Alexander Kristoff har vunnet NM-fellesstarten to ganger tidligere, men aldri syklet i Tour de France med den norske mestertrøya.
Foran rittet hadde Kristoff fortalt flere medier at nettopp det, å sykle Touren i mestertrøya, var noe han drømte om.
– Jeg er litt skuffa over å ikke få trøya selv, at jeg ikke får den i Touren. Men først og fremst var det seieren vi skulle ha og det klarte vi, forteller han til Landevei.
Etter at Dversnes først hadde gått alene, tok Kristoff opp jakten sammen med lagkamerat Abrahamsen og Sven Erik Bystrøm (Intermarché-Circus-Wanty).
– Vi hadde egentlig fått beskjed på møtet om at vi ikke skulle kjøre med Sven, men jeg følte meg rimelig trygg på at jeg var sterk nok, så jeg sa det går greit.
Med overtall i gruppa begynte de to Uno-X-rytterne å angripe Bystrøm annenhver gang, før Kristoff slet seg løs ut på den siste runden og tok opp jakten på Dversnes.
Han maktet imidlertid ikke å komme seg opp, og da Kristoff kom inn på oppløpet krysset Dversnes målstreken.
– Jeg håpte jeg skulle ta han igjen og få trøya, og jeg tror nok han hadde ventet på meg hadde han hatt radiokommunikasjon, men det er vanskelig.
– Vi fikk ikke lov å snakke fra bilen heller. Han ser ikke bak så lett. Da blir vi én og to. Jeg er fornøyd med prestasjonen, men skulle gjerne likt å ha trøya.
Dversnes angrep i utgangspunktet for å legge press på konkurrentene, og kjørte seg opp til lagkamerat Anders Halland Johannessen som allerede lå foran feltet.
– Jeg kom opp til Anders og da var han dessverre litt ferdig. Han ga meg raskt beskjed om at jeg bare måtte kjøre. Da var det bare å holde stramt kjede, sier Dversnes til Landevei.
– Jeg fikk etter hvert sekundering fra bilen og ikke minst beskjed om at det bare var å gå for det selv. Da er det bare å knipe sammen og kjøre.
– Hvem ga den beskjeden?
– Det var Kristian Kulset (sportsdirektør, red.anm) som ga meg den fra bilen. Først fikk jeg beskjed om at Sven, Alex og Abra var på vei oppover. Så gikk det noen minutter og så fikk jeg kontrabeskjed: Gå for det.
Sprengte feltet
Med omkring 90 kilometer til mål satte Uno-X for alvor opp tempoet, og i den flatere, vindutsatte delen av løypa, ga de full gass og feltet ble liggende på en strek.
Da tok det ikke lang tid før frontgruppen var redusert til kun 50 mann, og laget holdt trøkket oppe.
20 kilometer senere klinte Anders Halland Johannessen til og fikk raskt en stor luke. På det meste var det to minutter tilbake til tetgruppen, hvor det var Team Coop-Repsol som tok over ansvaret.
Etter hvert angrep også Jonas Abrahamsen og prøvde å kjøre seg opp, men luken ble tettet.
Den neste som angrep var Fredrik Dversnes og han kjørte seg raskt opp til Halland Johannessen, som var begynt å gå tom for krefter, og Dversnes dro ifra.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.