Kross-NM til Arendal

Mesterskapet arrangeres på Tromøya 12. november.

Sist oppdatert: 28. mars 2017 kl 16.43
KREVENDE: Løypa på Hove er kjent som både morsom og krevende. Her er det Sebastian Dreyer Heldahl som forserer fjorårets utfordringer. Foto: Pål Wetsgaard
KREVENDE: Løypa på Hove er kjent som både morsom og krevende. Her er det Sebastian Dreyer Heldahl som forserer fjorårets utfordringer. Foto: Pål Wetsgaard
Lesetid: 2 minutter

Styret i Norges Cykleforbund har tildelt Arendal Cykle Club NM i Sykkelkross 2017. Etter to sesonger som Norgescuparrangør mener forbundet at klubben er godt forberedt på hva som kreves for å arrangere Norgesmesterskap i kross.

– Arendal CC har arrangert Norgescup i kross to år på rad, og har opparbeidet seg god erfaring rundt denne type arrangement. Vi gleder oss stort til sykkelfest på Sørlandet i november, sier arrangementsansvarlig Per Erik R. Mæhlum i en pressemelding fra Norges Cykleforbund.

Valg av arrangør er bygget på løypenes beskaffenhet, tilbakemeldinger, rittrapporter, rammen rundt arrangementet og en helhetsvurdering.

Kjente rammer

Norgesmesterskapet er planlagt til Hove på Tromøya. Løypa går i samme området som Hove-festivalen ble arrangert tidligere og traséen går innom de to viktigste sceneområdene for festivalen.

– Vi får mange gode tilbakemeldinger på løypen vår, og det blir ekstra morsomt å arrangere NM i det vi mener er Norges beste sykkelkross-løype. Dette er et publikumsvennlig arrangement, og vi skal gjøre det vi kan for å lage flotte rammer rundt årets NM, sier rittleder Terje Johnsen.

Erik Resell - Morten Vaeng - Nicilad Bourdillat - Marius Westgaard - NC4 Hove - Pål Westgaard 1400x933
NORGESMESTER: Erik Resell (foran) vant Hovekross 2016 og vant senere NM-gull i kross. Foto: Pål Westgaard

Slik blir NM-løypa

Løypa er på 2.6 kilometer og er lagt slik at publikum kan se rytterne nesten over alt fra start/målområdet. De områdene der man ikke ser rytterne fra start/mål er løypa lagt slik at det blir høy fart, og dermed er ikke rytterne lenge ute av synet.

– Noen av de mest spektakulære områdene med spennende utfordringer som skal forseres ligger tett på start og mål, slik at de er lette å observere, forklarer Johnsen.

Publisert 28. mars 2017 kl 16.43
Sist oppdatert 28. mars 2017 kl 16.43

Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen