TILBAKE: Kjekkas brukte fjoråret på å finne igjen motivasjonen til nytt lagprosjekt. Nå er det rekorden på Vätternrundan som skal slås. Foto: Ola Morken
Lesetid: 5 minutter
Kjekkas brukte fjoråret på å finne igjen gnisten i laget. 2018 ble en sesong der rytterne i stor grad dyrket egne prosjekter og samarbeidet med andre lag.
Nå den Oslo-baserte klubben med #Gialt-garanti samlet troppene om et storlagsprosjekt igjen, men fant at det måtte bli noe annet enn enda en sesong med Styrkeprøven, forklarer Per Christian Eidevik.
Han er en av veteranene i laget og en av seks mann i ressursteamet til Kjekkas denne sesongen. De andre er Aleksander Stijelja, Roy Magne Storholm, Frode Dalen, Sindre Pedersen og Rune Henriksen.
Legger lista høyt Valget for Kjekkas satsingsprosjekt 2019 falt på Vätternrundan i Sverige, et ritt på 30 mil og relativt flat profil. Rekorden for storlag er på seks timer og 33 minutter, ble satt i 2015 og tilhører laget Team Tre Berg-Bianchi. Det svenske laget, som besto av både World Tour-ryttere og kontinentallagsutøvere, hadde da trent flere sesonger spesifikt for å ta løyperekorden på rittet.
Når: 14.-15. juni, 2019 Hvor: Motala, Sverige Hva: Sveriges og verdens største turritt. Årlig 38 000 deltakere fordelt på seks ritt (Vätternrundan 300km, HalvVättern 150km, TjejVättern 100km, Vätternrundan 100km, MTB- Vättern og Minivättern) Etablert: 1966 (300 ryttere) Rekord: 6 timer og 34 minutter. Den ble satt i 2015 og tilhører Team Tre Berg, et prosjektlag med en rekke proff- og prokontinentalryttere.
Vindfullt og småkupert Vätternrundan er kjent for noen unike utfordringer.
Den ene er sterk vind. Kjekkas har allerede satt seg inn i de typiske forholdene for årstiden, og vet hva som venter.
– Rittet starter om morgenen, og vinden er kjent for å snu midt på dagen der. I beste fall får vi da medvind begge veier, men er vi uheldige kan vi måtte slite med sterk sidevind fra begge kanter hele dagen, så det må vi sette litt fokus på i treningsarbeidet framover våren, sier Eidevik.
En annen utfordring er løypeprofilen. Ved første øyekast kan den se flat ut. Men etter 30 mil er det likevel over 1500 høydemeter fordelt på uendelig mange småkneiker. Det krever disiplin i rekkene for å unngå å kjøre laget i filler før målstreken.
Samtidig tror Eidevik at løypeprofilen også er en faktor i Kjekkas favør.
– Vi måtte se oss om etter noe som passer vår kjørestil og som trigger laget. Vi er gode på stor fart over lang tid, så derfor er for eksempel er et ritt som Kristiansand-Hovden ikke så godt egnet for oss. Det blir for mange høydemeter. Lillehammer-Oslo går, men det er vi ferdige med, forklarer Eidevik.
Opp mot 40 mann i rulla Opprinnelig skulle Kjekkas stilt i Vätternrundan med et sammensatt lag av ryttere fra Sandnes i tillegg til egne menn, men samarbeidsprosjektet raknet da det viste seg at Vätternrundan kolliderer med Nordsjørittet på Jæren og Norgescupen på Hamar med Gylne Gutuer. Da innså Sandnes at de ikke kunne få til et samarbeid med Kjekkas.
– Selv om de var svært interessert i prosjektet, så greide de ikke å stille nok folk med den terminlista. Men Kjekkas går fullt inn for Vätternrundan. Vi har betalt for 40 plasser, og akkurat nå er vi 37 mann. Vi holder åpent for å ta med flere, men det er ikke gitt at det går fortere med 40 enn med 32, sier Eidevik.
Kompisfaktoren Løyperekorden som Kjekkas skal slå i Vätternrundan er på seks timer og 34 minutter. Også i år er det lag med World Tour-ryttere påmeldt til rittet, men Kjekkas lar seg ikke skremme av det.
– På papiret er nok laget med blant annet Tobias Ludvigsson, en tempohest som blant annet syklet Tour de France for Groupama FDJ i fjor og har syklet både Giro d’Italia og Vuelta á Espana, og flere andre proffryttere den sterkeste konkurrenten, antyder Eidevik.
Også Kjekkas har fått inn nye ryttere i forkant av sesongen, men ingen er hanket inn for rekordforsøket.
– Vi i Kjekkas går bevisst ikke ut for å rekruttere folk til laget. Det er folk som har kommet til oss fordi de har lyst til å bli en kjekkas og være med å bidra i klubben både nå og videre framover, sier Eidevik.
Totalt er det et dusin nye ryttere i troppen i år. Mange av dem er fra Lillehammer og Oppland, tre mann er fra Ålesund og noen har kommet til fra Oslo-området.
– Vi må ikke stille med 40 ryttere, men vi må stille med folk som er villige til å kjøre for hverandre, enten de er med i åtte mil, 12 mil eller 30 mil.
Proffhjelp i oppkjøringen For å heve laget et hakk fra tidligere sesonger, har Kjekkas hyret inn tidligere proffrytter Morten Mørland. Helt siden oktober har han hatt ansvaret for å følge opp treningen og sette opp treningsplan for rytterne med en kontrollert progresjon.
– Tidligere har vi nok trent for mye hardt tidlig på vinteren, og vært i knallform til sesongstarten i mai. Men det er vanskelig å holde en slik formtopp helt til 16.-17. juni, gjennom ritt etter ritt og uten å justere på treningsmengdene. Det har Morten tatt tak i, sier Eidevik.
– Morten tør å holde oss igjen nå på vinteren. Jeg tror nok vi tidligere har brent for mye krutt på vinteren og på lange samlinger i utlandet tidlig på året. Det er lite å hente på å kjøre 30/15-intervaller i januar-februar når vi skal prestere i juni, sier Eidevik.
Saken fortsetter under
Svir gummi på Enebakk Rundt Mørstad har bolklagt treningen mer systematisk, og bygget en plan som skal gi gradvis progresjon fram mot juni. Men Enebakk Rundt er uansett viktig.
– Vi kommer fortsatt til å svi mye gummi på sesongåpningen 1. mai. Enebakk Rundt er hjemmebane for klubben, og det er her sjela vår ligger, sier Eidevik.
Videre er det lagt opp til Nordmarka Rundt og Randsfjorden Rundt som felles oppkjøringsritt, men mange av rytterne også vil sykle ritt utfra egne ambisjoner. Mange har både masterscup og masters mesterskap som personlige mål for sesongen utover Vätternrundan, samt egne favoritter. For Eidevik er blant annet Bånn Gass i Fevik en must.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.