VANT VÄTTERNRUNDAN: Fred Voldset var en av ti ryttere som satt med helt til mål med det svenske prosjektlaget Serneke Allebike Racing Team på Vätternrundan sist lørdag. Foto: Pål Anders Thunæs
Lesetid: 3 minutter
Fred Voldset satt med vinnerlaget Serneke Allebike Racing Team helt til mål; et lag der rytterne var headhuntet og håndplukket for oppgaven og flere av lagkameratene er proffryttere som kom rett fra World Tour-ritt til den svenske mosjonsklassikeren. Se fakta nederst i saken
Vant rittet, rekorden glapp Målet var å bli første lag til å sykle det 30 mil lange Vätternrundan på under seks og halv time. Rekorden er på 6:33, og ved første depot etter 120 kilometer lå laget an til å klare 6:22. Men derifra til mål gikk det langt tyngre. Laget møtte motvind og motbakke, og fasiten ble 6:37.
– Vi skjønte nok allerede halvveis i rittet at 6:29 røk, men vi hadde håp om å slå rekorden helt til det gjensto sju-åtte mil, sier Voldset.
Av de nesten 40 rytterne som startet i troppen var det 10 som kom rullende over målstreken. Selv legger den norske supermosjonisten lite vekt på at han satt med hele veien.
– Jo, jeg var med lenge, men slike opptellinger er urettferdig og ikke gir et riktig bilde av hvem som har bidratt, eller ofret mest. Det eneste riktige er å si at VI vant, og at jeg var en del av det laget. Det er nok for meg, ikke minst på en dag der det er mange som er sterkere enn deg. For det var det definitivt.
Andreplassen i klassen for storlag var det Kjekkas som sikret seg. De var inne på 6:51:42.
– Mosjonister mot proffer er rått parti I tillegg til Voldset syklet Frode Røed, Lars Granly, Tage Solberg og Stian Mjølnerød-Lie, alle fra Hytera/Fiskeklev Landeveisclub i Østfold, på vinnerlaget Serneke Allebike Racing Team.
Det ble en spennende opplevelse for de rutinerte og meritterte norske amatørene.
– Proffer mot mosjonister er og føles akkurat slik det høres ut: Rått parti. Når det er sagt: Med riktig disponering, noe moderasjon fra eliten og tilsvarende overprestering fra de fulltidsarbeidende familiefedrene, kan det fortsatt gå rimelig bra, sier Voldset.
Han misunner ikke sportsdirektørene jobben med å sette sammen en tropp til et slikt rekordstønt.
– Jeg tror nok det å sette topp elite-, proff- og kontinentalryttere i samme uprøvde rulle som selv de sterkeste masterrytterne er en delikat oppgave. Laget skal sette rekord og samtidig treffe på den farten som gir laget høyest mulig snittfart langt der fremme, om drøye seks timer. Det er en vanskelig oppgave, som det nok er ulike synspunkter på, sier Voldset.
Han tror imidlertid at laget hadde kunnet innfri ambisjonen til tross for motvinden.
– Mitt syn er at vi hadde satt rekord på lørdag med bare litt mindre gasspådrag de første 100 kilometerne ned til Jönköping og syklet 47-48 km/t i snitt i stedet for 50. Da hadde vi nok fortsatt hatt 25-30 ryttere der, mens vi på lørdag var nede i 15. Men hva vet vel jeg, sier han.
Det var imidlertid ikke første gang Voldset syklet Vätternrundan med ambisjoner om ny rekord. I 2016 var han primus motor for det norske storlaget Team NEM Sykkelstasjonen
Tilbake til hverdagen Neste er det masters-NM i Alversund som er neste for Fiskeklev-rytterne. Mesterskapet er viktig for mange av klubbens ryttere, inkludert de fem som syklet Vätternrundan.
– Det gleder vi oss veldig til, så vi reiser til Vestlandet med en stor tropp, sier Voldset.
Når:15. juni 2019 Hvor:Motala, Sverige Hva: Turritt, åpent for alle med lisens, inkludert UCI-registrerte ryttere Hvem: 30 000 syklister Distanse: 30 mil (med flere andre distanser fra 100 til 150 kilometer, egne ritt for damer, familier, ungdom og barn, samt terrengsykkelritt. Disse arrangeres helga før Vätternrundan 300 kilometer) Profil: Relativt flat løype med 1500 høydemeter fordelt på uendelig mange småkneiker, stedvis svært utsatt for sidevind. Ambisjon: Laget hadde ambisjoner om å komme i mål på seks timer og 30 minutter. Det er tre minutter raskere enn gjeldende rekord, som ble satt i 2015 og tilhører laget Team Tre Berg-Bianchi.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.