Superveteranen syklet nesten 15 mil med ødelagt gir. Den siste halvdelen av historiens første Oslo-Mysen hadde han ikke annet enn store-og lilleskiva å gire med.
GAMPING: Jan Olav Beitmyren bet tenna sammen og vant nykommeren Oslo-Mysen med sine 14 grusseksjoner med bare stor- og lilleklinga å gire med. Foto: Ola Morken
Lesetid: 3 minutter
– At jeg skulle vinne her i dag, det hadde jeg ikke trodd, i hvert fall ikke da bakgiret røk etter 70 kilometer. Kjedet datt da ned på 11-klinga bak, og jeg hadde bare to gir å sykle på: lilleklinga og storklinga foran, sier Jan Olav Beitmyren.
Da uflaksen rammet, stoppet han og sjekket alt av ledninger, og brukte drøyt 15 kilometer på å kjøre seg opp til feltet igjen.
– Da giret røk, bestemte meg bare for å kjøre til det smalt. Jeg hadde jo betalt i dyre dommer for dette og stått opp klokka fire i dag for å være med, så da skulle jeg i hvert fall få maks ut av dagen. Men det smalt aldri, sier Beitmyren, som likevel innrømmer at det kostet.
– Det var ikke mye saft igjen i kroppen da jeg kom til mål. Beina gikk nesten ikke rundt i de bratteste bakkene, og i en av gruskneikene måtte jeg av sykkelen og løpe opp. Det var ikke optimalt å løpe på grusen med landeveissko. Men jeg løp faktisk fortere enn en del av de som syklet. Det var litt artig, sier han.
Delte seieren Etter 110 kilometer gikk Beitmyren i brudd med fire andre. De fem syklet sammen i drøyt fem mil, før Beitmyren og Daniel Ark Evensen rykket fra de tre andre. Duoen syklet sammen til mål, og fikk en stadig større luke. I mål skilte over fem minutter til neste rytter.
– Vi samarbeidet veldig bra, og siden det bare var oss to i seks mil, bestemte vi oss for å dele seieren. Dette er et turritt og ikke VM. Men jeg hadde nok ikke hatt noen sjans om han hadde gått for et spurtoppgjør. Jeg var pinne stiv etter at jeg syklet mesteparten av rittet på to gir, sier Beitmyren.
Topp 3, 210 kilometer 1. Jan Olav Beitmyren, Lysaker SK, 6:15:12 1. Daniel Ark Evensen, SpKl Ceres, 6:15:12 3. Anders Røynas, IF Frøy, 6:20:11
Traff med formatet Styrkeprøvens siste tilskudd byr på 14 grusseksjoner fordelt på 210 kilometer, og ble arrangert for første gang i år. De 14 grussektorene varierer i lengde fra 177 meter til sju kilometer, med både bakker og svinger, oppover og nedover og grus av varierende kvalitet.
I tillegg til hovedrittet ble det også arrangert en kort løype på 115 kilometer.
Begge løypealternativene starter i Hvervenbukta i Oslo og fortsetter via småveier til Mysen. Der traséen svinger rundt Momarken, vil de som sykler kort løype på 115 kilometer ta av og sykle rett til målgang ved Eidsberghallen. Hovedrittet sykler da videre til Ørje og tar en runde innom Linnekleppe og Rakkestad og enda noen flere gruspartier før de kommer til Eidsberghallen.
Beitmyren roser arrangøren for et spennende ritt.
– Det var en fantastisk løype Jeg håper flere vil arrangere sånne typer ritt. Det gir flere dimensjoner og blir veldig spennende når det blir litt flere elementer.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.