Styrkeprøven hadde skriftlig tillatelse til ledebiler i lagkonkurransen, men forrige uke ble denne trukket tilbake.
Styrkeprøven mener at politiet setter deltakerne i fare ved å forby front- og følgebiler. I stedet krever myndighetene at lagkonkurransen skal ledes av to politimotorsykler som kjører foran første pulje i feltet. Motorsyklene skal markere at sykkelritt følger, og gjøre andre trafikanter klar over arrangementet.
Morten Mørk, daglig leder i Styrkeprøven AS, trekker fram at for lagkonkurransen fra Trondheim ble det i utgangspunktet gitt tillatelse til at de første åtte lagene i rekordpulja hadde lov til å benytte front- og servicebil. Den tillatelsen er nå trukket tilbake fra Oslo Politidistrikt, som hjemler nekten i §3 i Forskrift om sykkelritt på veg (se under). Men i samme forskrift står det også at politiets rett til å nekte slike biler kun gjelder der politiet regulerer trafikken. Politiet regulerer ikke trafikken i Styrkeprøven.
PÅ SIKKERHETEN LØS
Nå er både Mørk og deltakerne er bekymret for sikkerheten i årets opplegg. Puljene starter lagvis, og er starten er spredd på nesten tre timer fra Trondheim og to timer fra Lillehammer. Det blir dermed lenge mellom politimotorsyklene og de senere puljene, og både Mørk og deltakerne er bekymret for sikkerheten.
Når puljer på 20 til 30 ryttere som ligger tett på hjul med gjennomsnittsfart på godt over 40km/t kjører på åpen vei, virker det innlysende at et kjøretøy foran hver pulje med skilting og lyssignal ville bidra til å øke andre trafikanters oppmerksomhet. Men det får ikke arrangøren legge til rette for. Det er ikke gitt tillatelse til å benytte merket frontbil i årets arrangement. Det er heller ikke gitt tillatelse til å benytte service-/dommerbil.
Styrkeprøven står dermed igjen med et arrangement de selv mener går på sikkerheten løs.
– Styrkeprøven AS synes det er svært utfordrende at man blir nektet å gjennomføre sikkerhetsfremmende tiltak. Vi beklager dette og ber klubbene utvise særskilt aktsomhet, skriver Mørk i en pressemelding torsdag.
– Vi arrangerer rittet etter beste evne og håper at rytterne syns det er OK. De fleste fokuserer på å sykle og orker ikke forholde seg til dette. Men folk er oppgitt, lei seg og forbannet, og vi skjønner det, sier Mørk til Landevei.
Det er imidlertid ikke første gang Styrkeprøven og politiet er uenige om sikkerhetstiltak og ledebiler i rittet. I fjor var det også omfattende uenighet rundt sikkerhet og sikkerhetstiltak i rittet.
Les også: DUGNAD REDDER STYRKEPRØVEN
Saken fortsetter under
UTRYGT: Både arrangøren og deltakerne ønsker ledebil i front for rekordpuljene, der rytterne ligger i over 40km/t i snitt, ofte raskere. Foto: Glenn Arvesen
MOTARBEIDES
Mørk er også oppgitt over at NCF og Statens Vegvesen, som er tilstede i samme møte der Oslopolitiet trekker tillatelsen, ikke reagerer på at forutsetningene for å trekke tilbake tillatelsen ikke foreligger, og at de ikke tar til motmæle mot politiet.
– Manglende vilje og evne hos Oslo Politidistrikt er viden kjent. Dette har dessverre ikke endret seg i år. Samtidig er det oppsiktsvekkende å observere at Norges Cykleforbund av ulik årsak, ikke har valgt å støtte Styrkeprøven og våre rytteres ønske og krav til front- og servicebiler for de raskeste lagene, sier Mørk.
POLITIET ER UENIGE I KRITIKKEN
Politiet er uenige i kritikken fra Styrkeprøven, og mener at de ikke er ute etter å gjøre det vanskelig å avvikle Styrkeprøven og andre turritt på en trygg og tilfredsstillende måte.
– Oslo politidistrikt er pålagt å koordinere politiinnsatsen i forbindelse med Styrkeprøven, sier politiinspektør Trond Skuterud Vennatrø i Oslo politidistrikt, seksjon for trafikk- og sjøtjeneste i en epost til Landevei.
Avgjørelsen det vises til er en felles beslutning som er fattet av alle berørte politidistrikter. Det er altså feil å fremstille saken slik at gjennomføringen av rittet er vanskeligere i Oslo enn andre steder.
– Det er heller ikke riktig at politiet ikke tillater ledsagerbiler. Foran første start er det naturlig å gi tillatelse til slikt kjøretøy, forutsatt at merking og lyssetting er i henhold til forskrift. Bilen ivaretar da varslingsbehovet, sier Vennatrø.
LEDEBILER SKAPER TRAFIKKFARLIGE SITUASJONER
Vennatrø forklarer at slik politiet ser det, er det uheldig å tillate ledebiler for hver pulje i lagkonkurransene. De gangene puljene har hatt anledning til å kjøre med ledebil, har det oppstått uheldige og farlige situasjoner.
– Ved arrangement med for eksempel startintervall på 5 og 10 minutter, vil det bli spredning av deltagere bak dette kjøretøyet. Ved å blande kjøretøy inn mellom deltagere har det tidligere oppstått uønskede situasjoner i forbindelse med innhenting av andre deltagere, forbikjøring av andre deltager og forbikjøring og innhenting av annen trafikk, sier han.
Les også: VIL FORBY FØLGEBILER
Men på spørsmål om ikke ledebiler for hver av lagpuljene ville gjort arrangementet tryggere, svarer Vennatrø slik:
– Det er kravet om å følge trafikkreglene som ivaretar trafikksikkerheten når veien er åpen for alminnelig ferdsel.
Vennatrø trekker også fram at det av teksten i forskriften (se under) er gitt at det er politiet som bestemmer antall ledsagerkjøretøy. Der er Mørk og Norges Cykleforbund uenige, og mener det kun stemmer i de tilfellene der politiet står for dirigering av trafikken, noe som ikke er tilfelle i Styrkeprøven.
Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel:
Terrengsykkel: Test av elsykkel for sti
Klatring: Slik velger du klatresko
Landevei: Test robuste grussykler med bukkestyre
Fri Flyt: Test av allsidige topptursekker
BESTILL ABONNEMENT: Det beste LANDEVEI-innholdet hjem i postkassen.
§3 FORSKRIFT for sykkelritt.