STRIGLET: Holmenkollen CK på vei mot mål under Styrkeprøven 2018 (fra venstre) Andreas Helstrøm, Fred Lund, Lars Tore Selbo og Anders Sætre. Foto: Sportograf
Lesetid: 3 minutter
Etter at Holmenkollen CK var under minuttet bak Rye Expressen og tredjeplass i Enebakk Rundt 1. mai, går klubben for pallen i Trondheim-Oslo.
– Det var moro å komme i mål på Enebakk Rundt og konstatere at tida var 1:55 og sekunder. Det motiverer, og rosa puster Rye Expressen i nakken nå, sier kaptein Anders Hovengen Sætre.
Det er riktignok ikke en uttalt ambisjon å slå Rye Expressen i juni, men Sætre noterer seg at avstanden opp til den meritterte Oslo-klubben ikke var avskrekkende på Enebakk Rundt. Da skilte under ett minutt, og Holmenkollen CK hadde innfridd sin egen målsetting for sesongåpningen med nesten fem minutters margin.
– Vi har alltid sagt at HCK skal være best av de nest beste. Vi må nok analysere litt mer, men det er en drøm å slå Rye Expressen på første forsøk på Trondheim-Oslo, sier Sætre, og legger til at det ikke er godt å si i hvor lenge det eventuelt kan bli til et andre forsøk på distansen.
Drakten forplikter Holmenkollen CK har 10-årsjubileum i 2019, og i den anledning stiller klubben to lag til Trondheim-Oslo 22. juni: The Program og The Brogram. Førstnevnte har ambisjoner om å sykle distansen på 14 timer, de andre på pluss-minus 16 timer, hver med 30 mann i troppen.
– Du må sykle litt fort hvis du skal sykle i rosa. For ti år siden var vi nok ikke der, så det å sykle fortere var en stor motivasjon da vi trakk på oss de rosa draktene for første gang tilbake i 2010, forklarer Sætre.
Utviklingen går i riktig retning. Etter ti år med Lillehammer-Oslo og andreplass der i fjor, er det motiverende med litt forandring, mener kapteinen. Slik ble steget opp til distansen Trondheim-Oslo en del av klubbens tiårsjubileum.
Mye å ta tak i 540 kilometer krever vesentlig mer av mannskapet enn 190 kilometer, selv om de ble nummer to på Lillehammer-Oslo i fjor.
– Mange har måttet gå igjennom detaljene rundt trening og oppkjøring på nytt, og det er helt tydelig at mange har gjort en bedre jobb denne vinteren. Vi ser at folk sykler mer og mer, og vi så på Enebakk Rundt at det også gir resultater på kortere distanser. Men nå må fokus være på mengde, og det å få mil i beina, sier Sætre.
I oppkjøringen får Holmenkollen CK konsulenthjelp fra ringreven Jan Olav Beitmyren. Veteranen var blant annet kaptein på laget Velo Club Zoncolan i 2009, som holder rekorden på Trondheim-Oslo med 12:51. Han har også vært med i nettotroppen på samtlige av prosjektlagene til ATEA og Aurora Borealis/Sykkelridderne SK.
– Beitmyren har vært med oss og trent, og gitt oss noen tips og innspill. Hovedbudskapet er at du kan ikke sette fart på en dårlig prosess. Og det er jo helt sant, men det er greit å høre det fra utsiden. Det grunnleggende må sitte hos alle for at laget skal sykle fort, sier Sætre.
– Kjemper som løver Beitmyren, som har jobbet med laget over tid og også før inneværende sesong, ser tydelig progresjon og lar seg imponere av elevene.
– Målet var å sykle Enebakk Rundt på under to timer. Det har de aldri gjort før. Kaptein Anders Sætre hadde lagt en særdeles god taktikk for hvordan disponere laget fra start, og det lykkes han 100 prosent med. Det var 33 mann i rulla som kjempet som løver til de var sluttkjørt, og den siste timen satt de igjen med 20 mann. De syklet knallbra hele veien, og jeg er imponert over den lagmoralen de har fått til.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.