NM-STATUS KAN RYKE

KOMMENTAR: Rytterne raser over NCFs nekt til offisiell NM-status på Lillehammer-Oslo.

Sist oppdatert: 22. februar 2016 kl 11.06
Team Kjekkas vant Lillehammer-Oslo 2015. De er skuffet over at rittet ikke får offisiell NM-status i år. Foto: Privat
Team Kjekkas vant Lillehammer-Oslo 2015. De er skuffet over at rittet ikke får offisiell NM-status i år. Foto: Privat
Lesetid: 7 minutter

NCF sentralt sier tilsynelatende blankt nei til forslaget fra NCF Region Øst om å gi formell NM status som lagtempo langdistanse til Styrkeprøven Lillehammer-Oslo. Forslaget skal styrebehandles på Sykkeltinget til helga.

Styrkeprøven Lillehammer-Oslo ble kjørt som uoffisielt NM i lagtempo langdistanse i fjor, og det var oppfattet som nærmest en formalitet å få offisiell status i år. At offisiell NM status nå kan ryke, får sinnene til å koke blant flere at de ambisiøse klubbrytterne.

Kommentar av Kristian Götz i Team Kjekkas

Blir det NM eller ikke?
Styrkeprøven har i de siste årene jobbet for å løfte lagkonkurransen på Lillehammer-Oslo med mål om gjøre den til et offisielt norgesmesterskap i lagtempo lang distanse. Det har blitt innført mer rettferdige regler, man har jobbet med og fortsetter jobben med å øke sikkerheten og det har blitt  en klubbkonkurranse. NCF har i mange år ønsket å rydde opp i dette konkurranseformatet og Styrkeprøven har gått foran og er i år klare for å arrangere offisielt norgesmesterskap. Ett hinder gjenstår på veien, øvelsen må vedtas på forbundstinget som avholdes 27.februar. 

Det er nok noe symbolsk over å ta skrittet til offisielt NM for Styrkeprøven i deres jubileumsår, men uten forvarsel, godt gjemt i sakspapirene til tinget, kom kalddusjen. Styret i NCF anbefaler tinget å gå imot forslaget.

Det er frustrerende og irriterende at forbundsstyret ikke klarer å se tilstrekkelig inn i forslaget og se at dette vil kunne være et løft for alle turritt. Heldigvis er det tinget som avgjør og vi setter vår lit til at tinget ser fordelene av dette.     

Rittarrangørene rundt om er under press
Høye kostnader, flere konkurrenter og dalende påmeldinger setter selv de mest etablerte rittene i reel fare for å bli nedlagt. Arrangørene sliter for å tilfredsstille stadig mer kresne kunder. 

Styrkeprøven erkjenner at det neppe vil stille 6000 på start i Trondheim med det aller første så de må finne andre måter å få dekket inn kostnadene på. Dette har man forsøkt løst ved å skape flere ritt i den samme traseen i det samme tidsrommet.

Lagtempo lang distanse, storlagtempo eller rullekjøringslag om du vil, er utviklet av klubbene som har deltatt i Styrkeprøven. Styrkeprøven ønsker på ingen måte å ta på seg æren for å ha funnet opp konseptet, men de har forsøkt å holde følge med utvikling underveis. I tillegg kan ikke være noen tvil om at denne konkurranseformen har kommet for å bli i Norge. Hvorfor man ønsker å gå imot at denne konkurranseformen skulle få hevet status, og gi de aktive muligheten til å kjempe om en NM tittel virker merkelig.

Hvilke subjektive oppfatninger den enkelte måtte ha om hvorvidt dette er «ekte sykling eller ikke» er irrelevant for diskusjonen. Det som er relevant er at denne konkurranseformen rekrutterer rittdeltagere og klubbmedlemmer i et antall som tradisjonelle sykkelritt ikke er i nærheten av.  Satsing mot lagritt, ofte Styrkeprøven, er bærebjelken i mange klubber. Mange vil garantert kunne støtte oppunder det faktum at aktivitetsnivået i klubbene faller uten disse lagsatsningene, og som naturlig konsekvens av det, også rekrutteringen.

Nyskapning vil alltid skape turbulens 
Se bare på hvordan skimiljøet reagerte når sprint ble innført.. Er vel ikke så mange som angrer på det i dag. Flere muligheter for de aktive, større bredde og utviklingspotensial.

Dette er Kjekkas IF
En liten klubb med opprinnelse fra Oslo Øst, med kun sju års fartstid som registrert sykkelklubb. Uten satsing inn mot lagkonkurransen fra Lillehammer - Oslo hadde ikke klubben vært der den er i dag. Gjennom forskjellige samarbeid har vi skapt ett godt og sterkt prestasjonsmiljø i klubben. Dette fikk vi virkelig igjen for i fjor, når vi ble beste klubb på Lillehammer – Oslo, vinnere av Peugot Gran Prix, og kan kalle oss uoffisielle norgesmestere på distansen. Dette har vi tatt med oss videre inn i ny sesong, og bygger igjen kloss for kloss for å stille enda bedre forberedt til start på Lillehammer i juni.

