RIKTIG INITIATIV, FEIL REAKSJON

Ideen om NM lagtempo lang distanse var kanskje ikke den beste, men den var langt fra like gal som forbundets avvisning i saken.

Sist oppdatert: 22. april 2016 kl 06.00
RULLER VIDERE: Debatten om lagtempo for masters skal bli NM-gren ruller garantert videre. Vi mener det er ritt med høy kvalitet, ikke NM-status, som vil skape bedre arrangementer. Foto: Ola Morken.
RULLER VIDERE: Debatten om lagtempo for masters skal bli NM-gren ruller garantert videre. Vi mener det er ritt med høy kvalitet, ikke NM-status, som vil skape bedre arrangementer. Foto: Ola Morken.
Lesetid: 3 minutter

Før sykkeltinget i våres gikk debatten på våre nettsider om hvorvidt det skulle opprettes en ny NM-tittel.
Grenen det gjaldt var lagtempo lang distanse, i klassen for mastersyklister, altså syklister fra fylte 30 år med masterlisens.

Dette er Kristian Götz' innlegg som startet debatten i våres

Dette er en gren som er vokst ut av utfordringen med å sykle fortest mulig fra Trondheim til Oslo.
Over hele landet er det klubber, kompisgjenger og håndplukkede superlag som trener året rundt for å kjøre lagtempo, og grenen er så populær at stadig flere turritt kjøres på denne måten.

Dette svarte NCF til Kristian Götz

Lillehammer-Oslo var i fjor arrangert som et aktivt ritt med en uoffisiell NM- status, for lag opp til 20 deltagere. De spesielt interesserte vil for alltid huske at Team Kjekkas ble uoffisielle norgesmestere i lagtempo lang distanse anno 2015, men drømmen om offisielt NM ble knust på sykkeltinget i februar.

Der stemte delegatene ned forslaget fra en gruppe initiativrike mosjonister, akkurat som Norges Cykleforbund ønsket og foreslo i sin innstilling. Et siste forsøk på å endre stemmeutfallet før tinget lyktes ikke. Forbundets ledelse fremstilte forslaget nærmest som en misforståelse, siden konkurranseformen lagtempo ellers utøves i turritt.

«Et turritt kan jo aldri bli NM», slo presidenten selv fast.

LES OGSÅ: Rittbloggen besøker Stjernetråkken

Landevei støtter avgjørelsen om ikke å opprette en ny NM-disiplin. Vi ønsker flere ritt og utøvere i alle grener, også i den særnorske lagtempogrenen.

Men, vi har liten tro på at det er NM for de nest beste i en gren de beste ikke utøver som vil gjøre sykling for amatører mer attraktiv. Konkurranseformatet med lagtempo for lag opptil 30 deltagere er unikt for Norge, og eksisterer ikke i andre land.

Likevel synes vi Norges Cykleforbund har håndtert saken klønete. Når gruppen av ivrige mosjonister følte seg som latterliggjorte tapere etter sykkeltinget, er det fare for at mye positiv energi blir kastet bort. I stedet for å avvise intiativet med at det er utenfor forbundets ansvarsområde, burde man kommet entusiastene i møte. Et forbund som offentlig roser initiativ fra grasrota ville vært en voldsom energiinnsprøyting, også for dem som ikke er involvert.

Tenk å få ros av presidenten, i media! Den muligheten brukte de heller til å rakke ned på mosjonistenes påståtte uvitenhet.

LES OGSÅ: Er dette Norges vakreste langtur?

Voksne mosjonister er ikke noen hovedprioritet for Norges Cykleforbund. Men de som tror forbundet klarer seg uten mosjonistene bør ta en kikk på bankkontoen for lisensinnbetalinger. 36 prosent av forbundets inntekter kommer fra lisenser, og en stor andel av dette betales inn av mosjonister over 30, med lange lagtemporitt som sesongens store mål.

Norges Cykleforbund bør snarest møte denne delen av Sykkel-Norge med noe annet enn arrogant avvisning.

Vi mener det er ritt med høy kvalitet, lav terskel for å delta og unike konsepter som kan gjøre sykling på amatørnivå til en enda mer spennende lidenskap.

Tenk deg et drømmeritt som gikk i Oslos stengte gater lik Oslo Maraton, med bakkepris til Tryvann, målgang på Karl Johan med stor fest i Spikersuppa. Der kunne man spist pasta, og på storskjerm sett Rye og Lillehammer konkurrere i lagkonkurransen.

Vi mener slike arrangement, lik det vi har eksempler på i de store sykkelnasjonene, vil tjene sporten mer enn å lage et NM for en svært liten gruppe potensielle vinnere. Like sikre på at dette er riktig initiativ, er vi på at skal det lykkes, må forbundet opptre mer støttende og interessert i velmente initiativ fra egne medlemmer.

Publisert 22. april 2016 kl 06.00
Sist oppdatert 22. april 2016 kl 06.00
annonse

Relaterte artikler

annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen