Denne artikkelserien ble opprinnelig publisert våren 2021, men er republisert til glede for nye lesere!
Etter å ha debutert i de belgiske klassikerne i 2021, fortalte Ysland følgende om de krevende rittene:
– Det er fint å starte med slike løp. Da får du virkelig sett hvor lista ligger på det høyeste nivået. Du kan jo ikke forvente å prestere helt i toppen med en gang, men jeg tar med meg det at jeg takler bra å sykle i store felt, sier Ysland.
Grunnlaget for slike brutale ritt legger norgesmesteren fra Gauldal SK med brutale treningsøkter, ikke helt ulikt det eksempelvis Fredrik Dversnes driver med.
– Vi har en konkurranseøkt vi kjører ute med toppidrettslinja på Melhus videregående. Da deler vi gruppa i flere lag og kjører en runde med mange små konkurranser i ulike typer terreng og situasjoner, og så teller vi opp poeng for hele økta til slutt, sier Ysland.
– Det er den hardeste økta vi kjører, men også den morsomste. Jeg grugleder meg til hver gang, for jeg blir fryktelig nervøs. Selv om det bare er trening, vil jeg jo gjerne vinne, sier hun.
– Hvordan er økta bygget opp?
– Vi starter med en halvtimes oppvarming. Da kjører jeg gjerne noen stigningsdrag på 30 sekunder til 1 minutt, for å vekke beina litt. Selve konkurransedelen kjører vi som lag i en fellesstart, så da blir det støting og angrep og taktikk på hvert av dragene. Kunsten er å gjøre det så hardt som mulig for de andre lagene, men selv om det er litt taktisk blir det aldri lurekjøring heller, så mange av dragene blir på «all out» innsats.
– Og etter økta?
– Etter konkurransedelen har vi nedkjøring på en til en og en halv time, så totalt blir økta på mellom tre og fire timer. Man kan tilpasse hvor lenge økta varer med å justere lengden på oppvarming og nedkjøring, men selve konkurransedelen er alltid på minst en time til halvannen.
– Hva er det beste med denne økta?
– Dette er kjempefin trening mot rittsesongen, spesielt tidlig på våren. Når man sitter inne og sykler på rulla om vinteren er det mer lange og seige intervaller. Dette gir trening i rykk-og-napp-kjøring, og man får sjansen til å tune inn på det som man sliter med i ritt i forkant av løpssesongen. Det er ingenting på rulla som gjør det på samme måten. Denne økta gir også en god mestringsfølelse hvis du har en bra dag.
– Hva er den spesifikke treningseffekten av denne økta?
– Denne økta utvikler den anaerobe kapasiteten og øker oksygenopptaket fordi mange av dragene er all out. Men med de dragene som er lenger, opp mot 15 minutter, øver du opp kroppen til å pushe seg litt hardere over en lengre periode. Det gjør at du også øker terskelwatten med denne typen økter. Kombinasjonen av de to gjør at du tåler flere og flere støt og angrep i ritt, og at muskulaturen venner seg til belastningen. Det merker jeg godt fra de første øktene vi kjører av denne typen og utover i sesongen. Du får mindre syre i beina og kroppen henter seg inn igjen fortere.
– Hvor ofte kjører du denne økta?
– En gang i uka
– Hva trenger du for å gjennomføre økta?
– Sykkel og hjelm, og nok gode venner og bekjente du kan kjøre med til at dere kan dele inn i noen lag slik at man virkelig får pushet deg litt. Dessuten er det veldig nyttig med noen vakter i gule vester som kan stå der dragene slutter og avgjøre hvem som vinner. Det blir nemlig veldig ofte til tette spurtoppgjør, og da er det jo lett å bli uvenner om hvem som vant. Følgebil er også fint.
FAKTA: Dette er økta
Hva: Konkurranseøkter i fellesstartformat med toppidrettslinja på Melhus videregående skole
Hvordan: 30 min oppvarming. Hoveddelen består av flere korte og lengre konkurransedrag på 6 til 15 minutter hver i ulike typer terreng. Lagene må kjøre offensivt og utnytte sine ryttere best mulig for å vinne flest mulig segmenter.
Derfor er økta nyttig for landeveisryttere: Økta gir trening i rykk-og-napp-kjøring, og man får sjansen til å jobbe med det man sliter med i ritt.
Treningseffekt/utbytte: De korte dragene økter oksygenopptaket mens de lengre dragene også bidrar til å heve terskelwatten.
Tidsforbruk: 3-4 timer
Hvor ofte: en gang i uka
Dette trenger du av utstyr: Sykkel og hjelm, nok venner og bekjente til å dele inn i noen lag. Egnet terreng slik at man kan kjøre ulike typer drag, og lite biltrafikk.