Avgjort på Tonsåsen
Feltet syklet samlet fram til bakken opp Tonsåsen. Der var det sju mann med til den første toppen og fem til slutt. Ned bakkene mot Bagn trillet Braadland fra de andre i bruddet, men hadde ikke forventet å bli alene derifra til mål.
– Jeg tenkte bare jeg skulle ha et forsprang opp bakkene på andre siden, og at de andre skulle måtte jobbe litt for å ta det igjen. Men det ble en god luke, og feltet bak begynte å sprekke opp. Men da de var to igjen, kjørte de innpå og holdt på å ta meg igjen. De var vel bare et minutt bak. Men jeg tenkte de hadde kjørt litt for hardt, så jeg økte tempo litt, og luken vokste, men. Da var det bare å prøve å holde beina i gang, sier Braadland.
Etter Braadland gikk det ni minutter og 28 sekunder før neste rytter kom i mål, og deretter ytterligere ti minutter før sistemann på pallen var inne.
Topp 3 Oslo-Lærdal 365 km
1. Bjørn Haakon Braadland, Kjekkas IF, 10:57:47
2. Sten Holmen, Follo SK, 11:07:14
3. Eirik Langøy, Fredrikstad SK, 11:17:14
Fullstendige resultater
Braadland var for øvrig også en del av Kjekkaslaget som kom på andreplass i Vätternrundan i juni, og med på laget som satte løyperekord på Styrkeprøven Lillehammer-Oslo uka etter.
LES OGSÅ:
– Det er den sykeste rulla jeg har sittet i
Rekorden røk i motvinden
Klassiker
Lærdal-Oslo ble etablert av et sterkt og engasjert sykkelmiljø i Lærdal og arrangert av Lærdal sykkelklubb fra 1986 til 2000. og gikk motsatt retning: med start i Lærdal. ble gjenopptatt i fjor etter nesten 20 år i dvale. Nå er det Styrkeprøven AS som arrangerer turrittet i samarbeid med Lærdal SK, men i motsatt retning: Fra Oslo.
– Oslo-Lærdal er en av tre klassiske distanser i norsk sykkelsport. Dette gjør vi for å tilby noe for de ivrige og dedikerte turrytterne, de som sykler uansett vær og som ønsker seg en klassisk tøff utfordring, sa Morten Mørk, som er daglig leder i Styrkeprøven AS, da rittet ble relansert i fjor.
Rekorden på distansen er satt på Lærdal-Oslo i 2001, året etter at rittet formelt var lagt ned på grunn av for få påmeldte, med tida 9:06.54 og tilhører Bjørn Hamre. De to andre klassiske distansene er Bergen-Oslo og Trondheim-Oslo.
LES OGSÅ:
Slik gikk Oslo-Lærdal 2018
Gjenoppliver Oslo-Lærdal
Styrkeprøven overtar Jotunheimen Rundt
Tryggere og triveligere trasé
I år var traséen lagt om noe sammenliknet med i fjor. I stedet for å sykle E16 langs Sperillen, gikk rittet i år på vestsiden av Randsfjorden før den tok over fjellet til Bagn. Det gjorde løypa noe tøffere, men totalt sett et tryggere og triveligere alternativ, sier Eirik Thorgersen som er teknisk leder i Styrkeprøven AS.
– Veivalget medfører at man får en ekstra bakke som til tider kan oppleves som litt brutal. Allikevel er den en opplevelse å komme over, og det er klart at det er noe helt annet å kunne sykle langs Randsfjorden med et betydelig mindre trykk på trafikken, sier han, og legger til at deltakerne fikk kompensasjon for disse høydemetrene på andre steder i løypa.
– De som var med i fjor husker nok en ekstra bakke som kom på som en omkjøring de siste dagene i fjor. Vi skulle også i år til toppen før vi kjørte ned til Vangsmjøse, men i år tok vi opp litt tidligere, slik at denne stigningen blir litt snillere, sier Thorgersen.
Favner bredere
– Det var mange sterke ryttere til start i år også, selv om fjorårsvinnerne ikke var med. Men for oss er det like viktig at vi ser en stor bredde i deltakerne, og at dette rittet er blitt interessant for de som ønsker seg en flott tur og sykkelopplevelse, sier Thorgersen.
Totalt var det 57 deltakere i årets utgave av den gamle klassikeren.
– Vi hadde litt færre påmeldinger i år enn i fjor, men vi syns det er veldig hyggelig at så mange ønsker å være med oss på våre forskjellige ritt. Det er jo fryktelig moro bare det å planlegge og arrangere ritt, men det blir jo enda mer hyggelig når folk syns det er gøy å være med.
Interessert i sykkelturer? Her har vi samlet alt om sykkelturer.