Det er vel ikke vanskelig å forstå at vi som klubb har ett sterkt ønske om at Styrkeprøven får sitt ønske oppfylt, og lagkonkurransen fra Lillehammer får den NM-statusen den fortjener. Vi har en uoffisiell NM tittel vi ønsker å forsvare, og erstatte med NM tittel. Slikt blir det klubbmiljø av. 
Her snakker vi alt fra studenter, hardt arbeidende folk m. som ikke har muligheten til og konkurrere på et elite nivå. 

Saken fortsetter under

Team Kjekkas - Foto Håkon Ramstad - 1400x924
Team Kjekkas. Foto: Håvard Ramstad

Team Kjekkas. Foto: Håvard Ramstad

Administrasjonen i NCF
har vært positive til dette og har jobbet med å forbedre reglene og sikkerheten. I fjor var det med NCFs velsignelse, uoffisielt NM. Nå ligger det et forslag til forbundstinget om å gjøre det offisielt.  

Begrunnelsen fra NCF sitt avslag skal være at det er for få deltagere.

I år vil det trolig bli 600 deltagere fordelt på 30 lag, som vil kjempe om norgesmestertittelen.

Om man skal ta kontrastene dette er mot et annet miljø innen sykkelsporten vil jeg dra frem banesykling. Jeg har på ingen måte noe imot banesykling og synes at det er på tide at NCF får fart på satsingen der også og får på plass en velodrom sånn at banesyklistene kan utvikle seg bedre og bygge et miljø her hjemme utenom og måtte reise utenlands.

I NM på bane (arrangert i Danmark) kjempet 3 deltagere om norgesmestertittelen i sprint for kvinner senior. Jeg unner dem alle de NM titlene de får dele ut, men hvordan tenker forbundsstyret her? 

Så vidt jeg kan se så er det ingen NM øvelser som samler flere deltagere og ingen lagøvelser som samler flere lag enn nettopp lagrittene i diverse turritt.

På direkte spørsmål svarer sykkelpresidenten at det ikke var det de mente, men at det er så få klubber som kan arrangere. 

Jeg er sikker på at Vestfold Rundt, Bergen - Voss, Nordsjørittet, Tyrifjorden Rundt og Randsfjorden Rundt for å ta noen, alle enkelt kunne arrangert et norgesmesterskap i lagtempo hvis de hadde ønsket. Jeg vil også tro at mange av dem gjerne kunne tenke seg å ta imot ekstra ryttere og masse ekstra oppmerksomhet uten at kostnadene blir vesentlig høyere.  Dette er modellen man bruker i triatlon, hvor NM-statusen går på rundgang blant de store arrangørene.

Det er ikke det at jeg tror at styret i NCF
er så store motstandere av lagtempoen, men de er bare ikke interessert. De er ikke interessert i tursykling eller turrittarrangører.

Forslaget diskuteres trolig i noen minutter før det blir avslått med åpenbar feilaktig argumentasjon. Ingen fra NCF har spurt oss syklister eller klubbene om noe og ingen har bedt om nærmere forklaring. Etter hva man erfarer har man ikke engang behandlet forslaget i grenutvalget.

Jeg skjønner at VM og UCI er mer spennende enn tursykling langs Mjøsa, men tursyklingen bidrar vesentlig til felleskapet.

Mulighetene er store
Ikke bare for Styrkeprøven, men også for andre arrangører. Styrkeprøven forventer på ingen måte og ha noen enerett på et norgesmesterskap. De ønsker og la det gå på rundgang.

Vi i Kjekkas IF ønsker at Styrkeprøven får NM-status, fordi vi mener at det på sikt vil øke oppslutningen rundt arrangementet, og derav også konkurranseformen.  Dette føler vi oss sikre på vil være med på å øke bredden i sykkelmiljøet, stimulere ett stort antall syklister og bygge bånd på tvers av klubber som satser mot et felles mål.

Jeg håper at forbundstinget ser at forslaget om å gjøre lagtempo lang distanse til offisielt norgesmesterskap vil gi hardt prøvde rittarrangører en mulighet til å snu noe av den negative utviklingen.

Jeg håper også at det fremtidige styret i NCF søker å spille på lag med turrittene og gi de den oppmerksomheten de fortjener.  

Kristian Götz,
Nestleder i Kjekkas IF

Publisert 22. februar 2016 kl 11.06
Sist oppdatert 22. februar 2016 kl 11.06

Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen