MOTVIND: Styrkeprøven har hatt mange utfordringer i 2024. Arkivfoto, Ola Morken, 2018.
Lesetid: 3 minutter
Styrkeprøven fikk allerede i april en rekordtidlig tillatelse til å arrangere årets utgave av Trondheim-Oslo, Lillehammer-Oslo, Hamar-Oslo og Eidsvoll-Oslo.
Tillatelsen inneholdt 29 strenge vilkår for avvikling, og det ble stilt særlig strenge krav til vakthold og følgebiler. Komplette lister over vakthold måtte være oppdatert senest 3. mai i rittplanleggings-verktøyet Bikemaster, sto det blant annet i tillatelsen.
Landevei har fått bekreftet fra flere kilder at Statens vegvesen nå har trukket tilbake godkjenningen. Årsaken er ikke kjent.
Informasjon om at tillatelsen ble inndratt ble vedtatt tidligere denne uken.
– Jeg tenker at det er trist for sykkelsporten om det ikke blir arrangert. Vi vet de jobber hardt for å få det til. Jeg vil tro det er en åpning for å arrangere om de klarer å levere på kravene, jeg håper det for sporten sin skyld.
Politiets evaluering etter Styrkeprøven 2023 er lite lystig lesing for arrangør og deltagere. Gjennomføring og vakthold av rittet var så dårlig at Statens vegvesen vurderte å politianmelde Styrkeprøven.
Det sier nyvalgt president i Norges Cykleforbund, Heidi Stenbock-Haakestad til Landevei.
På oppdrag fra Politidirektoratet, på vegne av politidistriktene som Styrkeprøven sykler gjennom, har Oslo-politiet ved Inge Frydenlund signert de kritiske rapportene fra 2022 og 2023.
Han ønsker ikke å kommentere eller bekrefte avslaget til Landevei, og henviser til beslutningstager, altså Statens vegvesen. Han bekrefter derimot at det er en «endring» i statusen på Styrkeprøvens tillatelse til å arrangere.
Etter en ekstraordinær generalforsamling i selskapet er rittet nå tilbake på terminlisten til Norges Cykleforbund, og Follo SK er satt opp som teknisk arrangør.
Styrkeprøven fortviler over avgjørelsen fra vegvesenet, og vil nå ta saken til neste instans:
– Vi har nå skrevet ferdig en anke som skal sendes til Vegdirektoratet på mandag. Vi kommer til å lage en egen sak om vårt syn på avslaget fra SVV (Statens vegvesen). Dette vil vi publisere på vår nettside, skriver styremedlem i Styrkeprøven, Thomas Svane Jacobsen i en e-post til Landevei.
Styrkeprøven er igjen blitt en del av idretten, men holder fortsatt tilbake et millionbeløp fra Sogn CK.
Styrkeprøven er et av Norges mest kjente sykkelritt, og var i mange år premissgiver for hvordan norske amatører trente og planla sesongen. Lagkonkurransen i rittet hadde svært høy status hos supermosjonistene, og store satsingslag prøvde år etter år å slå Team Zoncolans rekord på 12 timer og 51 minutter.
Styrkeprøven har nå avviklet konkurranseklassen, for å begrense de store kravene til vakthold som konkurranseformen krever, og for å ta rittet tilbake til et mer klassisk opplevelsesritt.
Sykkelpresident Stenbock-Haakestad håper endringen gjør at rittet kan finne en form som både tiltrekker deltagere og gjør det lettere å avvikle.
– Vi ønsker at Styrkeprøven skal bestå. Det er et stort og klassisk ritt, og jeg håper vi kan få det til som et skikkelig turritt uten konkurranse. Distansen er en flott tur, og jeg håper det blir mulig å gi deltagerne følelsen av å ha syklet et skikkelig monument, sier hun.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.