Drømmer du om å sykle tempo mot Søren Wærenskjold, Katrine Aalerud eller Tobias Foss? La det bli med drømmen, ingen vil arrangere NM i tempo per i dag.
TITTELFORSVARER? Søren Wærenskjold vant herrenes tempo i 2024. Arkivfoto, Henrik Alpers.
Lesetid: 3 minutter
– Det er mer enn nok med det vi skal gjøre, og i tillegg så har vi Ringerike- og Sundvollen GP et par måneder i forveien, sier Birger Hungerholdt.
Arrangørveteranen skal sammen med Ringerike SK arrangere NM fellesstart for menn og kvinner, både senior og junior, i slutten av juni.
Men det er fortsatt flere øvelser der forbundet ikke har funnet klubber som kan ta på seg oppgaven. U23-klassen har per i dag ikke egen fellesstart, men kanskje viktigst av alt - foreløpig er det ingen som har sagt ja til å arrangere temporittet.
– Det er krevende for et distrikt å bli stengt ned i så mange dager, og vi har ikke mange veier som egner seg. Hadde vi hatt en stille og rolig vei med lite trafikk kunne det ha gått, men det ville uansett blitt ganske krevende å arrangere så mange ritt på kort tid, sier han.
Han lover dog at NM-festen blir solid. Det er start og mål sentralt i Hønefoss, men beryktede Riperbakken blir ikke en del av rittene.
– «Ripern» er et varemerke knyttet til rittet Ringerike GP. I et norgesmesterskap er det også for stort spenn mellom rytterne, og det vil være for brutalt for alle klasser å sykle runder i Ripern. De yngste i juniorklassen har ikke alltid syklet så mye heller.
– Vi kommer til å ha et flott arrangement. Løypene er presentert og TV2 skal dekke rittene i bredt omfang, sier Hungerholdt.
Ingen tempoarrangør i sikte
Med stadig økende biltrafikk på veiene, kombinert med de strenge forskriftene for å arrangere sykkelritt på vei, er det flere NM-øvelser der forbundet har slitt med å finne arrangører de siste årene.
Og drømmer du om å måle deg mot de beste i supermanndrakt og med platehjul, kan det hende du må anmode din egen klubb om å ta ansvar.
– Vi har dialog med noen klubber, men foreløpig er det bare dialog. Det er bare å ta kontakt med meg om det er interesse, sier Hege Kristin Moen, arrangementsansvarlig i Norges Cykleforbund.
U23-fellesstarten har også vært en øvelse det ikke alltid har vært lett å finne arrangører til, samt gaterittet. Også U23-øvelsene er avhengig av å finne en arrangør.
Gaterittet rundt Akershus festning var populært blant både utøvere og støtteapparat, og flere spøkte lett med at arrangementet burde bli permanent.
Gaterittet er blitt et utstillingsvindu for hvor kult et sykkelritt kan være, men det er bare ett kjempeproblem:
Gateritt er ingen øvelse på høyere nivå, og rytterne får så godt som aldri sykle i NM-trøya.
Blir du norgesmester på tempo er du garantert TV-tid og mye oppmerksomhet.
Nå begynner det smått å haste for Norges Cykleforbund. Skal du arrangere sykkelritt på vei, må søknaden være inne senest tre måneder før rittdatoen. Det internasjonale forbundet har bestemt at rittet skal arrangeres 26. juni.
– Vi i forbundet har ingen bestemt tidsfrist, men vi håper det blir snart. Vi håper at det er noen klubber som ser viktigheten av arrangementet som har lyst å bidra, slik at vi kan få NM tempo på kalenderen i 2025, sier Moen.
Henrik Alpers er hjernen og hjertet bak Landevei, og tidligere redaktør i magasinet. Han syklet på nasjonalt nivå i landevei og sykkelkross, men har i dag byttet ut startnummer med sykkelopplevelser. Alpers jobber nå med dag-til-dag-nyheter, sykkelturer, kultur og sykkeltester.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.