TRUES PÅ NYTT: Forrige uke fikk de klarsignal, men nå er nok en gang årets utgave av Styrkeprøven truet. Arkivfoto: Henrik Alpers
Lesetid: 5 minutter
Kun dager før Trondheim-Oslo skal arrangeres, er det fremdeles full strid mellom arrangøren og myndighetene.
Denne gangen går det på hvordan deltakerne skal ta seg videre til Valhall, etter at Oslo-politiet og Statens Vegvesen presset på for å avslutte rittet ved Hellerudsletta.
– Det nærmer seg byråkratisk maktmisbruk. Det viser bare hvor store samarbeidsproblemer vi har med politiet og Statens Vegvesen på dette området, sier styremedlem Thomas Svane Jacobsen til Landevei.
Dette er Styrkeprøven
540 kilometer langt sykkelritt mellom Trondheim og Oslo, kjent som Den Store Styrkeprøven.
Norges mest kjente og prestisjefylte sykkelritt for amatører og tursyklister.
Arrangert for første gang i 1967.
Arrangeres hvert år i midten av juni.
Deltakerrekorden fra 1988 er på 4644 syklister
I 2022 var det 887 syklister som gjennomførte rittet.
Arrangerer også kortere utgaver av rittet samme dag (Lillehammer-Oslo, Hamar-Oslo og Eidsvoll-Oslo).
Det bare drøyt syv dager før rittet har planlagt start i Trondheim, natt til lørdag 17. juni.
I dag mottok imidlertid Styrkeprøven nok et brev fra vegvesenet. Her trues det om at de kan «trekke tilbake tillatelsen ved brudd på vilkårene den er gitt på».
Vegvesenet ser rødt etter at det dukket opp en innlegg på arrangørens hjemmeside med informasjon om hvordan deltakerne skal komme seg til Valhall. Selv om rittet ble nektet å ha målgangen der, er dette fremdeles kommandosentralen for arrangementet.
Her vil rytterne få utdelt bagasje, mat, drikke, medaljer og diplomater. Det går til og med an å overnatte på madrass i hallen, eller enkelt ta seg videre til overnattingsplass i Oslo sentrum.
I et forsøk på å veilede deltakerne mot Valhall, skrev Styrkeprøven på sine nettsider at det «ikke er noe forbud mot å sykle verken på riksvegen opp mot Gjelleråsen, gjennom rundkjøringen på Gjelleråsen eller på Trondheimsveien (Riksveg 4) inn til Årvoll/Bjerke».
Denne informasjonen har falt Vegvesenet tungt for brystet, da de mener syklistene skal holde seg på gang/sykkelveier også opp til Gjelleråsen.
I brevs form presiserer de også at «SVV ikke tillater bruk av E6 fra Hellerud og Østre Aker vei for transportetappe til Valhall. Sykkelrittet skal avsluttes på Hellerudsletta. E6 og Øster Aker vei skal ikke benyttes sørover mot Valhall, fastholder Vegvesenet».
Det trues deretter med at SVV kan trekke tillatelsen de har gitt til rittet tilbake, dersom vilkårene for at den ble gitt brytes.
«Statens Vegvesen synes det er svært uheldig at dere oppfordrer deltakerne til å bryte vilkår gitt i tillatelsen. Vi minner om at Statens Vegvesen kan trekke tilbake tillatelsen ved brudd på vilkårene».
Svane Jacobsen er lite imponert over innstillingen de møter fra veimyndighetene.
– Vi har skrevet på nettsidene våre at vi skilter gang- og sykkelveier inn mot Valhall, og har samtidig gjort dem oppmerksomme på at det ikke er ulovlig å sykle Riksveg 4 forbi Gjelleråsen. De er ikke opptatt av sikkerheten for hver enkelt rytter som må inn til Valhall. For oss framstår dette veldig rart. Det sykler veldig mange ryttere der på dagtid.
– Alle som er godt kjent der vet også hva gangveiene langs Riksveg 4 brukes til: Der er det folk som går, barnefamilier, folk som går på rulleski og mye annen aktivitet. Rytterne som har syklet hos oss skal også sykle forsiktig og rolig, men samtidig kan det bli veldig mange ute på de gangveiene, når man like gjerne kunne ha brukt Riksveg 4. Det er kollektivfelt på hele strekninga, og det går fint å sykle både én og to i bredden der, mener Svane Jacobsen.
– Hvordan er det å stable et slikt arrangement på beina?
– Nei, det er ikke så lett. Det er veldig få som er villige til å bruke mye energi og krefter på å arrangere ritt. Dessverre. Det blir en håndfull ildsjeler som jobber for å få alle brikkene på plass. Heldigvis har vi gode venner rundt omkring i Norge som bidrar på slutten for å få dette til, sier han.
– Jeg blir oppgitt
Styrkeprøven er nå bedt om å levere en oppdatert risikoanalyse og vaktliste som skal sendes til Statens Vegvesen innen fredag. De krever også at arrangøren sender inn søknad og får tillatelse til å skilte gang- og sykkelveier fra Skiltmyndigheten.
– Jeg blir litt oppgitt over tankegangen til vegvesenet og politiet her som ikke klarer å sette seg inn i hva dette arrangementet er. Vi sliter med forståelsen for arrangementet, og derfor sliter vi også med å få dette på beina hvert år. De kunne ha opplyst oss om dette da vi fikk tillatelsen. I stedet sitter de og ser på nettsiden vår og gjør seg egne antakelser om hva vi kommer til å gjøre. De stikker kjepper i hjulene våre. Dette er byråkrati på sitt verste, mener han.
– Hva skjer om dere mister tillatelsen til å arrangere rittet?
– Nei, da blir det heller ikke noe av Styrkeprøven. Alternativet vår blir å oppfordre folk til å bruke Google Maps på telefon og ta seg til Valhall på egenhånd. Hvor ligger sikkerheten i det? Hvor mange ryttere vil vi miste på veien? Hvor mange finner vi igjen i Sandvika, spør han retorisk.
– Hva skal deltakerne tenke nå?
– Nei, det vet jeg ikke. Jeg må vel tro at vi får lov til å sykle, hvis ikke får vi ta bort alt om trasévalg inn fra Hvam, og så får folk finne veien selv. Jeg ser ingen annen mulighet, sier han.
– Så planen er fremdeles at det blir noe av rittet?
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.