde trøkket oppe på flater, mens det siste draget der vi kjører terskel og terskel-pluss bidrar til å øke oksygenopptaket og heve kapasiteten.
– Hvor ofte kjører du denne økta? – Normalt annenhver uke
– Hva trenger du av utstyr for å gjøre den? – Egentlig bare sykkel og hjelm. Men jeg liker å være sjølhjulpen i alle sammenhenger dersom jeg skulle punktere eller få noen tekniske problemer, så jeg har også med meg et utvalg verktøy. På en slik økt har jeg også sportsdrikke på flaskene, og etter det siste draget pleier jeg å ta til meg noe næring i form av en bar eller liknende. Det er en dårlig ide å komme hjem med veldig lavt blodsukker!
FAKTA: Dette er økta
Hva: Naturlige bakkeintervaller på 10, 20 og 20 minutter på sweet spot, terskel og terskel-pluss, samlet dragtid på cirka 50 minutter, gjerne i runden Gjøvik-Kapp-Skreia-Lensbygda-Lena-Raufoss-Gjøvik. Hvordan: Start med 30 minutter rolig sykling som oppvarming fram til den første bakken, som sykles på rett under terskel. Deretter fem minutter naturlig pause ned til den neste bakken, som også sykles på rett under terskel, etterfulgt av naturlig pause på fem-seks minutter igjen fram til den siste bakken. Denne sykles på terskel til terskel-pluss-belastning. Avslutt med rolig sykling fra toppen av siste bakke tilbake til start som nedkjøring, cirka 30-40 minutter. Derfor er økta nyttig for landeveisryttere: Lærer kroppen til å holde trøkket over flater, slik som er viktig i ritt. Treningseffekt/utbytte: Hever terskelwatten og øker kapasiteten (VO2maks) Tidsforbruk: Cirka 2.5 time Hvor ofte: Annenhver uke Dette trenger du av utstyr: Sykkel, hjelm og verktøy til å fikse punkteringer og vanlig teknisk trøbbel. I tillegg er det fint med sportsdrikke og en bar på lomma.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.