Vibeke Lystad ble sittende å taue Malin Eriksen på hele den siste runden, før Eriksen spurtet forbi henne på oppløpet. Etter rittet rettet hun en pekefinger mot konkurrentene.
ANNENPLASS: Vibeke Lystad var noe skuffet over både konkurrenter og sølv på NM-fellesstarten i Skogn. Her avbildet under gaterittet for et par dager siden. Foto: Henrik Alpers
Lesetid: 4 minutter
SKOGN: Mange stusset på hva som skjedde i kvinnenes NM-fellesstart i Skogn, søndag formiddag. Veteran Vibeke Lystad (Ringerike SK) og Malin Eriksen (CK Victoria) kom seg av gårde i det som ble det avgjørende angrepet, men i avslutningen var det kun Lystad som kjørte.
– Det er så feigt, synes jeg, forteller 47-åringen til Landevei etter hun ble spurtslått i kampen om gullet.
For selv om Stine Borgli er proffrytter i franske FDJ, har hun løst sin nasjonale lisens i trønderklubben CK Victoria, og samarbeider med dem under NM.
Med én rytter oppe i veien, så var stallordren til Eriksen at hun ikke skulle bidra foran, både siden de hadde Borgli med flere bak, og fordi 25-åringen har en hvass avslutning.
– Jeg fikk beskjed om å ikke kjøre. Jeg var redd Vibeke skulle droppe meg i bakken. Da jeg først var med der, hadde jeg følelsen av at det kom til å gå.
– Men du ville ikke bidra?
– Det er litt rart å ikke bidra, det føles veldig feil. Men samtidig visste jeg ikke hva som var planen bak, så jeg må bare følge den ordren. Vibeke ville ha meg frem, men hun er også sterkere enn meg i bakkene og skjønner jo at jeg ikke kan kjøre, forteller Eriksen.
Det synes Lystad altså svært lite om.
– Når de er proffer, de kjører WorldTour og sitter bare bak der og ikke skaper noen ting i starten, de gjør ingenting bak der. Det er de som taper på det, tenker jeg.
At storfavoritten fra Uno-X Pro Cycling veltet ut av rittet, endret nok dynamikken. Det norske profflaget hadde dermed bare Amalie Lutro igjen, ettersom både Anne Dorthe Ysland og Mie Bjørndal Ottestad er satt ut av sykdom eller skade.
Dermed var det altså bare Lutro, Borgli og Katrine Aalerud (Movistar) igjen fra proffrekkene.
Alle tre forsøkte seg, og kanskje aller mest Aalerud, som var tvunget til å gjøre noe med Borgli som markerte.
Stine Borgli forteller til Landevei at planen var at Eriksen skulle angripe, og så skulle hun selv kjøre seg opp, men at luken var blitt ganske stor, på det meste mer enn tre minutter, og hun klarte ikke å komme seg av gårde.
Da kom også ordren til Eriksen.
– Jeg ga beskjed til bilen om at Malin ikke måtte kjøre, hun må spare seg, sånn at hun kan henge med hvis [Vibeke] skulle gå. Det var jo tilfelle også. Hun hang egentlig bak siste rundene, så da følte jeg meg ganske trygg på at Malin kunne ta det.
– Vibeke synes proffene kjøre litt feigt i dag, og at Malin er feig som spiller på at hun har deg bak. Hva tenker du om det?
– Jeg tenker at du må være litt feig, du må være litt kynisk. Vi har tid til å jobbe også . På dager som dette, når det er norgesmestertittelen det står om, så må du være kynisk. Det sier seg selv, sier FDJ-proffen - og fortsetter:
– Malin har en god spurt og hun utnytter bare den styrken hun har, rett og slett. Vibeke har kanskje ikke den spurten inne, så presset blir lagt på henne. Katrine har kjørt på hun, men det får være Vibekes mening, det er jeg uenig i, avslutter Borgli.
Følte hun ikke hadde noe valg
For Lystad sin del følte hun ikke at hun hadde noe annet valg enn å kjøre.
– Jeg vet at jeg ikke er sterk nok i en spurt, så hvis jeg klarer å holde unna såpass på toppen av bakken der, da har jeg sikret en medalje. Jeg har ikke noe å stille opp med i en spurt mot Stine, Malin, Martine Gjøs, det er bare kanoner bak der. Jeg visste ikke hvem som satt der, men jeg er ikke så trygg på meg selv i en spurt.
– Det var ikke noe alternativ å prøve å spille frem Malin, du følte du bare måtte kjøre?
– Ja, jeg følte det. Hun spilte på at hun hadde Stine bak der og at hun skulle følge planen. Så tenkte jeg at jeg kanskje kunne prøve å kjøre i fra i bakken, men hun var sikkert innbitt og jeg hadde brukt mye krefter på å ligge foran å dra. Det var sikkert lett å sitte på hjul.
– Det er sjeldent vi ser en rytter taue en konkurrent i et mesterskap, slik du gjorde?
– Det er jo det, men så er det litt kult også. Jeg er kanskje den nest eldste i feltet, så jeg får geipe tunge til dem.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.