Når Uno-X Tour te fjells arrangeres i juli, må damene dele felt med menn junior på to av fire etapper. – Vi har ikke nok ressurspersoner, forklarer forbundet.
LITE FELT: Elitekvinnene har gjerne små startfelt, noe som fører til at de må konkurrere sammen med juniorgutta. Illustrasjonsfoto: Arrangør, Tour te fjells 2020.
Lesetid: 4 minutter
Uno-X Tour te fjells er det eneste etapperittet på norgescupkalenderen i 2021, og består av en innledende tempo, to fellesstart-etapper og et avsluttende gateritt.
Men når de lengste fellesstart-etappene arrangeres fredag 9. og lørdag 10. juli, må kvinnene kjøre sin etappe i samme felt som menn junior.
– NCF har hatt en grundig gjennomgang av sikkerheten og har hatt en gjennomgang av erfaringer og tilbakemeldinger fra norgescupen på landevei i 2020. Vi ser at det ikke finnes nok sikkerhetsressurser og ritt-tekniske ressurser, og dermed er et felt ute av gangen eneste løsning. Vi klarer ikke å arrangere fire enkeltstarter på en dag. Det har vi ikke nok ressurspersoner til, og det aller viktigste for oss er å prioritere sikkerheten, sier Cato Karbøl, arrangementsansvarlig i Norges Cykleforbund.
Det betyr at de to klassene kan påvirke sammenlagtresultatet i rittet før det avsluttende gaterittet på søndagen.
I et verst tenkte tilfelle vil en av elitekvinnene kunne henge med de beste juniorklatrerne en eller to dager, og sikre seg et avgjørende forsprang til den siste etappen dagen etter.
Avgjørelsen om at damene skal konkurrere sammen med juniorgutta er i hovedsak anbefalt av Norges Cykleforbund, og gjort i samråd med teknisk utvalg, grenutvalget for landevei, arrangør og landslagsledelse. En ressursgruppe for kvinnene har i tillegg kommet med innspill til arrangør og forbund.
Krevende logistikk med etapper fra A til B
Fredagsetappen i Tour te fjells går fra Ryfoss til Sanderstølen, og lørdagsetappen fra Bagn i Valdres til Storefjell på Golsfjellet. Hvert startfelt bruker samme pool av dommere og løypevakter i rittprogrammet. Det betyr at hele gruppen av personell må tilbake til Ryfoss og Bagn for neste start.
– Vi har ikke nok personell til å la både menn og kvinner, samt to juniorklasser konkurrere hver for seg. Om det skal være mulig må man se på et annet rittkonsept, sier Karbøl.
– Det argumenteres med at herrene er mange, og derfor får de starte i eget felt. Hvor mange kvinner måtte ha vært på start før de slapp å konkurrere med menn junior?
– Det er vanskelig å svare på. Vi har ritt fra 9 om morgenen til 8 om kvelden, og det er den totale kapasiteten det handler om. Alternativet er å avlyse rittet og ikke gjennomføre, og da har vi sett på denne ene etappen og valgt å prøve det konseptet.
– Kunne herrene tatt med juniorgutta?
– Herrene er såpass mange i feltet, at skulle de tatt med juniorene hadde vi overskredet maksgrensen. Da ville det vært over 350 ryttere i feltet.
– Er ikke damene viktige nok til at de får kjøre klassen sin helt alene?
– Om vi hadde hatt tilnærmet like mange jenter som gutter i startfeltet ville vi selvfølgelig måttet kjøre jentene i eget felt, men da måtte vi ha endret rittkonseptet.
– Så det er for lite ressurser tilgjengelig?
– Dette er et resultat av en grundig prosess hvor vi ser at vi per nå ikke har tilgjengelige sikkerhetsressurser og andre ritt-tekniske ressurser i Norge for å kunne kjøre to felt ute samtidig. Dette handler om sikkerhet, sier Karbøl.
Per i dag ønsker NCF at alle ritt som gjennomføres med norgescupstatus skal ha fire klasser, henholdsvis menn og kvinner, samt juniorklasser for begge kjønn.
Konkurranser kan fint avvikles uten å sette opp ritt for alle klassene, men rittene vil da ikke kunne bære norgescupstatus.
Uno-X Tour te fjells er det eneste norgescuprittet på kalenderen der klassene mikses på denne måten.
– Kan du forstå det absurde i at toppidrettsutøvere på kvinnesiden må konkurrere i samme felt som juniorgutter?
– Om et etapperittkonsept skal omfavne om både junior og seniorklassene vil det ikke være mulig å kjøre alle klassene hver for seg uten at det blir natta før vi er ferdig for dagen. Nivåforskjellen på herrer senior og herrer junior er for stor til at de klassene kan kjøres sammen. Nivåforskjellen mellom kvinner senior og menn junior er ikke like stor, og den historiske deltagelsen tilsier at det kun er disse to klassene vi kan samkjøre. Vi prioriterer for øvrig at kvinner junior får kjøre for seg selv. Vi vil kjøre en grundig evaluering på det hele, og resultatet kan fremtvinge et annet rittkonsept i 2022, sier Karbøl.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.