LAGBYGGING: Trønderekspressen har gjort flere ting annerledes denne sesongen. Også oppkjøringsturen til Belgia der de syklet terreng og økter som er helt irrelevant for Styrkeprøven var en del av prosjektet med å bygge troppen til et lag. Foto: Rupert Hartley
Lesetid: 3 minutter
Morgendagens 121 kilometer lange ritt med start og mål i Børsa er nest siste oppkjøringsritt for Trønderekspressen før Trondheim-Oslo 22. juni, der laget har ambisjoner om å vinne lagkonkurransen for tredje år på rad.
– Victoriarunden er et viktig ritt for oss, og ett av de siste vi gjør sammen. Det er en kupert og teknisk løype der det er vanskelig å kjøre effektivt i rulle, men samtidig en god formtest for rytterne, sier Jon Andreas Klokkehaug, som er en av kapteinene i Trønderekspressen.
Ny vri på taktikken Siden Trønderekspressen normalt ikke har mange eksterne lag å konkurrere mot på Victoriarunden, har laget pleid å skape konkurranser innad i troppen ved å dele opp rytterne i mindre lag som kjemper mot hverandre.
– I år gjør vi det litt annerledes. I stedet for flere lag på seks-sju ryttere, skal vi ha ett toppet lag med de mest kjøresterke rytterne og to jevne lag, alle med ti mann hver. Tanken er at ingen skal føle seg avkjørt og frakjørt, men komme fra rittet med en god følelse. Vi skal bygge laget, ikke bryte det ned. Det blir på sikt bedre for alle, sier Klokkehaug.
Det er for øvrig ventet 4 grader og vesentlig nedbør under Victoriarunden i morgen.
Å snu på taktikken i oppkjøringsrittet er ikke det eneste Trønderekspressen har gjort annerledes denne sesongen. Tidligere i vår reiste de til Belgia for å sykle helt irrelevant terreng i åtte dager i stedet for å samle timer og mil på Mallorca.
Ingen eksterne målestokker I motsetning til lagene på Østlandet som har flere muligheter til å teste seg mot hverandre og se hvordan de ligger an før Styrkeprøven, trener Trønderekspressen hovedsakelig i et vakuum gjennom oppkjøringssesongen, der troppen selv er sine skarpeste konkurrenter.
Etter Victoriarunden er det bare Mjøsa Rundt om halvannen uke som gjenstår av fellesritt før Styrkeprøven. Der treffer de endelig noen av de andre langene.
– De andre lagene får jo stadig eksterne tilbakemeldinger. Vi må bare gjøre det vi har trua på. Men vi tror vi er godt i rute, sier Klokkehaug, som derfor er ekstra spent på Mjøsa Rundt.
Men selv om Trønderekspressen ikke har fått målt seg mot de antatt sterkeste konkurrentene til Trondheim-Oslo, har laget noen egne benkemerker å gå etter.
– På Frøya Rundt i helga slo vi løyperekorden fra i fjor med seks sekunder. Det var svært dårlig vær og vanskelige forhold, men likevel syklet vi raskere. Rulla jobbet godt og vi kom samlet til mål med mange. Det var moro, og det er helt etter boka. En skal jo skjære ned på rekorden sånn litt etter litt, sier han.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.